تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
پازوکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سیدحسن نصرالله منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهد، ما نه/ تندروها ما از جامعه جهانی دور کرده‌اند

مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می‌گوید: مسئله پیوستن به FATF یا قانون مبارزه با پولشویی چندی است که از سوی جامعه بین المللی پس از دو سال تنفس به ایران و ایجاد بازنگری در منابع مالی کماکان از سر گرفته شده است.
سیدحسن نصرالله منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهد، ما نه/ 25 درصد نقدینگی کشور در اختیار موسسات غیرمجاز است

رویداد۲۴ حدود دو سال پیش ایران از لیست سیاه FATF  تعلیق شد؛ همان لیستی که کشورها را برای انجام اقدامات مقابله‌ای علیه آن تشویق می‌کرد. این لیست در گذشته مهمانان زیادی داشت اما تا چند سال پیش فقط سه عضو داشت، ایران، کوبا و کره شمالی. کوبا مدتی بعد از لیست خارج شد و تنها ایران و کره شمالی در آن ماندند.

ایران در انتهای سال ۱۳۹۴ پس از تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به صورت موقت از لیست سیاه تعلیق شد تا بتواند همکاری‌های خود را با FATF گسترش دهد. با این حال هنوز اصلاحات لازم به تصمیم مجلس و شورای عالی امنیت ملی موکول شده است. 

FATF ارتباطی با برجام ندارد

مهدی پازوکی در خصوص الحاق ایران به FATF به رویداد۲۴ می‌گوید: به شدت موافق پیوستن ایران به این کنوانسیون و همراهی با 194 کشور دیگر جهان هستم چرا که خودمان قربانی تروریسم هستیم و سیاست اقتصادی ما باید در راه مبارزه با پول‌های کثیف در اقتصاد و مبارزه با پولشویی از نظام مالی و بانکی دنیا باشد. 

او ادامه داد: برخلاف نظر تندروها که این الحاق را متناقض با روح برجام می‌دانند اما FATF ربطی به برجام ندارد مگر اینکه عده‌ای در داخل بخواهند به این بهانه به فعالیت‌های پولشویی خود ادامه دهند. 

سیدحسن نصرالله منافع ملی را در اولویت قرار داد

مشاور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: مخالفان با FATF درس اولویت دادن به منافع داخلی را از سیدحسن نصرالله یاد بگیرید؛ برای اینکه بانک‌های لبنان دچار مشکل نشوند، سید حسن نصرالله مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌های معتبر بین المللی کرد و یادآور شد که با وجود آنکه جمهوری اسلامی خدمت‌هایی زیادی به ما داشته است، اما این کمک‌ها از طریق دلارهای چمدانی رد و بدل می‌شود. اظهارات نصرالله نشان دهنده اولویت دادن به منافع ملی لبنان و جلوگیری از تحریم‌های بانک‌های این کشور بود.

اقلیت بر اکثریت چیره شدند

پازوکی افزود: با آنکه افراد ناآگاه از روند FATF، در مجلس اقلیت هستند، متاسفانه توانسته‌اند بر رای اکثریت مصلحت‌گرا چیره شوند، این در حالی است که اگر یک روز زودتر به FATF بپوندیم به نفع اقتصاد کشور عمل کرده‌ایم.

او افزود: FATF نه قانون است نه کنوانسیون بلکه یک نهاد نظارتی است که نشان می‌دهد اگر منشاء حتی یک دلار از فعالیت‌های کثیف سرچشمه بگیرد، این نهاد مانند قاچاق و فعالیت‌های زیرزمینی با آن مقابله خواهد کرد.

25 درصد نقدینگی کشور دراختیار موسسات غیرمجاز است 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه یکی از دلایل بالا رفتن قیمت سکه و طلا در ایران، وجود موسسات غیرمتشکل پولی غیرمجاز است، اظهار کرد: زمانی که رییس جمهور زمانی لایحه بودجه 97 را تقدیم مجلس می‌کرد، می‌گفت 25 درصد نقدینگی کشور در اختیار همین موسسات غیرمجاز است.

او ادامه داد: افرادی که ترس از شفافیت مالی دارند، آنقدر قدرت دارند که مشاور رییس جمهور گفته بود رییس یکی از موسسات غیرمجاز با اسلحه به بانک مرکزی می‌رفت و تهدید می‌کند.

50 هزار میلیارد تومان قاچاق کالا  در سال گذشته 

پازوکی خاطرنشان کرد: از یک طرف بانک‌های بین‌المللی از این گله دارند که چرا بانک‌های بین‌المللی با ما تعامل ندارند، اما از سوی دیگر با پیوستن ایران به FATF مخالفت می‌کنند، بنابراین اگر قرار است بانک‌های دنیا با ایران کار کنند، باید به طور شفاف عمل شود تا آنها تعاملات خود را با بانک‌های ما از سر بگیرند.

این استاد اقتصاد افزود: بر اساس گزارش رسمی دولت سال گذشته مبلغی بالغ بر 12 میلیارد دلار قاچاق داشته است که اگر این رقم با ارز دولتی 4200 محاسبه شود، بیش از 50 هزار میلیارد تومان قاچاق کالا داشتیم سوال این است این پول‌ها به کجا سرازیر می‌شود؟

پول‌های کثیف به کجا سرازیر می‌شود؟

 مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بخشی از این پول‌ها دیگر صرف اقتصاد زیرزمینی و امور کثیف می‌شود و بخشی دیگر به ماشین‌های لوکس و آخرین مدل زیرپای اقلیت تبدیل می‌شود. از سوی دیگر عده‌ای با در دست داشتن رانت دولتی و فروختن آن در بازار آزاد به مبالغ هنگفتی دست می‌یابند که عده‌ای از همین افراد مخالف شفافیت مالی و پیوستن به FATF هستند. 

فرار مالیاتی درایران بیداد می‌کند

او ادامه داد: در ایران نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی 7 درصد است در حالیکه کشور همسایه ما ترکیه، این نسبت به 20 درصد می‌رسد، بدین ترتیب یکی از دلایل پایین بودن شاخص‌ها در ایران همین موضوع فرار مالیاتی است که به تبع آن نظام شفاف مالی را از بین می‌برد.

این اقتصاددان در پاسخ به سوالی که آیا الحاق ایران به FATF  بر فعالیت‌های خارج از مرز نهادهای نظامی همچون سپاه قدس تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: اگر سپاه خواسته باشد، فعالیت زیرزمینی انجام دهد، با پیوستن به این نهاد نظارتی مسیر پول مشخص می‌شود اما اینگونه نیست.

شکل گیری طبقه رانت‌خوار از زمان محمود احمدی نژاد 

پازوکی ادامه داد: طی سال‌های اخیر و از زمان دولت محمود احمدی نژاد درایران طبقه رانت‌خواری که دسترسی به ثروت‌های نجومی دارند شکل گرفت که نمونه آن را می‌توان در آپارتمان‌های بالای 20 میلیارد تومان و ماشین‌های بالای یک میلیارد تومانی دید. مشخص است چنین قشری با پیوستن به FATF مخالف هستند، بنابراین اقتصاد ایران به شدت نیاز به شفافیت دارد و تبعات بالارفتن سکه و طلا به دلیل عدم شفافیت‌های مالی است.

تندروها ما از جامعه جهانی دور کرده‌اند

به گفته این فعال اقتصادی تندروها کاری کرده‌اند که ما را از جامعه جهانی دور کنند و مسلم است که هر چقدر تعامل ما با جهان کمتر شود به نفع رانتی‌ها و دلالی است به عبارت دیگر رانت‌خوران دشمن تولید ملی هستند بنابراین اگر سیستم شفاف شود ما می‌توانیم جلوی رباخواری در ایران را بگیریم بنابراین لازم است نظام بانکی به سازمان مالیاتی وصل شود تا بتواند مسیر پول‌ها را مشخص کند.
نظرات شما
پیشخوان