تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
دبیرکل حزب اسلامی:

خروج آمریکا از برجام برای ما مشکلی ایجاد نمی‌کند/ می‌خواهند ما از برجام خارج شویم

دبیرکل حزب اسلامی کار تاکید کرد: دولتمردان مداران بدون نظر رهبر انقلاب کاری را انجام نمی‌دهند که به نفع جامعه ما نباشد.
رویداد۲۴ حسین کمالی، درباره اوضاع اقتصادی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: قبل از خروج آمریکا از برجام این کشور هیچ گونه نقش مثبتی در رفع تحریم‌ها و یا همکاری با جمهوری اسلامی ایران نداشت؛ در واقع در مدتی که قرارداد برجام به امضا رسید، همکاری بین کشورمان و ایالات متحده صورت نگرفت.
 
وی ادامه داد: مشکلی که امروز بعد از خروج آمریکا از برجام پیش آمده این است که کشورهای اروپایی که به عنوان شرکت‌کنندگان در برجام هستند و طرف دیگر این قرارداد محسوب می‌شوند دارای شخصیت مستقلی نیستند که در مقابل خواسته این کشور بایستند.
 
دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه امروز به نوعی یک نظام تک قطبی در دنیا شکل گرفته است و کشورهای اروپایی به شکلی تابیعت از آمریکا را دارند، گفت: اگر کشورهای اروپایی میل داشته باشند بر پیمان خود با برجام بمانند و با آمریکا همراهی نکنند،‌ شرکت‌های چندملیتی که قرارداد با ایالات متحده اساس آن‌ها را تشکیل می‌دهد حتی اگر بخواهند همراه کشورهایشان در کنار جمهوری اسلامی ایران بمانند نمی‌توانند.
 
کمالی تاکید کرد: حقیقت این است که آمریکا در برجام نیامده بود،‌ حضور مثبتی نداشت که حال بخواهد خارج شود که این خروج برای ما مشکل ایجاد کند در حقیقت این کشور به دلیل آن که قدرت بازدارندگی در مقابل کشورهای اروپایی دارد، می‌تواند اختلال ایجاد کند.
 
وی با اشاره به این که سرمایه‌گذاران خارجی که طرف معامله با آمریکا هستند با مشکلاتی رو‌به‌رو شده‌اند، گفت: در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ که در نفت و پتروشیمی قرار داشتند از قراردادهای خودشان خارج شده‌اند و یا در حال خارج شدن هستند.  
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این رفتارها برای این است که ما خودمان به این نتیجه برسیم که برجام برای ما ضرورتی ندارد و ما از مجموعه خارج شویم تا اختلافات وارد فاز جدید شود و ایران در شرایط جدیدی قرار بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قدرت مسلطی در دنیا وجود ندارد که بخواهیم روی مقابله با آمریکا حساب کنیم،‌ به طور مثال زمانی که شورای امنیت قطعنامه‌هایی را علیه ما صادر می‌کرد چین و روسیه هم موافقت خود را اعلام کردند؛ چینی که در بحث سوریه مخالفت می‌کرد در زمان قطع نامه چنین کاری را انجام نداد بنابراین ما نمی‌توانیم روی همبستگی و پیوستگی دیگران حساب کنیم.
 
کمالی راه برون رفت از معضلات فعلی را توجه به منافع ملی دانست و عنوان کرد: امروز با توجه به منفعت و منافع ملی باید کاری انجام دهیم تا دچار خسران،‌ ضرر و زیان نشویم و امر به تحلیل درست سیاست‌مداران ما به مسائل اقتصادی و بین‌المللی باز می‌گردد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها حاضر نیستند منافع اقصادی خود را بر منافع دیگر ترجیح دهند و روابط خود را با سایر کشورها قطع کنند،‌ مثلا نمی‌توانند به آمریکا فشار بیاورند که در برجام بماند و یا ضرر و زیانی پرداخت کنند.
 
دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر ضرورت دارد که سیاستمداران در شرایط فعلی از رفتارهایی که باعث تخریب دولت می‌شود پرهیز کنند، گفت: دولت نقش خود را در برجام ایفا و تلاش خود را کرده است،‌ در حقیقت مانع از رسیدن تفاهماتی بر علیه ایران شد این که کسانی بخواهد مسائل را به گونه دیگری نشان دهند و نتیجه دیگری بگیرند به شناخت آنان باز‌می‌گردد.
 
وی تاکید کرد: البته نمی‌گویم برجام یک قرار اد بدون نقص است دارای اشکالاتی نیز هست اما به یاد داشته باشید دولتمردان ما بدون نظر رهبر انقلاب کاری را انجام نمی‌دهند که به نفع جامعه ما نباشد؛ اگر طرف قرارداد ما خلف وعده کرده و بر سر پیمان خود نمانده به نقش دولت باز‌نمی‌گردد.  

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان