تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

انتقاد وزیر سابق روحانی از مدیریت کشور

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: استفاده از توانمندی‌های داخلی هنری است که می‌توان نام مدیریت بر آن گذاشت، اما ما در مدیریت روابط بین‌الملل، داخلی، صنعت، اقتصاد و غیره بالاخره ضعیف هستیم.

رویداد۲۴-وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: استفاده از توانمندی‌های داخلی هنری است که می‌توان نام مدیریت بر آن گذاشت، اما ما در مدیریت روابط بین‌الملل، داخلی، صنعت، اقتصاد و غیره بالاخره ضعیف هستیم.

شامگاه روز گذشته صاحبان برخی برندهای برتر کشور در جلسه انجمن ملی برند گردهم آمدند و با حضور وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که در زمان او بحث تشکیل این انجمن مطرح شده بود، چالش‌های خود را بررسی کردند. رضا رحمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا مودودی - دبیر ستاد انتخاب برند ملی - از دیگر مسئولان حاضر در این مراسم بودند که در کنار فعالان بخش خصوصی به بررسی موضوع پرداختند.

در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی از پیگیری‌های متعددی که برای ثبت این انجمن صورت گرفته یاد کردند و اینگونه اعلام کردند که گاه برای ثبت این انجمن آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستاده شدند و گاه این موضوع به وزارت کشور یا نهادهای دیگر مانند اتاق بازرگانی سپرده شده است، اما در نهایت نتیجه مطلوبی از پیگیری‌های صورت گرفته حاصل نشده است.

در این جلسه یکی از صادرکنندگان صاحب برند نیز اینگونه اظهار کرد که دو روز پس از خروج آمریکا از برجام و اظهارات ترامپ، دو شرکت ایرانی در قالب یک NGO کالاهای خود را به آمریکا صادر کرده‌اند.

طرح نعمت‌زاده برای توسعه سواحل مکران

اما در ادامه این نشست محمدرضا نعمت‌زاده به صحبت پرداخت و با تاکید بر اهمیت برندها، اظهار کرد: ما بسیاری از امتیازات و توانمندی‌های خود را فراموش یا بایگانی کرده‌ایم، اما در زمینه تشکیل این انجمن انتظار داشتم سال گذشته نتیجه دهد، اما به هرحال دولت جدید تشکیل شده بود و نیاز بود مدتی برای تصویب، زمان صرف شود.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش تاثیرگذار برندها در ایجاد اشتغال گفت: ایجاد اشتغال برای جوانان توسط تولیدکنندگان مطرح واجب است و به شخصه لیستی از ۱۰۰ تولیدکننده دارم که با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایشان می‌توانند نقشی موثر در ایجاد اشتغال و آبادانی کشور داشته باشند.

وی در صحبت‌های خود با اشاره به خاطراتی از فعالیت‌هایش در چند دهه گذشته، اظهار کرد: اکنون ۸۰۰ کیلومتر سواحل مکران بی‌استفاده مانده است، در حالی که کشورهای دیگر برای داشتن ۱۰ کیلومتر ساحل با یکدیگر می‌جنگند. ما می‌توانیم این بخش را مورد استفاده قرار دهیم و از آن برای توسعه صنعت، صادرات، واردات و جهانگردی استفاده کنیم. برهمین اساس طرحی طراحی کرده‌ایم و وقت گرفته‌ایم که آن را به معاون اول رئیس جمهور ارائه کنیم.

پیشنهاد ایجاد شورای عالی برند به رییس جمهور

معاون سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت برندها، اذعان کرد که در شرایط بحرانی قرار داریم که دنیا علیه ایران تبلیغ می‌کند و ما مدام سکوت کرده و واکنشی نداریم. در چنین شرایطی طرح بحث برند به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود.

محمدرضا مودودی در عین حال گفت: ما توانایی‌های متعددی داریم، اما در خارج از کشور تصویر خوبی از ایران وجود ندارد. بسیاری از مقاماتی که در دوره پسابرجام به ایران سفر داشتند تاکید می‌کردند که دید متفاوتی نسبت به ایران داشته‌اند. امروزه مفهوم قدرت در ادبیات جهانی تغییر کرده و حاصل ضرب برند در تولید ناخالص ملی محسوب می‌شود.

دبیر ستاد انتخاب برند ملی اظهار کرد: از لحاظ تولید ناخالص ملی در رتبه ۱۸ دنیا قرار داریم، اما زمانی که این رقم در وضعیت برندهای ما ضرب می‌شود عدد ۶۰ به دست می‌آید. در صورتی که کشورهای متعدد GDP پایین داشته و پس از لحاظ برندها رتبه بالاتری به دست می‌آورند.

مودودی با بیان این‌که ما در این زمینه به ضرر خود کار می‌کنیم، گفت: باید ابتدا وضعیت برند ایران را اصلاح کنیم. اگر عزم ما آن است که جلوی تندیس فروشی را بگیریم به خاطر آن است که به برند ایرانی هویت دهیم. بازسازی برند کار دولت نیست و لازم است فعالان بخش خصوصی نیز فعالیت کرده و شرکت‌های فعال در این بخش را به عنوان نماد ایرانی به دنیا بشناسانند.

معاون سازمان توسعه تجارت همچنین گفت:حتی می‌توان پیشنهاد ایجاد شورای عالی برند را به رییس جمهور ارائه کرد. در دو سال گذشته برای رسیدگی به وضعیت برندینگ در ایران از دو مشاور بین‌المللی هم بهره گرفته‌ایم که یکی از آنها حتی مشاور مرکل و چندین برند مطرح اروپایی، آمریکایی و عرب زبان بوده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: زاده ، هیات ، دولت ، روحانی ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان