تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

رئیس حوزه علمیه اصفهان: نگاه شهوت‌آمیز موجب ضعف چشم می‌شود/ علامت عفت خانم، چادر خانم است

زن عفیف زنی است که چادر داشته باشد و به واسطۀ چادر سر تا پایش پوشیده باشد.

رویداد۲۴-زن عفیف زنی است که چادر داشته باشد و به واسطۀ چادر سر تا پایش پوشیده باشد. رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: قرآن علاوه بر اینکه از نگاه‌های شهوت‌آمیز را نهی می‌کند، علتش را هم می‌آورد، نگاه‌های شهوت‌آمیز است که منجر به فساد اخلاقی می‌شود، در روایات هم داریم که نگاه‌های شهوت‌آمیز در همین دنیا موجب ضعف چشم و در روز قیامت موجب کوری می‌شود.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در سلسله جلسات اخلاق خود در ماه رمضان، اظهار کردند: یکی از گناهان بزرگ در اسلام، بدحجابی و بی‌حجابی است، پروردگار عالم در قرآن بیش از ده آیه راجع به حجاب و بی‌حجابی و بدحجابی صحبت دارد .

ایشان با اشاره به اینکه در آیات قرآن کریم بر این موضوع بسیار تاکید شده است، گفتند: در بعضی از آیات علت تأکید هم آمده است بدین گونه که بی‌حجابی و بدحجابی موجب فساد اجتماع می‌شود و دشمن بر سر مسلمانها مسلط می‌شود.

معظم له بیان کردند: آیۀ اول راجع به بی‌حجابی و بدحجابی، نگاه‌های شهوت‌انگیز است (قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ) ﴿النور، 30﴾، (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ...) ﴿النور، 31﴾؛ یا رسول الله! به زن و مرد بگو نگاه‌های شهوت‌آمیز نداشته باشید که این نگاه‌های شهوت‌آمیز منجر به فساد و منجر به بی‌عفتی‌ها و بی‌عصمتی‌ها می‌شود.

این مرجع تقلید افزودند: قرآن علاوه بر اینکه از نگاه‌های شهوت‌آمیز را نهی می‌کند، علتش را هم می‌آورد، نگاه‌های شهوت‌آمیز است که منجر به فساد اخلاقی می‌شود، نگاه‌های شهوت‌آمیز است که منجر به فساد در جامعه می‌شود، لذا اول چیزی که قرآن جداً درباره‌اش صحبت می‌کند، نگاه‌های شهوت‌آمیز است.

حضرت آیت الله مظاهری عنوان کردند: در روایات هم داریم که نگاه‌های شهوت‌آمیز در همین دنیا موجب ضعف چشم و در روز قیامت موجب کوری می‌شود، یکی از علمای بزرگ اصفهان خیلی پیر شده بود، اما چشم های جوانی داشت. به او می‌گفتند آقا چشمهای جوانی داری، چه کردی؟ می‌گفت قرآن زیاد خواندم و می‌خوانم و نگاه به نامحرم هم نداشتم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه (وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى) ﴿الأحزاب‏، 33﴾ گفتند: این آیه نیز علاوه بر اینکه زینت کردن مرد و زن در بیرون نهی می‌کند، علت دارد، می‌فرماید زمان جاهلیت بدحجابی و بی‌حجابی بود و لذا فساد اخلاقی هم بود، شما مسلمانید و باید روش زمان جاهلیت را نداشته باشید و اگر خانمی با زینت، چه از نظر صورت و چه از نظر لباس یا مردی با زینت، چه از نظر صورت و چه از نظر لباس، بیرون بیاید، در روز قیامت نمی‌تواند در صف مسلمانها باشد.

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کردند: آیۀ (وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى) می‌فرماید کسانی که بدحجاب باشند، کسانی که بی‌حجاب باشند، کسانی که زینت کرده از خانه بیرون بیایند و جلب نظر دیگران کنند، مسلمان واقعی نیستند و در روز قیامت با افراد زمان جاهلیت محشور می‌شوند.

معظم له ادامه دادند: قرآن می‌فرماید خانم باید در مقابل نامحرم مقنعه سر تا پا پوشیده داشته باشداما قرآن فقط به مقنعه اکتفا نکرده است، می‌فرماید زن مؤمن کسی است که چادر داشته باشد و با چادرش سر تا پا پوشیده باشد، می‌فرماید: (یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ ...﴿الأحزاب‏، 59﴾؛ یا رسول الله! به همۀ زنها بگو در مقابل نامحرم چادر داشته باشید و به واسطۀ چادر خود را بپوشانید.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید کردند: در این آیۀ شریفه هم علت آورده شده است که علامت عفت خانم، چادر خانم است، علامت عفت نجابت خانم، چادر خانم است و خانمی که در مقابل نامحرم در کوچه‌ها بی‌چادر باشد، در پیش خدا در عالم ملکوت شناخته شده به زن عفیف نیست، زن عفیف زنی است که چادر داشته باشد و به واسطۀ چادر سر تا پایش پوشیده باشد.

این مرجع تقلید ابرازکردند: قرآن شریف راجع به آقایان و خانم ها سفارش می‌کند که اختلاط بین زن و مرد نباشد، این اختلاط بین زن و مرد و این نگاه‌های شهوت‌آمیز بین زن و مرد در مجالسی که زن و مرد هستند عملی مذموم و حرام که از منظر قرآن کریم موجب بی‌عفتی و مفسده می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کردند: مواظب باشید اختلاط بین زن و مرد و جلسۀ زن و مرد و گفتن و خندیدن و شوخیهای بی‌معنا نباشد و بدانید این گونه مجالس و این گونه اختلاط های بین زن و مرد، موجب فساد می‌شود، الان وضع جامعۀ ما از نظر حجاب و بدحجابی و بی‌حجابی خوب نیست و مرضِی آقا امام زمان(عج) نیست.

حضرت آیت الله مظاهری در همین رابطه به داستانی اشاره داشت و افزودند: یکی از بزرگان می‌گفت یکی از علمای بزرگ خراسان دلش هوای امام زمان کرده بود، لذا نذر کرده بود که در همۀ مساجد خراسان یک نماز امام نماز بخواند برای اینکه خدمت آقا برسد. گفته بود نمازها را خواندم تا نماز چهلم و کسی آمد و به من گفت آقا امام زمان در این خانه است و تو را می‌طلبد، رفتم در خانه و دیدم خانم خانه از دنیا رفته است. آقا امام زمان آمدند نماز این خانم را بخوانند. آقا تعریف این زن را کردند و گفتند که این خانم به خاطر چادرش و به خاطر عفتش در زمان پهلوی از خانه بیرون نیامد و برای همین عفت و عصمتش من آمدم تا نماز میت این خانم را بخوانم.

معظم له متذکر شدند: این وضعی که ما در حجاب راجع به خانم ها و راجع به اختلاط بین زن و مرد داریم، دشمن را خیلی خوشحال کرده است. همه می‌دانیم که پهلوی یعنی رضاشاه را انگلیس‌ها روی کار آوردند، انگلیس‌ها او را برای دو چیز آورده بودند و او هم تا توانست روی آنها کار کرد، نخست روی حجاب و چادر خیلی کار کرد و خیلی چادرها را پاره کرد و روسری‌ها را برداشت و زنها را اذیت کرد و دومی هم راجع به مسجد و حسینیه‌ها و اینکه روضه و نماز جماعت نباشد و بعد هم برداشتن عمامه از سر روحانیت بود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان یادآور شدند: پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمودند در شب معراج خانم هایی دیدم که در جهنم از بس صدمه می‌خوردند، گوشت بدنشان را می‌کندند و می‌خوردند، جبرئیل به من گفت اینها زنهای بدحجاب و بی‌حجاب هستند و زن و مردهایی که مختلط با هم هستند و بالاخره مراعات حجاب اسلامی را نکردند.

برچسب ها: حوزه ، علمیه ، اصفهان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان