تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

توئیتر؛ اسیر روایت های متفاوت از امنیت ملی

'من هم از توئیتر استفاده می‌کنم این شبکه اجتماعی ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است. واقعیت این است که فیلترینگ توئیتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است'.
'من هم از توئیتر استفاده می‌کنم این شبکه اجتماعی ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است. واقعیت این است که فیلترینگ توئیتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است'.

این جمله را «محمد جواد آذری جهرمی» می‌گوید یکی از ۱۳ عضو ' کارگروه تعیین' کمیته مصادیق محتوای مجرمانه. هیاتی که مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص فیلتر و رفع فیلتر وب گاه‌ها را بر عهده دارد.
 
این کارگروه سال ۸۸ به دنبال تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس تاسیس شد و زیر نظر دادستان کل کشور به عنوان رییس این کارگروه فعالیت می‌کند.

۱۲ عضو دیگر این کارگروه به این شرح هستند:
۱. رییس سازمان صدا و سیما ۲. وزیر اطلاعات ۳. وزیر دادگستری ۴. وزیر ارتباطات ۵. وزیر فرهنگ و ۶. وزیر علوم ۷. وزیر آموزش و پرورش ۸. فرمانده نیروی انتظامی ۹. رییس سازمان تبلیغات اسلامی ۱۰. نماینده دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ۱۱. یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و ۱۲. یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به انتخاب این کمیسیون و با تأیید همین مجلس.
 
اواخر اردیبهشت ماه امسال بود ۶ وزیر و دو نماینده مجلس عضو این کارگروه طی نامه‌ای به حجه الاسلام منتظری رییس دادگستری کل کشور و رییس کمیته تعیین مصادیق مجرمانه خواهان تشکیل جلسه این کمیته و رفع فیلتر از توئیتر شدند.
 
جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی وزیر دادگستری، غلامی وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، رمضانعلی سبحانی عضو حزب اعتدال و توسعه و رئیس کمیته مخابرات مجلس و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر و عضو حزب اعتماد ملی این نامه را امضا کردند.
 
آن‌ها با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی ذکر کرده بودند که جوانان و فعالان رسانه‌ای کشور با استفاده از توئیتر می‌توانند تاثیر بسیار قوی‌تری در فضای رسانه‌ای جهانی داشته باشند.

واکنش حجه الاسلام منتظری، اما اصرار بر ادامه فیلترینگ بود:
توییتر به موجب دستور قضایی فیلتر شده و مادامی که شرایط توئیتر مثل گذشته باشد، دستور قضایی به استحکام خود باقی است.
 
وزیر ارتباطات این طور پاسخ داد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در سال ۸۸ توییتر را فیلتر و آن را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرده است؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در صورت تشکیل جلسه می‌تواند مسئله رفع فیلتر توییتر را بررسی کند.
 
پاسخ دادستان کل کشور، اما گلایه آمیز بود: یکسال است وزرای عضو کارگروه را به جلسه دعوت می‌کنیم، اما نمی‌آمدند؛ لذا موضوع رفع فیلترینگ این دو سامانه (توییتر و یوتویوپ) نیز در نوبت قرار می‌گیرد و بعد از رسیدگی به امورات یک سال گذشته که با نیامدن وزرا حل و فصل نشد، به این دو سامانه هم می‌پردازیم. '
 
آذری جهرمی، اما رفع فیلتر توئیتر را در حوزه این کارگروه دانست: در سال ۹۶ بازپرس شهرستان مشهد، تنها یک گزارش به دادستان تهران ارسال کرده که در آن گفته شده برخی از موارد توییتر هنوز در دسترس است و باید مسدود شوند. بازپرس مشهد صلاحیت محلی دارد و اظهار نظر او در حیطه شهر مشهد می‌تواند باشد.
 
مطابق آیین نامه جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه هر دوهفته یکبار باید برگزار شود و در صورت تشکیل، شانس با طرفداران آزاد سازی این شبکه اجتماعی خواهد بود. البته موازنه در این جلسات به نفع دولت است. ۸ نفری که درباره استفاده از ظرفیت توییتر نامه نوشتند و ۵ نفر دیگری که احتمالا بر ادامه فیلترینگ آن اصرار دارند.

«رمضانعلی سبحانی» عضو این کمیته در پاسخ به سوال گروه تحلیل خبر ایرنا که با گذشت بیش از ۳ هفته از نوشتن نامه به رییس کارگروه آیا جلسه‌ای برگزار شود، می‌گوید: نه. هنوز جلسه‌ای نداشته ایم. دبیر این جلسات یعنی دادستان محترم کشور باید اعضا را برای تشکیل جلسه دعوت کند که طی دو ماهه اخیر دعوتی از سوی ایشان صورت نگرفته است. البته قبلا هم دعوت‌هایی صورت گرفت، اما تعداد حضار به حد نصاب نرسید و جلسه برگزار نشد.
 
او همچنین به این سوال که آیا ۸ عضو نزدیک به جریان اعتدال و اصلاحات خواهان رفع فیلتر توئیتر هستند این طور پاسخ می‌دهد: البته نامه درخواست تشکیل جلسه‌ای برای بررسی موضوع رفع فیلتر توئیتر است تا در آن جلسه از زوایای مختلف به آن پرداخته شود، ولی ما نگفته ایم که توئیتر باید رفع فیلتر شود.
 
کاظمی دیگر نماینده مجلس عضو این کمیته، اما از رفع فیلترینگ تلگرام دفاع می‌کند: نمونه‌ای از تاثیرات توییتر را می‌توان در پیام مقام معظم رهبری از طریق توییتر به جوانان اروپایی عنوان کرد که بسیار از آن استقبال شد. اکنون نیز بسیاری از مقامات و شخصیت‌های نظام از توییتر استفاده می‌کنند؛ لذا لازم است این امکان خوب برای همه جوانان و مردم فراهم شود تا شاید بتوان حتی در اندازه محدودیت فیلتر تلگرام حل شود.
 
«مجتبی ذوالنور» نماینده مردم قم و عضو جبهه پایداری هم دوماه پیش ضمن مغایرت تلگرام با منافع ملی از آزادی توئیتر سخن گفته بود: توییتر حساب و کتاب و مشخصات دارد. من که حساب توییتر داشته باشم، شناسنامه دارم و می‌توانم مسئولیت بپذیرم، ولی گروه‌ها در فضای مجازی این گونه نیستند. هر کمکی از دست من بربیاید برای رفع فیلتر توییتر انجام خواهم داد، ولی تا وقتی رفع فیلتر نشده از آن استفاده نخواهم کرد، چون به قانون کشور پایبندم. با وزیر ارتباطات در این باره صحبت کرده ام و گر نیاز باشد با قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی و هرجا لازم باشد رایزنی خواهم کرد؛ چون به این موضوع معتقدم و پیگیری می‌کنم'
 
دوماه از حرف‌های ذوالنور و بیشتر سه هفته از نامه ۸ نفر از اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به وزیر دادگستری گذشته، اما ظاهرا در هنوز بر پاشنه فیلتر تویئتر می‌چرخد و نه از برگزاری جلسه خبری شده است نه از پیگیری‌های نماینده عضو جبهه پایداری که تشکلش چندان میانه‌ای با آزادی رسانه‌ها ندارد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان