تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

فتنه خودرو تمام می شود؟

همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان رغبتی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند.

رویداد۲۴-همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان رغبتی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند. هیجان بازار خودروهای داخلی با توجه به انتظار برای تعیین قیمت که روز گذشته انجام شد و نیز کاهش مشتری در مسیر فروکش قرار گرفت؛ اما پرش تا ۹۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروهای وارداتی در روزهای اخیر جوی را در بازار ایجاد کرده که نشان می‌دهد با توجه به دو برابر شدن قیمت دلار قاچاق، چشم‌انداز این نوع خودروها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

التهاب بازار خودرو در صدر اخبار این روزهای اقتصاد ایران قرار گرفته است. پس از جهش قیمت دلار که در روزهای اخیر به حدود دو برابر سال قبل رسیده و در محدوده ۷۵۰۰ تومان قرار گرفته است، بعضی واسطه‌ها در بازار خودرو نیز سعی داشتند خود را با نرخ دلار تطبیق دهند. به طور مثال قیمت مزدا۳ تیپ ۳ در کارخانه ۱۳۱ میلیون تومان بوده اما در بازار به ۲۲۹ میلیون تومان رسید. با این حال روز گذشته شورای رقابت افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را به ترتیب ۷.۱۸ درصد، ۷.۰۱ درصد و ۵.۶۲ درصد اعلام کرد. این در حالی است که تا پیش این خودروسازان درخواست افزایش ۲۰ درصد را داشتند.

بازار کساد خرید و فروش خودرو

همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان رغبتی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند. اما علت رشد یکباره قیمت‌ها در بازار خودرو چه بود؟ کارشناسان، ضعف نظارت را دلیل این موضوع می‌دانند. امرالله امینی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ چند روز پیش گفته بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها را حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

از خودرو نپرسید!

امروز، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید از پاسخگویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو امتناع کرد و گفت: بهتر است این موارد را از معاون امور صنایع بپرسید. رضا رحمانی بر این موضوع که "خودرو، لوکوموتیو صنایع است" اکتفا کرد و گفت: خودرو صنعت بزرگی است که لوکوموتیو صنایع محسوب می‌شود و در سال‌های آتی می‌توان از ظرفیت داخلی موجود در این بخش استفاده کرد. صنعت خودروی ما تا این اندازه مزیت دارد، اما درباره مباحث مربوط به قیمت بهتر است موضوع از آقای صالحی‌نیا پیگیری شود.

هم‌چنین  شکور پورحسین نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در تذکر خود، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در کنترل بازار خودرو حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ناتوان عنوان کرد.

قاچاق سازمان‌یافته خودرو در هاله‌ای از ابهام

در میان اخبار گرانی خودرو شاید بد نباشد که به بازخوانی یک پرونده اشاره کنیم. ابتدای سال جاری پرونده قاچاق ۴۲۴ دستگاه خودرو در سطح وسیعی رسانه‌ای شد و سردار عزیزالله ملکی، فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان با برگزاری یک نشست خبری در ۲۲ فروررین ماه سال جاری از انهدام باند سازمان‌یافته قاچاق خودروهای خارجی و توقیف ۴۲۴ خودرو خبر داد، اما در کمتر از ۲۴ ساعت دو مقام ارشد گمرکی ادعای قاچاق این خودروها را تکذیب کردند. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان