تاریخ انتشار: ۲۲:۵۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

جنگ تجاری آمریکا و اروپا به زیتون اسپانیا رسید

تصمیم وزیر تجارت آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه و قوانین سختگیرانه بر زیتون های وارداتی از اسپانیا، غیرقابل پذیرش است.

رویداد۲۴-تصمیم وزیر تجارت آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه و قوانین سختگیرانه بر زیتون های وارداتی از اسپانیا، غیرقابل پذیرش است. سخنگوی کمیسیون اروپا چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم وزارت تجارت آمریکا مبنی بر اعمال قوانینی علیه دامپینگ (رقابت فریبکارانه) زیتون وارداتی از اسپانیا، کاملا غیرقابل پذیرش است و اروپایی ها مخالف آن هستند.

'دانیل روساریو' گفت: تصمیم وزیر تجارت آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه و قوانین سختگیرانه بر زیتون های وارداتی از اسپانیا، غیرقابل پذیرش است.
دامپینگ dumping یا قیمت‌شکنی عبارت است از فروش یا صادرات کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده و کمتر از قیمت داخلی. به دامپینگ «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها نیز گفته می شود که تولیدکنندگان برای در اختیارگرفتن بازار و حذف رقبا محصولات خود را با قیمتی پایین عرضه می کنند. سخنگوی کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود، هشدار داد که این کمیسیون اقداماتی را در واکنش به این تعرفه ها انجام خواهد داد.

روساریو گفت: این یک اقدام حمایت گرایانه است که یک محصول باکیفیت و موفق اتحادیه اروپا را که میان مشتریان آمریکایی بسیار طرفدار دارد هدف قرار داده است. این تعرفه های نهایی هنوز تایید نشده اند و ماه ژوئیه باید در کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا تصویب شوند و کمیسیون اروپا پس از تصویب این تصمیم دولت آمریکا درباره اقدامات خود به بررسی خواهد پرداخت. تولیدکنندگان روغن زیتون منطقه یورو با رقابت ازسوی آمریکا روبرو هستند و از دست دادن این بازار لطمه بسیار زیادی به اقتصادهای بحران زده این بلوک وارد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی آمریکا و ورودش به کاخ سفید، سیاست های ضداروپایی وی آغاز شد. ترامپ همه رودربایستی‌ها را با اروپایی ها کنار گذاشت و جنگ اقتصادی خود را در بازار بی‌رحم فولاد و آلومینیوم شروع کرد.

از ابتدای ماه ژوئن، واردات فولاد اروپا به آمریکا با افزایش ٢۵درصدی، و واردات آلومینیوم با افزایش ١٠ درصدی عوارض مواجه شد. بدیهی است که با چنین افزایش قیمت ناگهانی در بازار آمریکا، فلزات اروپایی خریداران زیادی را از دست خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی، راهبرد ترامپ را 'ناسیونال – لیبرال' توصیف می‌کنند و معتقدند که وی در زیر و رو کردن روابط بین‌المللی مصمم است و در جهت برتری مطلق آمریکا از هر سلاحی استفاده می‌کند: قدرت آتش پنتاگون، سلاح دلار و البته خرابکاری در همه قواعد و توافق‌های بین‌المللی.

نظرات شما
پیشخوان