تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از پیش‌بازی حیاتی ایران؛

حاشیه در بازی مرگ و زندگی/ ایران و مراکش در چه شرایطی به مصاف هم می‌روند؟

تیم ملی ایران فردا ساعت 19:30 دقیقه به مصاف مراکش خواهد رفت. هر دو تیم در این جدال به دنبال سه امتیاز خواهند بود. چرا که می‌دانند در صورت شکست، امیدهایشان برای ادامه جام جهانی کمرنگ می‌شود.
همه چیز برای شروع جام جهانی آماده است؟؟؟

رویداد۲۴ ایران و مراکش اگر می‌خواهند شانسی برای صعود داشته باشند باید بازی اول را ببرند. وگرنه با توجه به قدرت دو حریف دیگر بعید است به مرحله بعد جام جهانی صعود کنند. به همین خاطر بازی ابتدایی جام جهانی برای ایران و مراکش فراتر از یک بازی ساده است. این بازی حکم مرگ و زندگی را دارد و بازی مرگ و زندگی هم خالی از حاشیه نیست. حواشی که متن را پُررنگ‌تر می‌کنند و به جذابیت بازی بزرگ گروه دوم جام جهانی می‌افزایند.

حواشی سیاسی؛ رای نمی‌دهم!

پس از جام جهانی 1998 و بازی مقابل آمریکا که با پیروزی ایران به پایان رسید، باز هم یک رقابت سیاسی دیگر برای ایران در پیش خواهد بود. رقابتی که شاید به اندازه مسابقه مقابل آمریکا اهمیت نداشته باشد، اما خالی از اهمیت هم نیست.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که کشور مراکش ادعا کرد که ایران به گروه نظامی/سیاسی پولیسارو که با دولت مرکزی مراکش بر سر مسئله صحرای غربی درگیر است کمک می‌کند. موضوع آنقدر ادامه یافت که پای وزیر امور خارجه مراکش و وزارت خارجه ایران و دیگر مقام‌های دو کشور و حتی قطر و عربستان را به میان کشید تا در نهایت اختلاف نظر سیاسی به ورزش هم کشیده شود و ایران برای میزبانی جام جهانی 2026 حاضر نشود در مقابل آمریکا که همراه مکزیک و کانادا یکی از کاندیداهای میزبانی بودند به مراکش رای دهد.

این نکته زمانی جلب نظر می‌کند که بدانیم ایران تنها کشوری است که در این انتخابات رای نداده و باقی کشورها (به جز کوبا) به یکی از دو گزینه نامزدی جام جهانی 2026 رای داده‌اند.

داوری همچنان به ضرر ایران است ...

داور بازی جونت چاکر ترکیه‌ای است. چاکر 41 ساله است و قضاوت را از سال 2000 در سوپرلیگ ترکیه شروع کرده و از سال 2006 به لیست داوران فیفا اضافه شده است. چاکر نامی معتبر در اروپا است و بازی‌های بسیار مهمی را سوت زده که آخرین آن‌ها نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود که چاکر در آن‌ بازی اشتباهات مهلکی انجام داد؛ اشتباهاتی که خشم مدیران بایرن مونیخ را برانگیخت. حالا این چهره نسبتاً جنجالی داوری قضاوت بازی ایران و مراکش را به عهده گرفته است.

ایران سابقه ذهنی خوبی از داوری در تورنمنت‌های بین‌المللی ندارد. در همین جام جهانی گذشته بود که میلوراد مازیچ داور صربستانی با اشتباهات تاثیرگذار خود از موفقیت ایران مقابل آرژانتین جلوگیری کرد.

در جام ملت‌های آسیا هم داور استرالیایی زمینه‌ساز حذف ایران از این تورنمنت شد تا خشم کی‌روش را برانگیزد. به همین خاطر در بازی روز شنبه تمام نگاه‌ها به جونت چاکر ترک تبار خواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا چاکر قضاوت خوبی در این بازی انجام خواهد داد یا مثل تورنمنت‌های قبلی با اشتباهاتش خشم کی‌روش و ایرانیان را برخواهد انگیخت

وضعیت بازیکنان دو تیم

به نظر می‌رسد دو تیم مشکل خاصی به لحاظ فنی برای جدال روز شنبه نخواهند داشت. هر دو مربی تمام بازیکنان خود را در اختیار دارند. طارمی و دژاگه هم که پیش از این اعلام شده بود دچار مصدومیت هستند به بازی روز شنبه خواهند رسید تا کارلوس کی‌روش تمام مهره‌های خود را در اختیار داشته باشد.

از آن طرف «نبیل دیرار» (ضرار) مدافع مصدوم مراکش هم برای جدال با ایران آماده شده و تنها حضور «اشرف حکیمی» مدافع جوان اما پُر آوازه مراکش در هاله‌ای از ابهام است. به این ترتیب دو تیم با تمام قوا در مقابل یک دیگر صف آرایی خواهند کرد تا شاهد جنگی تمام عیار برای کسب سه امتیاز باشیم.

جدال اصلی هم در میانه میدان خواهد بود، جایی که هافبک‌های ایرانی باید ضمن از کارانداختن مغز متفکر مراکش«حکیم زیخ» به فکر بازی‌سازی برای مهاجمان هم باشند و از آن طرف مهاجمان ایرانی هم برای گشودن دروازه مراکش باید از سد مدافع تراز اولی بنام «مهدی بن عطیه» عبور کنند.

در کنار زیخ نباید از «مبارک بوصوفا» و «یونس بلهندا» هم غافل شد که می‌توانند برای تیم ملی ایران که در خط دفاعی نااُمیدکننده ظاهر شده خطرساز باشند. هر چند نقطه اتکای تیم ملی ایران در بازی روز شنبه کارلوس کی‌روش خواهد بود که تجربه بسیار بیشتری از «هروه رنار» سرمربی تیم ملی مراکش دارد.

حواشی کمپ تیم ملی ایران

کارلوس کی‌روش سعی کرده بعد از تدارکات نامناسب تیم ملی ایران قبل از سفر به روسیه، بازیکنان را از حواشی دور نگه دارد. اکثر تمرین‌های تیم ملی پشت درهای بسته برگزار می‌شود. بازی ایران و لیتوانی هم بدون حضور خبرنگاران و تماشاگران برگزار شد تا تیم ملی ایران کاملاً از حواشی دور باشد.

علی‌رغم این سخت‌گیری‌ها باز هم تیم ملی ایران اسیر حواشی کوچکی شد که شاید در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشند، اما می‌تواند تمرکز بازیکنان تیم ملی را به هم بزنند. یکی از این حواشی کامنت‌هایی بود که سردار آزمون و مهدی طارمی زیر پست طنزآمیز امیر مهدی ژوله گذاشتند و باعث شدند پست ژوله از اینستاگرام حذف شود.

در روزهایی که تمام بازیکنان تیم ملی باید حواسشان به بازی مراکش باشد حضور در فضای مجازی فقط باعث می‌شود تمرکز آن‌ها به هم بخورد و از رسالت اصلی خود که همان آماده شدن برای حضور در معتبرترین تورنمنت جهان است باز بمانند. از طرف دیگر درگیری مختصری هم بین کارلوس کی‌روش و یکی از اعضای تدارکات تیم ملی پیش آمد که در نهایت منجر به اخراج این عضو تدارکات از اردو شد. ایران با پشت سر گذاشتن این حواشی کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت راهی سنت پترزبورگ شد تا برای جدال با مراکش آماده شود.
نظرات شما
پیشخوان