تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

هزینه - فایده یک جام

تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش بعد از برزیل، دومین تیمی بود که به جام‌جهانی۲۰۱۸ صعود کرد.

رویداد۲۴-تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش بعد از برزیل، دومین تیمی بود که به جام‌جهانی۲۰۱۸ صعود کرد.

تمام شد. بار دیگر، زودتر از حد تصور رسیدیم به «ماه‌عسل» چند میلیارد هوادار فوتبال در جهان؛ به جایی که یک ماه تمام بوی جام‌جهانی همه دنیا را مسحور می‌کند، به جایی که کل کره زمین چشم می‌دوزند به خاک میزبان جام‌جهانی تا تقابل‌های ریز و درشت این تورنمنت را تماشا کنند.

وقتی عده‌ای از اهالی کشور‌های چین و استرالیا و... هم بلیت‌های مسابقه‌ای مثل بازی ایران و مراکش را خریده‌اند و دوست دارند با صرف هزینه‌ای قابل‌توجه حتی چنین مسابقه‌ای را هم از نزدیک ببینند، دیگر می‌شود به وضوح پی برد جنون فوتبال در این جام با مردم دنیا چه می‌کند! جام‌جهانی فوتبال احتمالا بالاتر از المپیک، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان است که از فقیرترین اقشار فرودست‌ترین کشور‌های جهان تا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و سیاستمداران دنیا را مشغول خودش می‌کند.

در هر مسابقه این جام، دو تیم با هم می‌جنگند که مسابقه آن‌ها برای مردمان آن دو کشور حکم مرگ و زندگی و نبرد بر سر بخشی از حیثیت و وجهه بین‌المللی‌شان را دارد. همین روح گلادیاتوری حاکم بر مسابقات هم باعث می‌شود بازی هر دو تیم کوچک و بزرگی با هم، برای بسیاری از مردمان سایر کشور‌های جهان هم جالب باشد. این جام‌جهانی است؛ جایی که بازی آسان نداریم، بازی بی‌اهمیت و کم‌بیننده نداریم، جایی برای اشتباه و سهل‌انگاری نداریم و البته بعید است هیچ‌کدام از ۹۰دقیقه‌هایی که صرف تماشای مسابقات این جام می‌شود، جزو عمر هواداران دو آتشه فوتبال به حساب بیاید. خوش آمدید به نبض تپنده زندگی...!

هفت‌ونیم غروب جمعه؛ سال تحویل عشق

بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال از ساعت ۱۹:۳۰ امروز به وقت تهران با بازی روسیه و عربستان در خاک روسیه آغاز خواهد شد. قلب ایران، اما بی‌تاب ۲۴ساعت بعدتر است؛ جایی که از ساعت ۱۹:۳۰ روز جمعه، تیم ملی کشورمان در ورزشگاه سن‌پترزبورگ اولین مسابقه‌اش را برابر مراکش برگزار خواهد کرد.

تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش بعد از برزیل، دومین تیمی بود که به جام‌جهانی۲۰۱۸ صعود کرد. این دومین حضور پیاپی ما در رقابت‌های جام‌جهانی است و اگر گروه‌مان آسان‌تر بود، شاید همه مردم کشور به شکل قابل‌توجهی به حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی امیدوار می‌شدند، چراکه امسال واقعا تیم خوبی داریم. با این وجود همگروهی با اسپانیا، پرتغال و البته مراکش یکی از دشوارترین قرعه‌های ممکن را برای تیم ملی ایران رقم زد.

بدون تعارف، اسپانیا و پرتغال شانس‌های اصلی صعود از این گروه هستند و ایران و مراکش باید برای شگفتی‌سازی بجنگند. از قضا رقیب ما در همین مسیر هم تیم بسیار خوب و محترمی است. مراکش، تیمی است که مثل ایران بدون شکست در مسابقات انتخابی به مرحله نهایی جام‌جهانی رسید.

مراکش در دور مقدماتی در گروه چهارم منطقه آفریقا با ساحل عاج، گابن و مالی همگروه بود و نهایتا با ۱۲امتیاز از شش بازی به مرحله نهایی صعود کرد. مراکش در تازه‌ترین رنکینگ فیفا روی پله چهل‌ویکم ایستاده و از حضور ستاره‌هایی مثل مهدی بن‌عطیه، ایوب‌الکعبی، حکیم زیاش، حمزه مندیل، امینه هریت و اشرف حکیمی بهره می‌برد. نکته اینجاست که مراکشی‌ها هم به بازی ایران به چشم پلی برای شگفتی‌سازی نگاه می‌کنند و قطعا همه تلاش‌شان را به کار خواهند بست تا بهترین بازی ممکن را در اولین گام ارائه بدهند.

کلا فضا در گروه ایران طوری است که اسپانیا و پرتغال احتمالا برابر هم کمی مماشات خواهند کرد، چرا که امیدوار به جمع‌آوری امتیازات مقابل رقبای آسیایی و آفریقایی هستند، اما ایران و مراکش می‌دانند که اگر شانسی برای کسب یک پیروزی و صعود به کمک یک یا دو تساوی دیگر وجود داشته باشد، این شانس فقط در بازی اول است. «جونیت چاکر» داور جنجالی ترکیه قضاوت بازی ایران و مراکش را بر عهده خواهد داشت.

ترکیب احتمالی

واقعیت آن است که کارلوس کی‌روش آنقدر در طول چند هفته اخیر پلیس‌بازی درآورده که حالا هیچ‌کس هیچ تصویر قطعی و روشنی در مورد ترکیب ایران در بازی با مراکش ندارد. لغو بازی دوستانه با یونان، برگزاری بازی با لیتوانی پشت در‌های بسته، تغییر شماره پیراهن بازیکنان و پنهان‌کاری‌های بی‌پایان در تمرینات باعث سردرگمی دوست و دشمن شده و این دقیقا همان چیزی است که کارلوس می‌خواست! با این همه اگر قرار باشد قوی‌ترین فرضیه را با توجه به شواهد چند هفته اخیر مد نظر قرار بدهیم، می‌توان حدس زد که علیرضا بیرانوند درون دروازه قرار می‌گیرد.

در قلب خط دفاعی که مناقشه‌برانگیزترین منطقه در روز‌های اخیر بوده، به احتمال فراوان از زوج پورعلی‌گنجی و روزبه چشمی استفاده خواهد شد. این دو نفر در تمام مسابقات دوستانه تیم ملی پیش از جام‌جهانی به‌طور کامل کنار هم بازی کرده‌اند و بعید است کی‌روش به ترکیب آن‌ها دست بزند. در سمت چپ خط دفاعی میلاد محمدی بازی خواهد کرد که آلترناتیو خاصی هم ندارد.

در سمت راست، اما در شرایطی که انتظار می‌رفت مثل جام‌جهانی قبلی یک گزینه دفاعی‌تر مثل پژمان منتظری مدنظر کی‌روش باشد، شواهد نشان می‌دهد او رامین رضاییان را در مسابقه نخست به میدان خواهد فرستاد. اگر رامین انتخاب نهایی کی‌روش باشد، پس دیگر شکی باقی نمی‌ماند که او در دیدار با مراکش برای پیروزی خیز بر خواهد داشت. طبق معمول همه این سال‌ها در بازی با مراکش هم دو هافبک دفاعی خواهیم داشت که یکی از آن‌ها احسان حاج‌صفی است، اما نفر دیگر که معمولا سعید عزت‌اللهی بوده به دلیل محرومیت در این بازی غایب است.

کی‌روش در این مدت خیلی تلاش کرد برای عزت‌اللهی جانشین پیدا کند، اما هنوز گزینه قطعی این پست معلوم نیست. درحال‌حاضر بیشترین شانس مربوط به بازی کردن امید ابراهیمی است. جلوی این دو هافبک، مسعود شجاعی توپ‌پخش‌کن تیم ملی خواهد بود.

وینگر راست قطعا علیرضا جهانبخش است و مهاجم نوک هم سردار آزمون خواهد بود. اگر مهدی طارمی سالم بود، او گزینه قطعی حضور در پست وینگر چپ به‌شمار می‌آمد، اما مصدومیت ضمنی طارمی ممکن است باعث نیمکت‌نشینی او شود. در این صورت شاید وحید امیری به جای او در این سمت به میدان برود.

اسپانیا- پرتغال؛ تحت تاثیر یک اخراج تاریخی

جمعه جنون، اما برای ایرانی‌ها با پایان بازی مراکش به اتمام نخواهد رسید. همان‌قدر که این بازی برای ما اهمیت دارد، دیگر مسابقه گروه بین اسپانیا و پرتغال هم حایز اهمیت است. این بازی از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه المپیک فیشت در سوچی روسیه برگزار خواهد شد. اگر قرار است ما صعود کنیم، پس باید امید داشته باشیم بعد از پیروزی خودمان برابر مراکش، در دیگر بازی گروه یا امتیازات بین اسپانیا و پرتغال تقسیم شود یا اسپانیا برنده این بازی باشد.

بدترین سناریو این است که پرتغال موفق به شکست اسپانیا شود، در این صورت اسپانیا به کسب پیروزی در دو دیدار بعدی نیاز پیدا می‌کند و پرتغال هم نیمی از راه صعود را می‌رود.

این بازی بدون شک تحت‌تاثیر اشتباه بسیار بزرگ سرمربی اسپانیا در اعلام رسمی توافقش با رئال‌مادرید خواهد بود؛ جایی که خوان لوپتگی از قرارداد سه ساله‌اش با رئال‌مادرید برای همکاری پس از جام‌جهانی پرده برداشت. این تصمیم اردوی اسپانیا را به هم ریخت و بعد از ۲۴ساعت گمانه‌زنی منجر به اخراج لوپتگی شد.

به این ترتیب در اتفاقی بسیار نادر در سطح جهان، سرمربی تیم‌ملی معتبری همچون اسپانیا در فاصله ۲۴ساعت پیش از اولین بازی این تیم در جام‌جهانی اخراج می‌شود. دیروز بعد از ظهر، اما فدراسیون فوتبال اسپانیا فرناندو هیه‌رو را به‌عنوان جانشین لوپتگی انتخاب کرد. هیه‌رو، مدافع اسبق رئال مادرید پیش از این مدیرفنی تیم ملی اسپانیا بود.

نظرات شما
پیشخوان