تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
واکنش عضو شورای شهر به بیلبورد میدان ولیعصر:

تصویر را شبانه جمع کنند/هنوز هم می‌خواهند زنان را از جامعه حذف کنند

عضو شورای شهر در انتقاد به عدم حضور زنان در بیلبورد جدید میدان ولیعصر در خصوص جام جهانی گفت: زیباترین اقدام این است که بیلبورد شبانه جمع شود.
رویداد۲۴ دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به موضوع جام‌جهانی فوتبال اختصاص داشته و اقوام مختلف کشورمان نشان می‌دهد که جام زرین مسابقات را در دست گرفته‌اند. اما در این تصویر هیچ خبری از حضور زنان نبوده و همین امر اعتراضات و انتقادی را در فضای مجازی در پی داشته است.

شهربانو امانی (عضو شورای شهر تهران) ، به محتوای این بیلبورد انتقاد کرده و گفت: این بیلبورد در یکی از معابر اصلی پایتخت نصب شده و به نوعی می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد اما ۵۰ درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد. گویی قهرمان و ملت فقط مردها هستند. این امر نشان دهنده کج سلیقگی و نادیده گرفتن ۵۰ درصد از جامعه است. 

امانی افزود: شعار یکی بودن و با هم بودن می‌دهند اما ۵۰ درصد از جمعیت را نادیده می‌گیرند و این نکته مصداق عدم همخوانی گفتار و عمل است آنهم در زمانی که بیش از هر زمانی نیاز به اتحاد و همبستگی داریم و این‌گونه بنرها روی افکار عمومی تاثیر منفی می‌گذارد. 

عضو شورای شهر با بیان اینکه نوجوان و جوانان بسیار حساس بوده و با موشکافی رفتار مسئولان را نگاه و واکاوی می‌کند، ادامه داد:  نسل جوان می‌بیند زنان، مادران و خواهرانش در المان‌های شهری نادیده گرفته شده‌است. این امر پیام منفی در سطح جامعه منتشر کرده و آثار منفی‌اش بی‌تردید بیشتر از آثار مثبت آن است. اگر براساس حقوق شهروندی در این مورد از مردم  نظرسنجی کنند، خواهند دید که نظر اقشار مختلف مردم به اظهارات من نزدیک است. جای سوال دارد که چرا همسران و دختران شهدا، زنان دلاوری که  سرمایه‌های زندگی خود را در دفاع از کیان کشور دادند، هیچ جایگاهی در این بنرها ندارند؟ آیا این زنان قهرمان و تاریخ‌ساز نیستند؟

امانی در پاسخ به این سوال که این محتوا از چه رویکرد و تفکری نشات می‌گیرد؟ گفت: برخی معتقدند اگر زن‌ها از خانه بیرون نیایند مشکلات کشور حل می‌شود. این تفکر به دنبال حذف نیمی از جامعه است. سال‌های سال است که روی نیم دیگر جامعه (مردان و پسران) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روز زن از تریبون‌های مختلف گوش فلک را  با اظهاراتی در مورد کرامت و جایگاه زن کر می‌کنند و در عمل شاهد برخورد دیگری هستیم. این برخوردها نشان از یک تفکر دوگانه است، تفکر دوگانه‌ای که اعتقادی به حضور زنان در جامعه نداشته و برای آن‌ها احترامی قائل نیست.  زنان در فوتسال قهرمان شدند و خانم الهه احمدی قهرمان تیراندازی شد اما به‌جای اینکه امکانات بیشتری در اختیار زنان قرار دهنده بازهم شاهد بروز این تفکر هستیم که معتقد است اگر زنان را از جامعه حذف کنند ارکان خانواده حفظ شده و جامعه اصلاح می‌شود. 

وی با بیان اینکه کسانی که زن‌ها را تحقیر می‌کنند؛ از اندیشه طالبانی و داعشی برخوردارند، افزود: با این تفکر به تفکیک جنسیتی دامن زدند و شاهد بودیم که هیچ نتیجه‌ای نداشت. می‌بینیم. ما امروز می‌بینیم که حتی پسرها هم در مدرسه امنیت ندارند، دلیلش آن است که به انسانیت اهمیت ندادیم. اگر خدا تصور می‌کرد یک جنس می‌تواند دنیا را بهشت کند، انسان را تک جنسیتی خلق می‌کرد. زن و مرد در کنار هم می‌توانند جامعه را تعالی دهند. کشوری که می‌خواهد اخلاقیات و توسعه را نهادینه کند، زمانی موفق بوده که روی  زنان سرمایه‌گذاری کرده است. 

وی با بیان این مطلب که؛ امروز اصلاح‌طلبان در شهرداری و شورا مستقر هستند و مردم انتظار از آنها بیشتری دارند، گفت: تفکر ۱۴ ساله اصولگرایان هنوز در مدیریت شهری وجود دارد. متاسفانه هنوز رویکرد جدید مدیریت شهری و شورا را جدی نگرفتند و من روز یکشنبه در این رابطه تذکر خواهم داد.

وی با اشاره به اظهارات امام خمینی(ره) در حمایت از حضور و اهمیت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه درباره احتمال جمع‌آوری این بیلبورد گفت: زیباترین اقدام این است که بیلبورد شبانه جمع شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهربانو امانی
نظرات شما
پیشخوان