تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

حمایت چهار حزب کردی از دمیرتاش

چهار حزب کردی آزادی کردستان، دموکرات کردستان ترکیه، حرکت آزادی و سوسیالیست کردستان، در بیانیه ای مشترک از صلاح الدین دمیرتاش، نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت کردند و خواستار آزادی وی برای انتخابات شدند.

رویداد۲۴-چهار حزب کردی آزادی کردستان، دموکرات کردستان ترکیه، حرکت آزادی و سوسیالیست کردستان، در بیانیه ای مشترک از صلاح الدین دمیرتاش، نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت کردند و خواستار آزادی وی برای انتخابات شدند. صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) که از 14 آبان سال 1395 به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در بازداشت موقت به سر می برد، هم اکنون در استان ادیرنه در غرب ترکیه زندانی است.

وی از سوی حزب خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده است ولی به علت زندانی بودن امکان حضور در برنامه های تبلیغاتی را ندارد.
روزنامه اورنسل گزارش داد که چهار حزب کُردی آزادی کردستان، دموکرات کردستان ترکیه، حرکت آزادی و سوسیالیست کردستان در انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن 2018 میلادی به صورت رسمی از این نامزد زندانی حمایت می کنند.
این احزاب اعلام کرده اند که حمایت از دمیرتاش با در نظر گرفتن تمام اشتباهات و خطاها و با در نظر گرفتن هویت کُردی وی و نیز با توجه به این که در وضعیت ناعالانه و در زندان به سر می برد، انجام می شود.
این احزاب همچنین اعلام کرده اند که در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم، از نامزدی حمایت خواهند کرد که در مورد مطالبات اساسی و قومی کُردهای ترکیه تعهداتی را بدهد.
 درخواست آزادی صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) که از 14 آبان سال 1395 در بازداشت موقت به سر می برد، از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده وی و نیز دادگاه قانون اساسی ترکیه رد شده است.
چند روز پیش محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللا اوغلو سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند ولی این درخواست از سوی مقامات قضایی ترکیه رد شد.
اینجه، آکشنر و کاراموللا اوغلو نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه ساز رقابت آزادانه و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سوم تیرماه 97 اعلام کرده بودند.
با توجه به قطعی نشدن حکم محکومیت قضایی وی، دمیرتاش می توانست در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری ثبت نام کند که وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ثبت نام کرد و یکی از 6 رقیب این انتخابات به شمار می رود.
هم اکنون تبلیغات این نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از طرف دفتر حزب متبوع خود انجام می شود و خود وی نیز گاهی با انتشار بیانیه ای از زندان و یا از طریق پیام هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کند، به اعلام مواضع خود در خصوص موضوعات مختلف کشور ترکیه می پردازد.
چند روز پیش شورای عالی انتخابات ترکیه مجوز پخش تلویزیونی برنامه تبلیغاتی ضبط شده صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را صادر کرد و بر این اساس، برنامه تبلیغاتی وی از طریق شبکه دولتی تی.آر.تی ترکیه پخش می شود.
بنا بر اعلام شورای انتخابات ترکیه، طبق زمانبندی شده، نامزدهای ریاست جمهوری این کشور در روزهای 17 و 23 ماه جاری(27 خرداد و دوم تیرماه) می توانند در تلویزیون رسمی و دولتی تی.آر.تی با مردم صحبت کنند و به تشریح برنامه های خود بپردازند.
بنا بر اعلام این مرجع عالی انتخاباتی، مدت زمان اختصاصی برای سخنرانی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در هر یک از روزهای تعیین شده، 10 دقیقه خواهد بود و بر این اساس، برنامه ضبط شده وی در روز 17 ژوئن(27 خرداد) و در روز 23 ژوئن(دوم تیرماه) پخش می شود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان