تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

اعتراف وزیر خارجه آمریکا به امکان عدم دستیابی به خلع سلاح شبه جزیره کره

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پکن اذعان کرد احتمال دست نیافتن به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره وجود دارد. ­

رویداد۲۴-مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پکن اذعان کرد احتمال دست نیافتن به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره وجود دارد. ­وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای چینی خود دو روز پس از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور اذعان کرد خطر دست نیافتن به صلح با کره شمالی همچنان وجود دارد.

در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا سه شنبه در پایان نشست با رهبر کره شمالی اعلام کرده بود خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به سرعت آغاز خواهد شد، وزیر امور خارجه او روز پنجشنبه در پایان دیدارش با وانگ یی همتای چینی خود در این مورد چندان مطمئن ظاهر نشد.

پمپئو گفت: «ما واقعا فکر می‌کنیم که پس از این همه سال، در نهایت می‌توانیم در مسیر صلح در شبه جزیره کره پیش برویم، اما خطر دست نیافتن به آن نیز همچنان وجود دارد.»

وزیر امور خارجه چین نیز به نوبه خود از تلاش‌های آمریکا برای نزدیک شدن به پیونگ یانگ استقبال کرد و گفت: نشست سران دو کشور به دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره و برقراری صلح پایدار و واقعی در منطقه کمک خواهد کرد.

پمپئو قرار است غروب با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند و در مورد نشست روز سه شنبه کیم و ترامپ به او گزارش بدهد.

دیدار روز سه شنبه در سنگاپور که نخستین دیدار بین یک رهبر کره شمالی و یک رئیس جمهور در قدرت آمریکا بود، بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت، اما نتایج محسوس آن به ویژه در زمینه کلیدی خلع سلاح هسته‌ای سؤالاتی را برانگیخته است.

متن بیانیه مشترکی که به امضای ترامپ و کیم رسید نیز در واقع مبهم است. بسیاری از کارشناسان از آن انتقاد کردند، زیرا در آن به دو شرط کلیدی واشنگتن که قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر بودن برنامه هسته‌ای کره شمالی است، اشاره‌ای نشده بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان