تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

طراح برنامه «خرابکاری اقتصادی در ایران برای از بین بردن برجام» در ستاد انتخاباتی ترامپ

رسانه های آمریکا از نشست های محرمانه مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ با نماینده شاهزاده های اماراتی و سعودی خبر داد و نوشت: در آن زمان نماینده محمد بن سلمان و محمد بن زاید شاهزادگان عربستان وامارات طرحی برای استفاده از پیمانکاران برای خرابکاری های اقتصادی علیه ایران داشت که امیدوار بود بتواند از طریق آن به زور کاری کند که برنامه هسته ای ایران به طور دائم مهار شود.

رویداد۲۴-رسانه های آمریکا از نشست های محرمانه مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ با نماینده شاهزاده های اماراتی و سعودی خبر داد و نوشت: در آن زمان نماینده محمد بن سلمان و محمد بن زاید شاهزادگان عربستان وامارات طرحی برای استفاده از پیمانکاران برای خرابکاری های اقتصادی علیه ایران داشت که امیدوار بود بتواند از طریق آن به زور کاری کند که برنامه هسته ای ایران به طور دائم مهار شود.در گزارشی به یک دیدار محرمانه در برج ترامپ با حضور پسر بزرگ دونالد ترامپ، سه ماه قبل از انتخابات ۲۰۱۶ اشاره کرده که در این دیدار «جوئل زمل»، یک متخصص اسرائیلی در امر دستکاری شبکه‌های اجتماعی، «جرج نادر» فرستاده و نماینده دو شاهزاده ثروتمند عرب و «اریک پرینس»، یکی از حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه که سابقه جنجالی در خاورمیانه داشته حضور داشتند. 

این رسانه هدف از این نشست را کمک به کمپین انتخاباتی ترامپ خوانده و نوشت: «نادر» در این دیدار به «دونالد ترامپ جونیور»، پسر بزرگ دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا گفته که شاهزاده‌های عربستانی و اماراتی مشتاق هستند که به پدر او در این انتخابات برای پیروزی کمک کنند. متخصص اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی هم قول داده از توانایی شرکتش برای پیروزی او استفاده کند.

این رسانه با اشاره به سوابق کمپانی اسرائیلی دستکاری شبکه‌های اجتماعی نوشت: در این کمپانی چندین افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل که در امر جمع‌آوری اطلاعات و شکل‌دهی به اذهان کاربران شبکه‌های اجتماعی متخصص هستند، حضور دارند.

«نیویورک تایمر»، با اشاره به اینکه معلوم نیست چه پیشنهاداتی در این نشست محرمانه رد و بدل شده است، نوشت: با این حال به گفته یکی از افرادی که از این نشست آگاه بوده، پسر ترامپ با پیشنهادهای این افراد موافقت کرده است. نادر، فرستاده شاهزاده‌های عربستانی و اماراتی به سرعت به یکی از مشاوران نزدیک کمپین ترامپ تبدیل شده و بارها با «جرارد کوشنر» داماد رییس‌جمهور آمریکا و «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وقت ترامپ دیدار داشته است. 

بر اساس این گزارش، در آن زمان «نادر» طرح محرمانه‌ای برای استفاده از پیمانکاران خصوصی برای بی‌ثبات کردن ایران را نیز ترویج می‌کرده است. 

«نیویورک تایمز» در ادامه این گزارش نوشت: «نادر»  بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور مقدار زیادی پول به زمل، کارشناس اسرائیلی پرداخت کرده که گفته می‌شود این مقدار چیزی نزدیک به ۲ میلیون دلار بوده است. 

بر اساس یافته‌های این رسانه، «نادر» سال‌ها به عنوان یکی از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان و «زمیل» هم برای امارات به عنوان مشاور خدمت می‌کرده است. 

این رسانه در ادامه با تاکید بر اینکه دخالت کشورهای بیگانه در انتخابات آمریکا غیرقانونی است، نوشت: با این حال مسئولان کمپین ترامپ هیچ ابایی نداشتند که از افراد خارجی کمک بگیرند. 

«نیویورک تایمز» نوشت: «محمد بن زاید آل نهیان» شیخ امارات متحده عربی و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی با سیاست‌های اوباما در قبال خاورمیانه مخالف بودند. آنها به توافق هسته‌ای اوباما با ایران اعتراض داشتند و به بیانیه‌های حمایتی اوباما از خیزش‌های بهار عربی اعتراض می‌کردند. 

بر اساس این گزارش بعد از تحلیف ترامپ «زمل» و «نادر» هر دو دیداری با «جان بنون» و «جرارد کوشنر» در کاخ سفید داشتند. در آن زمان نادر طرحی برای استفاده از پیمانکاران برای خرابکاری‌های اقتصادی علیه ایران داشت که امیدوار بود بتواند از طریق آن به زور کاری کند که برنامه هسته‌ای ایران به طور دائم مهار شود. این طرح شامل ایجاد مانع برای سرمایه‌گذاری کمپانی‌های غربی در ایران و عملیات‌هایی برای ایجاد بی‌اعتمادی در بین مقامات ایرانی بود. او از این پروژه که هزینه تقریبی آن ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکایی‌ها، اماراتی‌ها و سعودی‌ها برآورد شده بود، حمایت می‌کرد.

این رسانه در ادامه به سفر «نادر» به ریاض برای دیدار با مقامات ارشد ارتش و اطلاعات عربستان سعودی برای اجرایی کردن این عملیات خرابکاری علیه ایران اشاره کرده و نوشت: به گفته افراد نزدیک به طرح نادر، او به این نتیجه رسیده بود که جنگ اقتصادی کلید ایجاد بی‌ثباتی دولت در ایران است. 

بر اساس این گزارش یکی از افراد نزدیک به «نادر» که درباره برنامه‌های او گزارش داده گفته او سعی می‌کرد کوشنر را متقاعد کند که خودش این طرح را در سفری که به ریاض داشت در معیت محمد بن سلمان امضا کند.

یکی از مقامات ارشد عربستانی در پاسخ به سوالی درباره طرح «نادر» برای حمله به ایران گفته: نادر عادت داشت طرح‌هایی را مطرح کند که به جایی نمی‌رسید.

بر اساس این گزارش «نادر» با «پرینس» یکی از حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه، درباره طرح دریافت ۳ میلیون دلار برای ایجاد یک ارتش اختصاصی برای مبارزه با نیروهای نیابتی ایران در یمن نیز مذاکره کرده بود. از زمان روی کار آمدن ترامپ، او خودش از نزدیک با امارات و عربستان در ارتباط بوده. اولین سفر خارجی او به ریاض بود و قویا از اقدامات این دو کشور در منزوی کردن قطر که یکی دیگر از متحدان آمریکاست حمایت کرده است. 

«نیویورک تایمز» در ادامه نوشت: ترامپ از توافقی خارج شده که هم عربستان وهم امارات سالها علیه آن تبلیغات می کردند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان