تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
ایران و روسیه در مقابل فرانسه و آمریکا؛

جبهه‌بندی سازمان ملل در برابر گزارش دبیر کل علیه ایران/ ماجرای کمک به حوثی‌های یمن چه بود؟

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده که ایران به حوثی‌های یمن کمک تسلیحاتی کرده و در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که روشن نیست آیا این قطعات پس از ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶، زمان آغاز تحریم تسلیحاتی یمن به این کشور رسیده‌اند یا قبل از آن.
جبهه‌بندی سازمان ملل در برابر گزارش دبیر کل علیه ایران/ ماجرای کمک  به حوثی‌های یمن چه بود؟

رویداد۲۴ تازه‌ترین گزارش محرمانه سازمان ملل متحد ادعا می‌کند که برخی از قطعات باقی مانده از موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان در ایران ساخته شده‌اند، با اینهمه مقامات سازمان ملل گفته‌اند قادر به تشخیص زمان ارسال این اجزا به یمن نیستند. این در حالی است که ایران هرگونه دخالت در ارسال موشک به یمن را رد کرده است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی 14 صفحه‌ای به شورای امنیت این سازمان گزارش داد که باقی مانده موشک‌های شلیک شده از ابتدای ژولای سال 2017 میلادی دارای ویژگی‌های کلیدی طراحی شده‌ای است که از نوع شناخته شده موشک‌های ساخته شده در ایران است.

در ادامه این گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده، آمده است: برخی از قطعات به دست آمده از این موشک‌ها در جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. اما روشن نیست که آیا انتقال این موشک‌ها، محدودیت‌ها و قوانین سازمان ملل متحد را نقض کرده است یا نه.

در این گزارش به قطعات به دست آمده از پنج موشک حوثی‌های یمن که از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ به این سو پرتاب شده‌اند اشاره شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، گوترش در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که روشن نیست آیا این قطعات پس از ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶، زمان آغاز تحریم تسلیحاتی یمن به این کشور رسیده‌اند یا قبل از آن.

دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش خود تاکید کرده است مسئولان این سازمان نتوانسته‌اند زمان انتقال این موشک‌ها، بخشی از قطعات آنها یا فناوری موشکی به یمن را تعیین کنند.

واکنش‌ها به ادعای کمک تسلیحاتی ایران به حوثی های یمن

این برای نخستین بار نیست که ایران با اتهام کمک تسلیحاتی به یمن مواجه شده است. روسیه نیز از جمله کشورهایی است که همواره ادعای کمک تسلیحاتی ایران به یمن را نادرست خوانده و آنها را زیر سوال برده است.

از سوی دیگر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدت‌هاست خواستار پاسخگو شناختن ایران در سازمان ملل در ارتباط با ارسال سلاح به یمن و آزمایش‌های موشکی‌اش بوده است.

چند ماه پیش بود که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نمایندگان ۱۴ کشور در شورای امنیت سازمان ملل را به پایگاهی در واشنگتن برد تا بقایای موشکی را نشان دهد که پنتاگون می‌گوید ساخت ایران است و حوثی‌ها روز ۴ نوامبر گذشته به سوی ریاض شلیک کردند.

سفیر روسیه در سازمان ملل نیز چندی پیش عنوان کرده بود که معلوم نیست موشک‌ها و سلاح‌هایی که حوثی‌ها در اختیار دارند را ایران فرستاده یا پیش از تحریم تسلیحاتی یمن که در سال ۲۰۱۵ اعمال شد به این کشور داده شده بود.

او تاکید کرد که ایران قاطعانه چنین اتهامی را رد می‌کند. غیرت عمرف سفیر قزاقستان در سازمان ملل نیز اعلام کرد که متاسفانه نمی‌دانیم که چطور این سلاح‌ها به یمن رسیده است. در این بین فرانسه نیز در جبهه آمریکا قرار دارد و ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه اخیرا ایران را به تامین تسلیحات حوثی‌های یمن متهم کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان