تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی وجود نداشته و ندارد/ اعتماد به سیاست‌های اقتصادی دولت از بین رفته است

مشاور وزیر اقتصاد در دولت یازدهم گفت: وضعیت سیاست گذاری اقتصادی دولت، سلامت عقلانی ندارد زیرا تغییرات پی درپی تصمیم‌سازان شرایطی را به وجود آورده است که مردم اعتمادی به برنامه‌های اقتصادی دولت ندارند.
مردم اعتمادی به برنامه های اقتصادی دولت ندارند / دولت و بانک مرکزی هیچ کاری درمقابل رانت نمی توانند انجام دهد
رویداد۲۴ با مروری به تصمیم‌های مهم اقتصادی دولت دوازدهم طرح یکسان‌سازی نرخ ارز بیش از دیگر طرح‌های دیگر به یاد همه می‌افتد. درست زمانی که دولت و بانک مرکزی نوید خبرهای خوب از وضعیت اقتصادی کشور  می‌دادند، مشکلات جدید ایجاد شد؛ مشکلاتی همچون تمایل برای حفظ ارزش دارایی‌ها یا سود بردن از نوسان‌های ارزی، که هر دو موجب تشدید افت ارزش ریال شد و ارزش هر دلار آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی تا 60 هزار ریال بالا رفت و بدین ترتیب ارزش ریال ایران نسبت به اواسط ماه سپتامبر گذشته بیش از 60 درصد افت را تجربه کرد.

مضاف بر موارد یادشده سیاست‌های پولی و مالی دولت ایران و نوسان‌های بازار ارز آشکارا مسیر مشابهی را طی نکرد  و  هر بار که دولت از سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز سخن می‌گفت، اختلاف بین نرخ ارز در بازار آزاد و ارز مبادلاتی بزرگ و بزرگتر می‌شد و همین شکاف به ظهور معضل جدیدی به نام اشتهای جدید وارد کنندگان به واردات بیش از حد کالا شد آن هم به انگیزه رانت و سودبردن از همین شکاف عددی.

مردم اعتمادی به برنامه‌های اقتصادی دولت ندارند 

حیدر مستخدمین حسینی معاون پیشین وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: وضعیت سیاست‌گذاری اقتصادی دولت از سلامت  عقلانی برخوردار نیست و تغییرات پی‌درپی شرایطی را برای تصمیم‌سازان اقتصادی به وجود آورده است که مردم اعتمادی به برنامه‌های اقتصادی دولت ندارند به طوریکه وقتی معاون اول رییس جمهور نرخ رسمی ارز را 4200 تومان اعلام می‌کند، کارشناسان می‌دانستند که این نرخ، نرخ واقعی نیست و دیری نمی‌پاید که دستخوش تغییر شود و همین‌گونه هم شد. 

تخصیص ارز بدون توجه به تفکیک کالاها 

او به تقاضای زیاد واردکنندگان به وارد کردن کالا اشاره و بیان کرد: به قدری هجمه برای واردات زیاد شده است که با هیچ دوره‌ای از گذشته قابل مقایسه نیست. این افزایش تقاضا، نشان از رانتی است که در واردات نهفته است. همچنین دولت و بانک مرکزی بدون آنکه تفکیکی برای کالاهای مختلف نظیر کالاهای اساسی، ضروری، سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی قائل شود، ارز را برای همه کالاها اختصاص داده است که همین امر مسئله را پیچیده‌تر کرده زیرا به جای اینکه ارز به سمت ثبات پیش برود، مسیرهای مختلفی را پیش گرفته است.

به گفته این فعال اقتصادی، تغییر ارز مسافرتی از بانک‌ها به شرکت‌های خدماتی مسافرتی که به تازگی مطرح شده، نشان از عدم اتخاذ تصمیم درست دولت و بانک مرکزی دارد و باید منتظر تبعات اقتصادی ناشی از تصمیم‌های شتاب‌زده باشیم. 

گران شدن یا ارزان شدن ارز ماهیت خود را از دست داده است

معاون وزیر اقتصاد در دولت خاتمی درباره گران شدن ارز در ماه‌های پیش رو گفت: گران شدن یا ارزان شدن ارز دیگر ماهیت خود را ازدست داده است چراکه از هیچ منطقی نشات نمی‌گیرد و وقتی حوزه تصمیم‌گیری بر شرایط منطقی استوار نباشد، قیمت‌ها نیز به صورت منطقی پیش نخواهد رفت لذا لازم است سیاست‌های جامع و باثبات اقتصادی به خصوص در حوزه سیاست ارزی اندیشیده شود، در غیر این‌صورت شرایطی پیش می‌آید که نمی‌توان در آن پیش‌بینی از قیمت ارز در ماه‌های پیش رو داشت.

دولت و بانک مرکزی هیچ کاری درمقابل رانت نمی‌توانند انجام دهد 

این اقتصاددان به سخنان سیف درباره اطلاع از رانت و تمایل واردکنندگان به واردات بیش از حد اشاره و اظهار کرد: سیف گفته بود «اینکه مطرح می‌شود برخی با دلار 4 هزار و 200 تومانی درصدد افزایش واردات هستند تا بتوانند کالا های وارداتی را با قیمتی گران‌تر بفروشند، موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت» اما نکته اینجاست که دولت و بانک مرکزی هیچ اقدامی در این خصوص نمی‌توانند انجام دهند، چراکه اگر می‌توانستند جلوی آن را بگیرند، ظرف کمتر از 3 ماه در شرایط سخت اقتصاد فعلی که مورد هجمه انواع تحریم‌های اقتصادی هستیم، بیش از 20 میلیارد دلار کالا وارد کشور نمی‌شد. 

دولت برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی نداشته و ندارد

مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که ترامپ از یکسال گذشته ساز رفتن از برجام را می‌زد، دولت اقدامی برای سامان دادن به وضع اقتصادی و جلوگیری از التهاب‌های بازار ارزی نکرد، گفت: دولت هنوز هم برنامه خاصی ندارد. نه تنها از یک سال گذشته بلکه درحال حاضر هم برنامه منسجم و سیاست‌های اقتصادی مناسبی برای مسئله ارز در شرایط تحریم ندارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان