تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

قیمت نفت در نیمه دوم سال بالا می‌رود/ نشست ژوئن اوپک برای ایران سرنوشت‌ساز است

نماینده پیشین ایران در اوپک می‌گوید اگر عرضه نفت را مدیریت نکنیم، قیمت آن کاهش خواهد یافت بنابراین در شرایط فعلی ایران، مدیریت عرضه نیاز اصلی این صنعت است.
اوپک نباید تحت تاثیر فشار عربستان تصمیم سیاسی بگیرد/ تولیدی

رویداد۲۴ نشست اوپک ۲۲ و ۲۳ ژوئن در وین اتریش برگزار خواهد شد؛ نشستی که برای ایران سرنوشت‌ساز است و قرار است ‌ تصمیمات مربوط به میزان تولید کشورهای‌ عضو اوپک‌ در آن گرفته شود. پیش‌ از این اوپک تصمیم‌گرفته بود اعضا میزان تولید خود را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. آنگونه که اعلام شده بود قرار‌ بود‌‌ این‌ روند تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه‌‌‌ یابد اما ‌با اتفاقات اخیر در مناسبات جهانی و با خروج ترامپ از برجام، معادلات برهم خورد‌ تا اکنون محور تصمیم جدید اوپک به احتمال اعمال تحریم بر نفت ایران تغییر کند. آنها پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که صنعت نفت ایران تحریم شود، خلأ کمبود‌ عرضه باید جبران شود‌‌، بنابراین به احتمال زیاد کشورهای تولیدکننده نفت در نشست هفته آینده طرح کاهش تولید نفت را بر هم می‌زنند و سقف تولید را افزایش خواهند داد.

از سوی‌دیگر، پول‌پاشی و لابی عربستان و اسرائیل علیه ایران، خصوصا در آمریکا مساله‌ای پنهان نیست و شکی وجود ندارد که هر کشوری بخواهد به همکاری با ایران ادامه دهد، از سوی عربستان، آمریکا و دیگر متحدانشان برای کاهش یا قطع رابطه با ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

با این توضیحات‌ به‌نظر می‌رسد‌ با توجه به اینکه سطح تولید نفت عربستان و روسیه در حال حاضر در بالاترین مقدار قرار دارد، هدف از طرح توقف افزایش تولید در مقطع زمانی‌فعلی، تحت تأثیر‌ قرار دادن تلاش‌های ایران برای بازگشت به بازار است لذا عربستان قصد دارد با تقویت ایده توقف افزایش تولید، ایران را از سوی اعضای دیگر اوپک تحت فشار قرار دهد تا روند افزایش تولید و بازگشت به بازار را متوقف کند.

 این در حالی است که در طول سال‌های تحریم، بخش عمده‌ای از سهم ایران از بازار توسط عربستان تصاحب شده و اگر قرار باشد تلاشی برای کاستن از مازاد عرضه جهانی صورت پذیرد، این ریاض است که باید از حجم تولید خود بکاهد نه آنکه با طرح ایده فریز شدن تولید به‌صورت غیرمستقیم، ایران را مسئول هر گونه کاهش بیشتر قیمت نفت جلوه دهد.

مدیریت عرضه تا حد زیادی اعمال شده است 

محمد علی ‌‎خطیبی‌ نماینده سابق ایران در اوپک درمورد جلسه آتی اوپک و چشم‌انداز بازار نفت ایران به رویداد۲۴ گفت: اگر توافقات بر سر بازار نفت ایران همچنان ادامه یابد، منجر به کاهش تولید خواهد شد و همین که در حال حاضر که قیمت‌ها به 70 یا 75 دلار رسیده گویای‌ این‌ است‌ که مدیریت عرضه تا حد زیادی اعمال شده است.
 
او ادامه داد: اگر مدیریت‌ عرضه‌ رها شود و هر کشوری به هر میزانی که دلخواه خودش باشد، به تولید نفت بپردازد شاهد نوعی بی‌انضباطی در بازار نفت خواهیم بود که خوشبختانه‌ همچنان  مسئله کاهش تولید و مدیریت عرضه تا به امروز اعمال شده است و اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، شاهد قیمت‌های بهتری در نیمه دوم سال خواهیم بود.

این کارشناس‌ بین‌المللی‌ انرژی‌ بیان‌ کرد: چنانچه‌ مدیریت‌ عرضه‌ اعمال‌ نشود، شاهد نوعی بی انضباطی‌ در بازار نفت خواهیم بود و همین امر کاهش قیمت‌ها را در برخواهد داشت، بنابراین وضعیت بازار به گونه‌ای است که مدیریت عرضه یک نیاز محسوب می‌شود.

اوپک تصمیم سیاسی نگیرد 

خطیبی در مورد‌ تصمیمات اوپک گفت: از آنجایی که نشست آینده اوپک نزدیک است و مسئله اصلی در نشست ژوئن، بازار نفت ایران است لذا اوپک نباید تصمیم سیاسی بگیرد بلکه باید با توجه به بازار بهترین تصمیات اقتصادی را بگیرد که به نفع همه اعضا تمام شود. 

او اظهار کرد: باید تلاش کنیم اعضای‌ اوپک‌ پیروی‌ کورکورانه از آمریکا نداشته باشند و نگذاریم اوپک بی چون و چرا با درخواست آمریکا موافقت کند بلکه‌ باید کاری کنیم اوپک با توجه به وضعیت‌ بازار، میزان‌ ذخیره‌سازی‌ها و مقدار عرضه تصمیمی اخذ کند تا نفع همه اعضا درآن لحاظ شده باشد. باید منتظر ماند و دید آیا اوپک می‌تواند تنش‌های سیاسی و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و غرب ضد ایران را نادیده بگیرد و به سیاست‌های پیشین خود در بازار ادامه دهد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان