تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
وزیر نیرو مطرح کرد:

مرز و فاصله‌ی سیاسی در تغییرات اقلیمی مهم نیست/ ایران ۴ میلیارد یورو سرمایه از بانک‌های بین‌المللی می‌گیرد

وزیر نیرو تصریح کرد که هر پژوهش و گفتگویی پیرامون انرژی، بدون توجه به درهم تنیدگی آن با مباحث زیست محیطی و مسأله‌ی منابع آب ناکارآمد است.
رویداد۲۴ رضااردکانیان، وزیر نیرو امروز (سه شنبه) در دوازدهمین همایش بین المللی انرژی گفت: آلودگی‌های محیط زیستی اعم از آب، هوا، خاک و آثار ناشی از آنها مانند تغییرات اقلیم، حوادث طبیعی و کاهش منابع ارزشمند زیستی مانند آب‌های سطحی، ذخایر  زیر زمینی و اقیانوسی، همه و همه از پیامدهای مصرف گشاده دستانه و بی پروای انرژی و به ویژه سوخت‌های فسیلی هستند.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه هر پژوهش و گفتگویی پیرامون انرژی، بدون توجه به درهم تنیدگی آن با مباحث زیست محیطی و مسأله‌ی منابع آب ناکارآمد است، اضافه کرد: از این رو جا دارد خرسندی خود را نسبت به  دوازدهمین همایش بین‌المللی انرژی که توجه کافی به مسأله‌ی انرژی در بافتار «انرژی-آب-محیط زیست» داشته‌اند ابراز نمایم و بی‌گمان جلب توجه تصمیم‌سازان و پژوهندگان این عرصه به این موضوع مهم، آثار مثبت و دستاوردهای ارزشمندی برای آینده صنعت خواهد داشت.
 
اردکانیان با اشاره به اینکه بیش از یک سده‌ اخیر، انرژی همواره مهم‌ترین انگیزه و پیش‌ران رقابت‌ها، همکاری‌ها، پژوهش‌ها و نوآوری‌ها و نیز جنگ‌ها و سازش‌های بشری بوده است، اظهار داشت: هیچ موضوعی به اندازه‌ی دستیابی به منابع انرژی و بهره‌برداری از آن‌ها در تنظیم سیاست‌ها، تدوین راهبردها و اجرای برنامه‌های کشورها، مهم و اثربخش نبوده است.
 
وزیر نیرو همچنین یکی از جهت‌گیری‌های اصلی ایران در حوزه‌ انرژی را ترسیم نقشه‌ راه توسعه صنعت انرژی در جامعه‌ جهانی خواند و گفت: ایران دارای برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم بوده و این برنامه‌ با مشارکت بخش‌های مختلف در این راستا انجام شده است.
 
وی افزود: اگر چه دسترسی به این منابع، بسیاری از درهای توسعه و رفاه را به روی جامعه‌ی بشری گشوده است، اما بهره‌برداری غیر مدبرانه و مسؤولانه از این ابزار کارآمد، و نادیده انگاشتن پیامدها و آثار منفی آن ما را در دام مشکلاتی گرفتار کرده است.
 
مرز و فاصله‌ی سیاسی در تغییرات اقلیمی مهم نیست
 
رئیس کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران با عنوان اینکه امروز جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری دولت‌ها، ملت‌ها، سازمان و نهادهای ‌های اجرایی و پژوهشی برای طرح و چاره‌جویی چالش‌های بزرگ است، تصریح کرد: برای همه‌ی ما روشن است که  دیگر مرز و فاصله‌ی سیاسی و اختلافات فرهنگی و اجتماعی در تغییرات اقلیمی، حوادث ویران‌گر آب و هوایی، ریزگردها و رویدادهایی از این دست مهم نیست و زندگی همه مردمان پهنه‌های گوناگون را مستقیم یا غیر مستقیم به یکسان تهدید می‌کنند و مشکلات زیست محیطی به اقتصادی، اقتصادی به اجتماعی، اجتماعی به سیاسی و سیاسی به امنیتی تبدیل می‌شوند.
 
وی بیان داشت: در این میان همگرایی‌ها و همکاری‌های جهانی پیرامون این چالش‌ها که با صرف هزینه و رنج فراوان و در گذار سالیان طولانی شکل گرفته در معرض آسیب قدرت‌نمایی و خودکامگی سیاستمدارانی بوده است و باید بگویم که امروز با گسترش جنگ‌های تجاری و هماوردطلبی‌های غیر عقلانی این دسته از سیاستمداران، این عرصه به مجالی برای تلافی‌جویی و رویارویی تبدیل شده و آینده‌ی زیست‌بوم جهان را با مخاطرات جدی روبه‌رو می نماید و البته امیدوارم تلاش‌ها و همکاری دانشمندان و نقش‌آفرینان این حوزه بتواند هر چه زودتر نگرانی‌های به‌وجود آمده را رفع و مسیر استمرار و توسعه همکاری‌ها را هموار سازد.
 
اردکانیان یکی از جهت‌گیری‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی انرژی را ترسیم نقشه‌ی راه توسعه و پیشرفت این صنعت در هماهنگی با تعهدات زیست‌محیطی کشور در جامعه‌ی جهانی خواند و تصریح کرد: همکاری مستمر و فعال ایران با نهادهایی چون شورای جهانی انرژی، منشور جهانی انرژی، کنفرانس تغییرات اقلیمی و مانند این‌ها بیان‌گر عزم جدی ایران برای همگامی و همیاری با جامعه‌ی جهانی در این گذار است.
 
وزیر نیرو افزود: جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انطباق با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم، بر اساس اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت (CBDR)، هماره از فعالیت‌های بین المللی حمایت لازم را به  عمل آورده است و با عنایت به تلاش‌های بین المللی در راستای کنوانسیون تغییر اقلیم، ‌پروتکل کیوتو و توافق نامه پاریس (موضوع مورد وفاق کشورها در COP۲۱)، برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشور (INDC) در قالب مشارکت داوطلبانه و به میزان ۱۲ درصد (۴ درصد غیر مشروط و ۸ درصد مشروط به دریافت کمک های بین المللی)   تدوین شده است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ایران دارای برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم است، افزود: برنامه‌ای با مشارکت بخش‌های مختلف در این راستا انجام شده و به‌عنوان یک برنامه محیط زیستی مکمل برنامه پنجساله ششم توسعه کشور (از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) است که این برنامه مبین سیاست‌های اطمینان یافتن از امنیت غذایی، استفاده کارآ از آب و احیاء منابع آب زیرزمینی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و نگرش همبست آب، انرژی و محیط زیست است.
 
اردکانیان ایران را یک کشور در حال توسعه خواند و بیان داشت:  به منظور تامین نیازهای رو به رشد خود، ایران نیازمند توسعه سریع منابع تولید انرژی است و از سال ۲۰۱۳ دولت در رویکردهای توسعه‌ای خود، اقتصاد کم کربن را در اولویت قرار داده و اهداف ملی از قبیل کاهش یارانه‌های انرژی، محدود کردن انتشار آلاینده های اصلی جو، ارتقاء بهره‌وری انرژی، بهبود کیفیت سوخت و افزایش سهم تجدیدپذیرها و منابع پاک در برنامه اقتصاد کم کربن لحاظ شده‌اند.
 
وی گفت: توسعه ملی متکی بر منابع سوخت فسیلی و صنایع انرژی بر بوده است و این امر سبب گردیده تا اقتصاد، رفاه جامعه، منابع و فناوری های کشور نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای  آسیب پذیر باشد و انتظار می رود با اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی و مشارکت‌های بین المللی، این روند تغییر یابد.
 
ایران ۴ میلیارد یورو سرمایه از بانک‌های بین‌المللی می‌گیرد
 
رئیس کمیته ملی انرژی ایران ادامه داد: ایران با بهره‌گیری از منابع مالی بانک‌های توسعه‌ای مانند «بانک توسعه‌ی اسلامی»، «بانک توسعه و تجارت اکو» و «بانک توسعه‌ی زیرساخت آسیایی» تاکنون پروژه‌هایی به ارزش بیش از دو میلیارد یورو را آغاز نموده و برخی از آن‌ها را نیز به پایان برده است و انتظار می‌رود بتوان بیش از چهار میلیارد یورو سرمایه دیگر برای طرح‌های آتی از این بانک‌ها جذب کرد.
 
وی بیان داشت: همچنین می‌توان به بیش از ۲.۷ میلیارد یورو فاینانس خارجی در طرح‌های ارزشمند بازیافت آب و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق و بسیاری طرح‌های زیرساختی دیگر که برای دستیابی به تعهدات زیست محیطی کشور مهم هستند اشاره داشت.
 
اردکانیان افزود: من و همکارانم در وزارت نیرو بر آن بوده‌ایم که در طراحی راهبردها و تنظیم برنامه‌های صنعت آب و برق، با توجه به نگرانی‌ها و تعهدات زیست محیطی در این عرصه، رویکردی جامع‌نگرانه را در پیش بگیریم و به گونه‌ای که طرح‌ها و چالش‌ها را در یک بستر به هم پیوسته ارزیابی کرده و از حل مسائل به صورت نقطه‌ای و بدون توجه به آثار جانبی آن‌ها در دیگر زمینه‌ها بپرهیزیم.
 
وی با تاکید مجدد بر اینکه ما آماده‌ایم هر گونه پیشنهاد همکاری و هم‌افزایی در این حوزه‌ها را به گرمی پاسخ دهیم، عنوان داشت: کماکان پذیرای نقش و مسؤولیت خود به‌عنوان یکی از کشورهای نقش‌آفرین جهان در زمینه‌ی تولید و صادرات انرژی و یکی از کشورهای مهم و اثرگذار در سیاست و امنیت منطقه خواهیم بود.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان