تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مسیر قاچاق خودروهای گرانقیمت در اثر تصمیم اشتباه دولت هموار شد/ چه کسانی از افزایش تعرفه سود می‌برند؟

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت : هک شدن سایت وزارت صنعت و تخلف در واردات نزدیک به 5 هزار خودرو تنها به این دلیل است که آنقدر تفاوت قیمت ها در بازار آزاد زیاد است که مسیر واردات قاچاق را برای بسیاری از سودجویان هموار می‌کند.
هموارکردن مسیر قاچاق دراثر یک تصمیم اشتباه دولت/ چرا وزارت صنعت سایت ثبت سفارش را بسته نگه داشت؟/ چه کسانی از افزایش تعرفه های خودرو سود می برند؟
رویداد۲۴ همچنانکه قیمت خودرو در کشور بالاتر رفت، واردات خودروهای خارجی هم افزایش یافت. آنچنان که خبر رسید سامانه ثبت سفارش خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت هک شده بود تا واردات خودرو بدون مشکل انجام شود. خبر هک شدن سایت وزارت صنعت را نخستین بار سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد؛ خبری که فردای آن توسط وزارت صنعت تکذیب شد تا اختلاف بالا بگیرد! هر چند اختلاف همچنان ادامه دارد، اما نکته مهم آن بود که هر دو سازمان در واردات خودرو اشتراک نظر داشتند و هیچ‌یک این موضوع را تکذیب نکردند. آنچنان که کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل مهم گرانی قیمت خودرو در ایران همین موضوع بوده است. چه آنکه آنها معتقدند تغییر شرایط و بستن سایت بدون پیش‌بینی شرایط اشتباهی بزرگ بوده است و باز شدن ناگهانی ان نیز اشتباهی بزرگتر!

حال سوال اینجاست که این شرایط چه تغییری در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد.

بسته شدن ثبت سفارش خودرو فنر افزایش قیمت را به یکباره رها کرد

ولی الله افخمی‌راد رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به هک شدن سایت وزارت صنعت و واردات 5 هزار خودرو اشاره و اظهار می‌کند که هک شدن سایت وزارت صنعت و تخلف در واردات نزدیک به 5 هزار خودرو تنها به این دلیل است که آنقدر تفاوت قیمت‌ها در بازار آزاد زیاد است که واردات قاچاق را برای بسیاری از سودجویان هموار می‌کند.

او معتقد است این افزایش قیمت از بسته شدن طولانی مدت سامانه ثبت سفارش کالا نشات می‌گیرد و می‌گوید همین امر باعث شد قیمت‌ها به صورت لجام گسیخته بازار را دچار آشوب کند.

افخمی‌راد از جمله چهره‌هایی است که می‌گوید به هیچ وجه با افزایش تعرفه موافق نیست و معتقد است که افزایش تعرفه‌ها کمکی به بهبود وضعیت خودرو نخواهد کرد. 

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بسته شدن سایت ثبت سفارش کالا باعث شد قیمت‌ها به صورت نجومی افزایش یابد و وضعیت بازار خودرو به گونه‌ای شود که نتوان قیمت‌ها را مهار کرد، بنابراین مسئله این است که چه کسانی از افزایش قیمت خودرو و افزایش تعرفه‌ها نفع می‌برند. که در این معتقدم دلالان خودرو و سودجویان بزرگترین منفعت را برده‌اند.

افزایش قیمت از بسته شدن طولانی مدت ساماته ثبت سفارش کالا نشات می‌گیرد

او در مورد افزایش بی‌ رویه قیمت خودرو گفت: افزایش ناگهانی قیمت خودرو از عوامل مختلفی نشات می‌ گیرد که مهمترین دلیل آن به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو بود لذا باید از مسئولان سوال کرد که به چه دلایلی این سایت بدون رعایت ترتیب قانونی بسته بود و موجب شدند فنر افزایش قیمت به یکباره رها شود و کاری از هیچ کس برنیاید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گمرک
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان