تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
واکنش جلایی‌پور به تجمع دانشجویان؛

برخوردهای تند با دانشجویان اقدامی سیاسی است/ مغز آدم از احکام صادر شده سوت می‌کشد

حمید رضا جلایی پور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود نسبت به بازداشت دانشجویان واکنش نشان داد.
برخوردهای تند با دانشجویان اقدام سیاسی است


رویداد۲۴ در چند ماه گذشته ۱۱ نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه‌های گذشته، سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند و همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آنها صادر شده است.

شمار دیگری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز منتظر حکم خود هستند.

روز گذشته جمعی از دانشجویان در حاشیه مراسم تشییع مرحوم محمدامین قانعی‌راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی تجمع کردند و به نشانه اعتراض به احکام سنگین برای دانشجویان، از شرکت در جلسه امتحان خودداری کردند.

سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین ۱۸ تا ۲۲ سال است که به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند و یکی از این دانشجویان متولد سال ۷۵ است که به هشت سال حبس محکوم شده است.

در ادامه اعتراضات روزهای گذشته و با اعلام آمادگی جمع کثیری از دانشجویان برای تحریم امتحانات در روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در لابی دانشکده جمع شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به احکام قضایی برای همکلاسی‌هایشان نشان دهند.

جمعیتی بالغ بر ۲۰ نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی از جمله مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمدرضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران)، حجت‌الاسلام فرج‌الله تازه‌کندی (نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظرقائم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت‌جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروزآبادی، عبدحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیا هاشمی (ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) در این تجمع حضور داشتند.

در این تجمع، اساتید با دانشجویان در لابی دانشکده همراه شدند.

دانشجویان تاکید کردند که این گرد‌همایی یک حرکت خودجوش دانشجویی است.

همه تشکل‌های دانشجویی از جناح‌های مختلف در این تجمع ادامه‌دار حضور پیدا کرده بودند و مخالفت خود را با احکام سنگین برای دانشجویان اعلام کردند.

حمیدرضا جلایی پور جامعه شناس و فعال سیاسی اصلاح طلب با انتشار این خبر در کانال تلگرامی خود نوشته است:

به نظر میرسد این احکام «نوعی برخورد سیاسی» است.

من متاسفانه چون در حال پیگیری کار محمدرضا در سالن انتظار دادسرای زندان اوین بودم، در دانشکده نبودم و نتوانستم در این اجتماع شرکت کنم.

از حیث حقوقی شایسته است حقوق‌دانان درباره این احکام عجیب و سنگین نظر بدهند. اما سعی می‌کنم ارزیابی غیر حقوقی خودم را از این برخورد تند با این دانشجویان ارائه کنم:

اغلب این دانشجویان را می‌شناسم همه دانشجویانی قانونگرا هستند و خاطی از قانون نیستند. اینکه فقط سه نفر از آنها پانزده سال محکوم به زندان می‌شوند مغز سر آدمی سوت می‌کشد.

من در هفتاد روز گذشته این فرصت را پیدا کردم با خانواده‌های زندانیان سیاسی و کارمندان قضایی از نزدیک شاهد صحبت‌هایشان باشم. بر اساس این صحبت ها ارزیابی‌ام این است که این برخوردهای تند با دانشجویان مذکور قبل از هرچیز یک اقدام سیاسی است. تندروها جا انداخته‌اند که اگر پس از اعتراضات دیماه ۱۳۹۶ با منتقدین برخورد قاطع نشود، اعتراضات آینده را نمی‌توان کنترل کرد-به این خاطر و متاسفانه چنین غیر منتظره و تند با این دانشجویان برخورد شده است.

به گزارش رویداد۲۴ محمدرضا جلایی پور فرزند حمیدرضا جلایی‌پور نیز حدود یک ماه است که در بازداشت به سر می‌برد.

نظرات شما
پیشخوان