تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ از وضعیت تیم ملی گزارش می‌هد؛

حاشیه‌های تقابل ایران و اسپانیا/ انتظار معجزه در روز سخت!

احتمالا بازی ایران و اسپانیا تا سال‌ها بعد از یاد نخواهد رفت چراکه تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های رسمی خود، با تیمی در این سطح کمتر بازی داشته است.
رویداد۲۴ ایران بازی نخست و بزرگ با مراکش را برد و حالا جام برای ایرانی‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. گویا همه فکر می‌کنیم هر اتفاق دیگری در این جام بیفتد مغبون نخواهیم بود و با توجه به نتایج بازی‌های آرژانتین و آلمان و برزیل، ما هم در دل امیدواریم شگفتی‌ساز شویم و در عین حال در تناقضی عجیب‌تر گویا هیچ‌کس توقع ندارد ایران اسپانیا و پرتغال را شکست دهد، شاید همین دلیل بزرگی باشد که مردم با خیال راحت از تماشای تقابل یوزهای ایرانی با فوق ستارگان دنیای فوتبال لذت می‌برند. کمی هم به معجزه فکر می‌کنیم. معجزه‌ای که شاید این بار برای ما اتفاق بیفتد و ما را به مرحله بعد رقابت‌های جام جهانی فوتبال ببرد؛ معجزه‌ای در تقابل امید ابراهیمی با تصویر استوک خودره بازی قبل با ایسکو. مجید حسینی با دیگو کاستا. جوردی آلبا و رامین رضائیان و...

فوتبال ایران هیچ‌گاه بازی در این سطح را تجربه نکرده است. تیم فعلی اسپانیا حتی از آرژانتین 2014 هم جذاب‌تر است. تیمی است پرستاره که در هر پست دو بازیکن بزرگ دارد و حاشیه‌های بزرگتر!

شوک اول؛ اخراج لوپتگی

وقتی خبر اخراج لوپتگی روی سایت‌های خبری قرار گرفت هیچ‌کس باور نمی‌کرد چنین خبری درست باشد. اما این خبر واقعیت داشت. لوپتگی در اقدامی غیرحرفه‌ای درست یک روز قبل از آغاز مسابقات جام جهانی توافق خود با باشگاه رئال مادرید را علنی کرد. اقدامی که خشم هواداران فوتبال و در راس آن‌ها لوئیس روبیالس رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا را برانگیخت.

هیچ‌کس فکر نمی‌کرد داستان لوپتگی و تیم ملی اسپانیا این‌گونه تمام شود. لوپتگی با اسپانیا عالی نتیجه گرفته بود. اسپانیا را با نه برد و یک تساوی به جام جهانی رسانده بود. مدت‌ها بود به هیچ تیمی نباخته بود و توانسته بود از اسپانیا غولی بزرگ بسازد. غولی که در کنار برزیل، آلمان، آرژانتین و فرانسه شانس‌های اصلی قهرمانی جهان بودند. قرارداد خود را هم با فدراسیون فوتبال اسپانیا تمدید کرد تا با خیالی آسوده روی تیم ملی اسپانیا متمرکز شود. اما ناگهان سر و کله فلورنتینو پرز و پیشنهاد اغوا کننده‌اش پیدا شد.

تصمیم لوپتگی و اخراج او این فشار را بیشتر کرده است. شاید این شوک فردا به کمک ایران بیاید. ایران اگر می‌خواهد برابر اسپانیا شانسی داشته باشد باید از این سردرگمی استفاده کند و به اسپانیا ضربه بزند.

شوک دوم؛ مصدومیت چشمی

روزبه چشمی و علیرضا بیرانوند بازیکنانی بودند که بیشترین انتقادها از آن‌ها صورت می‌گرفت. از مردم عادی تا کارشناسان مطرح فوتبال درباره دروازه و زوج پورعلی‌گنجی ابراز نگرانی می‌کردند. اما بازی درخشان چشمی و بیرانوند در جدال مقابل مراکش ورق را برگرداند. این دو نفر (در کنار امید ابراهیمی و وحید امیری) بهترین بازیکنان جدال ایران مراکش بودند. جنگیدند و از دروازه ایران محافظت کردند تا فشار از روی ایران برداشته شود. به قدری خوب بودند که وقتی خبر مصدومیت روزبه چشمی منتشر شد همه در بهت و حیرت فرو رفت. حالا همه نگران هستند که زوج پورعلی‌گنجی در روز جدال با اسپانیا چه کسی خواهد بود. چه کسی می‌تواند در قلب خط دفاعی با توانایی فنی و حواشی دیگو کاستا مقابله کند.

دیگو کاستایی که بدون شک یکی از برترین مهاجمان نوک فوتبال اروپاست. مهاجمی که بیشتر از آن‌که به خاطر توانایی‌های فنی‌اش مشهور باشد به خاطر سبک بازی پُرحاشیه‌اش معروف است.

آیا مدافعان جوانی مثل پورعلی‌گنجی و سیدمجید حسینی این توانایی را دارند که در مقابل حواشی کاستا ایستادگی کنند و اسیر حواشی او در میدان نشوند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چند ساعت صبر کرد. شاید کی‌روش برای بازی فردا سورپرایز ویژه‌ای داشته باشد. گفته می‌شود گزینه کی‌روش برای بازی فردا پژمان منتظری باشد.

سبک بازی اسپانیا ما را مجبور خواهد کرد در زمین خودمان دفاع کنیم. تیکی‌تاکای معروف اسپانیایی‌ها که بر پاس‌کاری‌های فراوان استوار است، ایران را به عقب خواهد راند. ایران در بازی مقابل اسپانیا چاره‌ای ندارد جُز این‌که اتوبوسش را مقابل دروازه بیرانوند پارک کند. پس باید عمق را پوشش دهد و اجازه ندهد اسپانیایی‌ها از عمق به دروازه ایران حمله کنند. به همین خاطر حضور سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی محتمل به نظر می‌رسد. اولی متخصص درگیرهای فیزیکی و انرژیک است و دومی استاد جنگ‌های هوایی و قطع توپ.

اسپانیا برخلاف آرژانتین 2014 تیمی است که از کناره‌ها هم خوب حمله می‌کند. آن‌ها به مدد داشتن دفاع کنارهای رونده و هجومی مثل آلبا و کارواخال می‌توانند مدافعین کناری ما را دور بزنند و با پاس‌های کوتاه و ارسال‌های بلند دروازه ایران را باز کنند. به همین خاطر نقش وحید امیری و علیرضا جهانبخش در بازی فردا نقش ویژه‌ای خواهد بود. آن‌ها باید به کمک مدافعان کناری بیایند و همیشه در درگیری‌ها با مدافعین کناری اسپانیا حضور داشته باشند تا اسپانیا در کناره‌ها برتری عددی پیدا نکند.

امیری دونده‌ترین بازیکن ایران است به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای حضور در ترکیب است. او توانست در بازی با مراکش بیش از ده کیلومتر بدود و فردا هم می‌تواند عرصه را بر کارواخال تنگ کند.

جدال جهانبخش و یوردی آلبا هم دیدنی خواهد بود. جدالی که جهانبخش را وادار می‌کند در فاز دفاعی بیشتر حضور داشته باشد و چه بسا از فضای پشت سر آلبا استفاده کند. فضایی خالی که می‌تواند بهترین نقطه برای ضدحمله‌های احتمالی تیم ملی ایران باشد. فردا روز هافبک‌های ماست. هافبک‌هایی که اگر بتوانند خوب بجنگند شاید معجزه‌ای که انتظارش را داریم رخ دهد.

تحریم نایک

تنها چند روز مانده به آغاز مسابقات جهانی کمپانی نایک ایران را تحریم کرد و به بازیکنان ایرانی اجازه نداد کفش‌های این کمپانی را به پا کنند. دلیل این اتفاقات از سوی مسئولان کمپانی نایک تحریم‌های جدید آمریکا عنوان شد. تحریم‌هایی که داد کارلوس کی‌روش را هم درآورد.

به گفته مسئولان شرکت نایک، این شرکت در زمینه ارائه کفش به بازیکنان تیم ملی ایران حق انتخابی نداشته است و نایک به عنوان یک شرکت آمریکایی در حال حاضر نمی تواند به بازیکنان تیم ملی ایران کفش بدهد. تحریم های قابل اجرا برای نایک سال هاست برقرار است و از نظر قانونی لازم الاجرا تلقی می شود.

این سخنان باعث شد ایرانیان پس از پیروزی مقابل مراکش به اتفاقات پیش آمده توسط کمپانی نایک واکنش نشان دهند و با انتشار عکسی از کمپانی نایک به آن‌ها این نکته را گوشزد کنند که ما بدون شما هم این کار (پیروزی در جام جهانی) را انجام دادیم. ایران در بازی با مراکش جنگی نابرابر را برد. بازیکنان ایران علاوه بر تیم مراکش با تحریم‌ها هم جنگیدند و این مسئله شیرینی برد ایران را چند برابر می‌کند.

اهمیت بازی ایران و اسپانیا

واقعیت این است که بازی مقابل اسپانیا بازی است برای لذت بردن. ما تا سال‌ها بعد بازی در این سطح را مشاهده نخواهیم کرد. بازیکنان ایرانی هم بعید است تا سال‌های سال بتوانند چنین بازی سطح بالایی را تجربه کنند. پس بهتر است فارغ از نتیجه از این بازی لذت ببریم. در کنار لذت بردن البته باید جنگید. جنگ برای تحقق همان معجزه‌ای که سال‌هاست از ایرانیان دریغ شده و فوتبال بهترین وسیله برای تحقق این معجزه است.

فرصتی برای دیده شدن

همه دنیا بازی فردا را تماشا خواهند کرد. این شاید یکی از معدود دفعاتی باشد که بازیکنان ایرانی فرصت دارند دیده شوند. اصلاً شاید یکی از معدود دفعاتی باشد که ایران فرصت دارد دیده شود. پس بهتر است از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم تا جهان چهره متفاوتی از ایران را مشاهده کند. چهره‌ای در جهت خلاف تبلیغات منفی علیه ایران. چهره‌ای دوست داشتنی و جذاب که ایران را به شکل متفاوتی به جهانیان معرفی می‌کند.

بهتر است دوباره به یاد بیاوریم که دلیل اهمیت بازی امشب هم احتمال وقوع معجزه‌ای است که همه به آن باور داریم. شاید تیم ملی ما بتواند از جنگ با اسپانیا زنده بیرون بیاید. آن وقت معجزه از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر است. پس برای تحقق این معجزه هم که شده، امشب برای رویایی مشترک به تماشای بازی ایران و اسپانیا خواهیم نشست و فراموش نمی‌کنیم جام جهانی تنها آوردگاهی است که در آن می‌توانیم بازیکنان بزرگمان بیشتر به دنیا معرفی کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان