تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

«فلسفه علمِ شناختی» به چه چیزی می پردازد؟

کتاب «فلسفه علم شناختی» نوشته مارک جی کین و ترجمه مصطفی تقوی توسط نشر ترجمان علوم انسانی منتشر شده است.

رویداد۲۴-کتاب «فلسفه علم شناختی» نوشته مارک جی کین و ترجمه مصطفی تقوی توسط نشر ترجمان علوم انسانی منتشر شده است.گروه اندیشه:

کتاب «فلسفه علم شناختی» به دو پرسش اساسی می پردازد؛ نخست، چیستی علم شناختی چیست و دوم، اینکه فلسفه علم شناختی به چه چیزی می پردازد؟ علم شناختی یعنی مطالعه علمی شناخت و فلسفه علم شناختی آن شاخه از فلسفه است که به مسائل فلسفی برآمده از مطالعه علمی شناخت می پردازد.

اما این پاسخ ها چندان روشن گر نیستند و خود به پرسش هایی فرعی می انجامند. شناخت چیست؟ کسانی که به مطالعه علمی شناخت می پردازند چه روش ها و مفروضات کلیدی ای دارند؟ ارتباط علم شناختی با دیگر علوم و با فهم متعارف ما از خویشتن به عنوان عاملان دارای ذهن چگونه است؟ کی و چگونه علم شناختی به عنوان یک رشته تحقیقاتی مستقل ظهور کرد؟ ارتباط فلسفه علم شناختی با دیگر شاخه های فلسفه نظیر فلسفه ذهن و فلسفه علم چگونه است؟

نویسنده می کوشد تا در این اثر تبیینی کلی از ماهیت علم شناختی و چگونگی ظهور آن در اواخر دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ داده و نشان دهد علم شناختی در صور نخستین خود مبتنی بر پایبندی به این اندیشه بود که شناخت، شکلی از محاسبه است.

به زعم او، علم شناختی از فهم متعارفی در میان آدمیان برخواسته اما نمی باید انتظار داشت که علم شناختی به این فهم پایبند باشد یا سرانجام آن را تایید کند. این بدان خاطر است که علوم اغلب نیاکان عامیانه خود را نقض می کنند. این امر این پرسش را برمی انگیزد که علم شناختی تا چه اندازه فهم متعارف ما از خودمان را نقض کرده است. مولف همچنین نظریه های کلی و غالب شناخت در حوزه علم شناختی را نیز بررسی کرده است. 

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان