تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
شهردار تهران:

دیگر اجازه بلندمرتبه سازی نخواهیم داد/ شروع ساخت پلاسکو در انتظار تایید نقشه‌ها

شهردار تهران گفت: دیگر اجازه ساخت بلندمرتبه سازی هایی که شبه دودکش بالا آمده و زندگی شهروندان را ساقط می کند، داده نخواهد شد؛ زیرا ساخت‌ و سازها باید براساس طرح جامع شهر تهران انجام شود.
رویداد۲۴ محمدعلی افشانی روز پنجشنبه در حاشیه ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها درباره فروش تراکم گفت: فروش تراکم ساختمان در تهران وجود دارد، زیرا یکی از منابع درآمدی این شهر است؛ همچنین عوارض نیز اخذ خواهد شد، زیرا یکی از منابع درآمدی شهرداری محسوب می‌شود.  
 
وی افزود: به عنوان مثال یک ساختمان در محله‌ای همانند دودکش بالا می‌آید و زندگی شهروندان محله را ساقط می‌کند بنابراین دیگر چنین ساختمان هایی ساخته نخواهند شد، زیرا ساخت‌ و سازها باید براساس طرح جامع شهر تهران انجام شود.
 
*شروع ساخت پلاسکو در انتظار تایید نقشه ها
 
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساختمان جدید پلاسکو و گودبرداری های مربوط به آن، افزود: دراین خصوص با رئیس بنیاد مستضعفان دیدار و گفت وگویی داشتیم که مقرر شد، نقشه‌های ساختمان جدید به تایید شهرداری تهران برسد و پس از آن کار ساخت آغاز شود.  
وی درباره در اختیار قراردادن ساختمانی مجزا برای شورای عالی استان‌ها نیز توضیح داد: این مساله امسال و توسط شهرداری تهران و وزارت کشور رفع خواهد شد.  
 
شهردار تهران درباره کاهش سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده عوارضی بود که شهرداری‌ها برای اداره امور شهری دریافت می‌کردند، با توجه به اینکه این عوارض به دولت و شهرداری‌ها پرداخت می‌شد، تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از پرداخت عوارض های جداگانه توسط شهروندان، این عوارض تجمیع شوند که در حقیقت همان مالیات بر ارزش افزوده است.
 
افشانی گفت: ۵۰ درصد این عوارض در گذشته به شهرداری و ۵۰ درصد به دولت پرداخت می‌شد؛ سهم شهرداری‌ها از ۵۰ درصد، به ۳۳ درصد کاهش یافت؛ بنابراین تقاضا داریم سهم شهرداری‌ها به همان میزان سابق بازگردد.  
 
وی در مورد تعامل میان شوراها، مجلس و دولت افزود: به طور قطع تعامل میان شوراها، مجلس و دولت کمک خواهد کرد، قوانینی که شوراها به عنوان نهاد محلی مصوب می‌کنند، از پشتیبانی بیشتری برخوردار باشد و بدین ترتیب نقش و سهم مردم در اداره امور محلی بیشتر خواهد شد.
 
به گفته افشانی، اگر مصوبه های شوراها با هماهنگی مجلس، دولت و به ویژه دیوان عدالت اداری محقق شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.  
 
*دولت و مجلس سهم خود از اداره پایتخت را پرداخت کنند
 
شهردار تهران ادامه داد: هزینه اداره امور پایتخت بالاست و بخشی از این هزینه ها را باید دولت و مجلس پرداخت کنند؛ اکنون دولت باید برای توسعه خطوط مترو مواردی را پرداخت و نسبت به افزایش منابع این حوزه نیز اقدام کند تا پروژه‌ها به سرانجام برسند.  
 
افشانی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع فروش تراکم و ابلاغیه ممنوعیت فروش تراکم توسط نجفی (شهردار پیشین تهران) گفت: اینکه در گذشته بخشنامه‌ای ابلاغ شده یا خیر، موضوع متفاوتی است، اما از روزی که مسئولیت مدیریت شهری را برعهده گرفته‌ام، با دانش خود نسبت به اداره شهر اقدام خواهم کرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان