تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۷
داود هرمیداس باوند:

رویکرد مسکو برای فروش نفت در تقابل با تهران است/ استفاده روسیه و چین از ایران ابزاری است نه راهبردی

یک دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه استفاده روسیه و چین از ایران ابزاری است نه راهبردی، تاکید کرد: کشورهایی نظیر روسیه خط مشی جداگانه و مستقل از ما دارد.
رویکرد مسکو برای فروش نفت در تقابل با تهران است/ استفاده روسیه و چین از ایران ابزاری است نه راهبردی

رویداد۲۴ داود هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که خروج امریکا از توافق هسته‌ای تا چه اندازه می‌تواند موجب هل داده شدن ایران به شرق شود؟ گفت: هل داده شدن یا نشدن ایران به سمت شرق بیش از هر چیزی به مواضع و رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به آینده برجام و دادن اطمینان به ایران برای باقی ماندن در برجام بستگی دارد.

از زمان روی کار آمدن ترامپ شاهد فاصله میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستیم

او با بیان اینکه در بیش از یک سال گذشته و از زمان روی کار آمدن ترامپ شاهد یک اختلاف و فاصله میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستیم، اظهار داشت: اختلافات اروپا و امریکا با مواضع ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش نسبت به ناتو، اروپا و روسیه آغاز شد و با خروج امریکا از توافق هسته‌ای و گذاشتن تعرفه‌های مالیاتی بر اجناس اروپایی تشدید یافته است. 

شرکت‌های اروپایی به دلیل مضاعف بودن تحریم‌های آمریکا چشم بر همکاری با ایران می‌بندند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اختلافات اروپا و امریکا در نشست سران گروه هفت نیز پدیدار شد، تصریح کرد: این اختلافات اگر موجب پایداری اتحادیه اروپا در برجام شود و موجب شود عزم اروپایی برای تداوم اجرای برجام عزم شود و آنها به ایران ضمانت‌هایی بدهند، می‌تواند به سود ایران باشد و فضا به نفع ایران خواهد بود اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تحریم‌های امریکا مضاعف است و اگر شرکتی با ایران همکاری داشته باشد، مشمول تحریم‌های آمریکا نیز می‌شود که عمدتا شرکت‌ها و موسسات اروپایی به دلیل سود هنگفتی که در تجارت با ایالات متحده دارند، چشم بر همکاری با جمهوری اسلامی می‌بندند. 

چینی‌ها هم در رابطه ایران ملاحظاتی در نظر دارند 

باوند با اشاره به فضای موجود در روابط میان روسیه و چین با آمریکا خاطرنشان کرد: حجم مبادلات میان امریکا و چین چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است در حالی که روابط اقتصادی تهران و پکن در بهترین حالت، چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار است. در چنین شرایطی که شرکت‌های چینی هم ملاحظاتی را برای همکاری اقتصادی با ایران در نظر خواهند گرفت.

روسیه تمایل دارد توافق نهایی در سوریه میان روسیه و امریکا باشد

وی ادامه داد: تمام هم و غم روسیه حل مسائل و اختلافاتش با غرب در عین حفظ دستاوردهایش است. حضور در سوریه و نقش‌آفرینی‌هایش در این کشور به منزله کانونی برای حل نهایی ماجرا است و در این راستا تمایل دارد توافق نهایی میان روسیه و امریکا باشد.

هند، روسیه و چین از تحریم‌های ایران در گذشته منتفع شدند 

این استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه روسیه و چین در مناسبات بین‌المللی منافع خود را در نظر می‌گیرند و نه ایران را، ابراز داشت: در گذشته هم دیدید که وقتی پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت، روسیه و چین به هفت قطعنامه تحریمی ذیل فصل هفتم علیه ایران رای دادند. در شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز آنها از ایران طرفداری نکردند و وقتی تحریم‌ها اعمال شد گفتند که به آن پایبند هستند هر چند که کشورهایی نظیر هند، روسیه و چین از این تحریم‌ها منتفع شده و در ازای دریافت نفت ایران، به ما ارزی ندادند و پول‌های ما در بانک‌هایشان بلوکه کرده و گفتند که به جای پول و ارز باید از ما کالا بخرید.

روس‌ها در برابر حملات اسرائیل به مواضع ایران سکوت کردند

باوند با اشاره به روابط روسیه و اسرائیل بیان کرد: در سوریه شاهد ارتباطات گسترده میان مسکو و تل‌آویو بودیم و شاهد یک نوع هماهنگی میان طرفین هستیم. در حملات ماه‌های گذشته اسرائیل به سوریه که به مواضع ایران و متحدان ایران بود، روس‌ها سکوت کردند.

استفاده روسیه و چین از ایران ابزاری است نه راهبردی 

وی با بیان اینکه استفاده روسیه و چین از ایران ابزاری است و نه راهبردی، یادآور شد: برخی‌ها در داخل کشور می‌گویند روابط ایران با روسیه و چین حالت استراتژیک به خود گرفته است در حالی که این گونه نیست و کشورهایی نظیر روسیه خط مشی جداگانه و مستقل از ما دارد که در این استراتژی، مسکو به منافع خود می‌اندیشد و با اصول مدنظر ایران بسیار متفاوت است.

رویکرد روسیه در هماهنگی با عربستان برای فروش نفت در تقابل با ایران است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به توافق روسیه و عربستان برای افزایش سقف تولید نفت عنوان کرد: حدود شصت درصد درامد ارزی روسیه از فروش نفت و گاز است. مهمترین رقیب روس‌ها، سعودی‌ها هستند بنابراین مسکو بی‌میل نیست که سیاست‌های نفتی خود را با ریاض هماهنگ کند. این رویکرد، تامین‌کننده منافع حداکثری روسیه است و به نوعی در تقابل با ایران است. در اینجا شاهد هستیم که روس‌ها نه منافع تهران بلکه خود را در نظر گرفتند. 

 روسیه و چین نمی‌توانند شرکای قابل اتکایی برای ایران باشند

باوند با بیان اینکه تهران باید متوجه باشد که روسیه و چین نمی‌توانند شرکای قابل اتکایی برای ایران باشند، گفت: دنیای شرق نمی‌تواند صد در صد تامین‌کننده نیازها و منافع ایران باشد. از طرفی، مسکو و پکن درصدد بهره‌مندی حداکثری برای انتفاع و سود بیشتر از شرایط هستند. این یک نگاه و تحلیل غلط است که فکر کنیم شرق می‌تواند پشتوانه خوبی برای ایران در برابر غرب باشد چراکه آنها در زمان‌های حساس پشت ایران را خالی می‌کنند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان