تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۷

جنگ لفظی ظریف و پمپئو در توئیتر

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی او این هفته بیانیه‌های شدید اللحنی علیه یکدیگر در توییتر منتشر کردند.

رویداد۲۴ مایک پمپئو در توییتر خود از معترضان ضدایران حمایت کرد و جواد ظریف سیاست خارجی آمریکا را «بحرانی» خطاب کرد. 

این رسانه آمریکایی با اشاره به توییت‌های پومپئو که روز چهارشنبه آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت، نوشت: توییت‌های وزیر خارجه آمریکا شامل یک سری تصاویر گرافیکی رنگی با موضوع اعتراضات سراسری در ایران بود. 

پمپئو مدعی شده بود: مردم ایران شایسته احترام به حقوق بشرشان هستند. دولت ایران سپاه پاسداران، حزب الله و حماس را تقویت کرده و ثروت کشور را برای جنگ‌هایی در خارج از کشور صرف می‌کند.

«هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این توییت گفت: این توییت‌ها نشان‌دهنده ناامیدی است که مردم ایران احساس می‌کنند و آن را ابراز می‌کنند. من فکر می‌کنم وزیر به این واقعیت که این اعتراضات ادامه دارد، اشاره کرده است. 

سی ان ان در ادامه نوشت: « ظریف در بیانیه طولانی به زبان انگلیسی به این توییت‌ها پاسخ داد. این بیانیه که روز پنجشنبه تحت عنوان "سیاست آمریکا در بحران است" منتشر  شد، تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای و دیگر توافقات چندجانبه را مورد نقد قرار داد.»

ظریف در این بیانیه گفت: «اینکه در یک سال و نیم گذشته سیاست آمریکا (اگر بتوانیم نامش را سیاست بگذاریم) از جمله سیاست‌هایش در قبال ایران، بر اساس مفروضات و توهمات نادرست است (اگر وهم واقعی نباشد) باعث تاسف است. 

وزیر خارجه ایران در ادامه این بیانیه نوشت: رییس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا اتهاماتی بی‌ا‌ساس و تحریک‌آمیز علیه ایران مطرح کرده‌اند و در امور داخلی ایران دخالت کرده و به طور غیرقانونی یکی از کشورهای عضو سازمان ملل را تهدید و تعهدات بین‌المللی آمریکا در قبال منشور سازمان ملل را که در سال ۱۹۵۵ به امضا رسیده و توافق الجزیره در سال ۱۹۸۱ را نقض می‌کنند. 

ظریف در بیانیه خود اظهارات پومپئو در مورد نابود کردن اقتصاد و ارتش ایران با فشار تحریم‌ها را «توهین‌آمیز و بی اساس» خواند و درخواست‌هایش را «غم انگیز» و همچنین «نقض منزجرکننده قوانین بین‌المللی و نرم‌های تثبیت شده جهانی و رفتار متمدن» خواند.

وزیر خارجه ایران اظهارت پمپئو را از سر عجز و نشان‌دهنده ناتوانی دولت آمریکا خواند.

سی ان ان در پایان نوشت: به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، دو دیپلمات برجسته تاکنون با هم ملاقاتی نداشته و از زمان روی کار آمدن پمپئو در وزارت خارجه گفت‌وگویی نکرده‌اند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان