تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
ترک‌ها دوباره می‌خندند!

امید اپوزیسیون برای شکست اردوغان/ انتخابات زودهنگام راه فرار عدالت و توسعه!

روزنامه ایندیپدنت در گزارشی با اشاره به وضعیت این روزهای ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نوشت: مخالفان در ترکیه در آستانه برگزاری مهمترین انتخابات در تاریخ این کشور، امیدوار هستند.
امید اپوزیسیون برای شکست اردوغان/
رویداد۲۴ انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه قرار است فردا 24 ژوئن مصادف با سوم تیر ماه برگزار شود، انتخاباتی که به جهت شکل و سیاق آن یکی از مهمترین انتخابات تاریخ معاصر ترکیه محسوب می‌شود. منتقدان اردوغان معتقدند برگزاری انتخابات زودهنگام تاکتیک اردوغان برای حذف احزاب مخالف است تا آنها نتوانند در فرصت اندک به هماهنگی دست یابند و کاندیدا معرفی کنند، با اینهمه احزاب مخالف و اپوزیسیون ترکیه در همین فرصت اندک توانستند به جمع‌بندی برسند و نامزدهای خود را معرفی کنند.

در این انتخابات که نخستین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از کودتای این کشور محسوب می‌شود، 5 نامزد از احزاب مخالف حضور دارند که با رجب طیب اردوغان رییس جمهور کنونی ترکیه رقابت خواهند کرد تا این بار مانع از روی کار آمدن مجدد اردوغان شوند. اردوغان در صورت انتخاب مجدد تا سال 2023 چیزی در حدود 6 سال دیگر نیز به حضور خود در قدرت ادامه خواهد داد و این یقینا موضوعی نیست که خوشایند اپوزیسیون ترکیه باشد، چه آنکه احزاب مخالف، ترکیه دوره اردوغان را به عنوان زندانی برای روزنامه‌نگاران و مخالفان می‌شناسند.

روزنامه ایندیپدنت در گزارشی با اشاره به وضعیت این روزهای ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نوشت: مخالفان در ترکیه در آستانه برگزاری مهمترین انتخابات در تاریخ این کشور، امیدوار هستند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: حاکمیت در ترکیه برای ادامه حضور در قدرت برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده است، این در حالی است که نشانه‌های بسیاری از خستگی و فرسودگی در اردوغان وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که تنها چند روز تا برگزاری مهمترین انتخابات در تاریخ معاصر ترکیه زمان باقی مانده است، امید بسیاری در میان مخالفان برای توقف رجب طیب اردوغان، از حرکت به سوی قدرت مادام‌العمر و سلطه بر عرصه سیاسی این کشور وجود دارد.

پیروزی برای اردوغان به این معنا است که او تا سال 2023 و صد سالگی تاسیس جمهوری ترکیه، در قدرت در این کشور باقی خواهد ماند. مخالفان اردوغان اما از این موضوع واهمه دارند که این انتخابات که همزمان با زندانی شدن ده‌ها هزار نفر از مخالفان اردوغان است، آخرین انتخابات نسبتا آزاد پیش از ورود به عصر اقتدارگرایی اردوغان باشد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در 24 ژوئن اعلام خواهد شد، تاریخی که رنسانس بزرگی نه تنها برای ترکیه، بلکه برای منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

دولت اردوغان در درگیری با کردهای ملی‌گرا در داخل این کشور و در مرزهای ترکیه حضور دارد، نیروهای دولت ترکیه بیش از یک سال است که در سوریه حضور دارند و در حال پیشروی به سمت «منبج» هستند، شهری که در کنترل کردها است.

یکی از حاضران در تجمع انتخاباتی مخالفان در ترکیه می‌گوید: اردوغان از چه می‌ترسد؟ چرا درخواست انتخابات زودهنگام داده است؟ چرا که بحران اقتصادی در انتظار ما است و او این موضوع را می‌داند. این مرد خسته نمی‌تواند بحران اقتصادی را حل کند. ما ورشکسته می‌شویم. ترکیه نیازمند رئیس جمهوری تازه نفس است.

اکنون این شانس وجود دارد که اردوغان نتواند 50 درصد موردنیاز برای پیروزی در این انتخابات را کسب کند و انتخابات به دور دوم کشیده شود. این احتمال نیز وجود دارد که ائتلاف احزاب مخالف بتوانند اکثریت حزب عدالت و توسعه در پارلمان را از بین ببرند.

روزنامه گاردین نیز با انتخاب تیتر «مردم دوباره می‌خندند، اپوزیسیون ترکیه پیش از انتخابات صدای خود را بلند کرد» نوشت: با وجود جو ترس و واهمه‌ای که پس از سرکوب‌های اخیر بر اپوزیسیون ترکیه حکمفرما است، تجمع مخالفان اما با حضور خیل عظیمی از مردم ترکیه برگزار شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اردوغان ، ترکیه
نظرات شما
پیشخوان