تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۷

چشمان نگران برای تعطیلی کتابفروشی‌های محلی

وارد کتابفروشی که می‌شوی، دنیایی کتاب می‌بینی، کتابهایی که با تو حرف می‌زنند، از رمان تا داستان کوتاه، از کتاب‌های فلسفی تا کتاب‌های ادبی، در این میان افراد پیر و جوان را مشاهده می‌کنی که با علاقه فراوان، کتاب‌های مورد نیاز خود را از لابلای قفسه ها می‌جویند.
چشمان نگران برای تعطیلی کتابفروشی های محلی

رویداد۲۴ حدود یک ماه است که در فضای مجازی، خبری مبنی بر تعطیلی قریب الوقوع کتابفروشی رود منتشر شده است؛ خبری که دل بسیاری از کتاب دوستان و اهالی فرهنگ را به درد آورده؛ افرادی که این مکان پاتوقی برای آنها بود و برخی هم سر زدن روزانه به این کتابفروشی عادت برای شان شده بود.

کتابفروشی و انتشارات رود، جایی است که این روزها بسیاری از علاقه مندان کتاب به دلیل تخفیف همه کتاب های آن، به این فضای فرهنگی و دلنشین مراجعه می کنند، هرچند تعدادی دیگر هم با هدف حمایت از این انتشاراتی با سابقه و جلوگیری از ورشکستگی، کلی کتاب بدون تخفیف خریداری می کنند.

** اقتصاد متزلزل، عامل اصلی تعطیلی کتابفروشی
مدیر فروش کتابفروشی رود در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: به منظور تجهیز و در اختیار داشتن فضایی بزرگتر برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر، تصمیم برای فروش محل فعلی کتاب‌فروشی گرفته شد، به همین منظور مکانی مناسب خریداری و مبلغی هم زمان تنظیم مبایعه نامه به فروشنده پرداخت شد تا در موعد مقرر، تحویل ما شود.

سعید مقدم با بیان اینکه پس از تنظیم مبایعه نامه، اقدام به فروش محل فعلی کتابفروشی کردیم، می افزاید: رشد ناگهانی و انفجاری قیمت‌ها باعث شد، فروشنده ملک جدید با پرداخت ضرر و زیان، معامله را بر هم زند، هرچند این افزایش شوک آور قیمت ها به ضرر ما نیز تمام شد، زیرا با مبلغی که در اختیار داشتیم، دیگر نمی توانستیم مکان تازه ای خریداری کنیم.

به گفته وی، با این وجه فقط می شد، یک واحد مسکونی تهیه کرد، البته در صورت رشد بی رویه قیمت ها، با این مبلغ شاید دیگر نتوان آپارتمان هم خریداری کرد.

مقدم ادامه می دهد: کار فروشنده ملک، قانونی اما غیراخلاقی بود، با این وجود شکایتی علیه وی تنظیم شد، البته امیدوار هستیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت وام و تسهیلات، این انتشاراتی با سابقه 20 سال فعالیت را از تعطیلی نجات دهد.

مدیر فروش کتابفروشی رود با اشاره به پیگیری این روزهای مدیر مسئول انتشاراتی رود ، این را هم می گوید که در پی دیدار و مذاکره با احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران هستند تا بلکه بتوان با کمک شهرداری، به داد این کتابفروشی رسید.

** برخی برای تعطیلی کتابفروشی اشک ریختند
وی با بیان اینکه کتابفروشی رود انواع کتاب با موضوعات مختلف را عرضه می کند، می گوید: یکی از بارزترین ویژگی این کتابفروشی، همین موضوع است، کتاب های سه نشر نی، مرکز و هرمس و کتاب های تخصصی حوزه فلسفه، جامعه شناسی و علوم سیاسی که دارای مخاطبان خاص است نیز در این مکان به فروش می رسد.
مقدم اضافه می کند: این مکان همواره پاتوق اهالی فرهنگ، اساتید و دانشجویان بوده است،برخی از این افراد به محض اطلاع از فروش کتابفروشی و احتمالا تعطیلی آن، اظهار تاسف کردند، اشک ریختند و غصه خوردند.

** چرا تخفیف 25 درصدی
مدیر کتابفروشی رود می گوید: کتاب ها را با 25 درصد تخفیف خریداری می کنیم بنابراین با همین میزان تخفیف در اختیار مردم قرار داده ایم، تخفیف بیشتر به دلیل هزینه های بالا (آب، برق، گاز و مالیات ...) مقدور نیست، بیشتر مردم به همه چیز جز کتاب اهمیت می دهند، کتاب های اینجا با قیمت کمتر عرضه می شود اما استقبالی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای جابجایی کمتر کتاب ها، محصولات فروشگاه با تخفیف عرضه می شود، ادامه می دهد: یک ماه از اعلام تخفیف کتاب های رود می گذرد در حالیکه در فضای مجازی هم اطلاع رسانی شد، اما فقط یک سوم کتاب های موجود فروش رفته است.

مقدم می گوید: اگر برای یک محصول دیگر در این بازه زمانی اطلاعیه داده شده بود، به طور قطع 50 درصد آن به فروش می رسید بنابراین می توان نتیجه گرفت،در صورتی که کتاب رایگان هم عرضه شود، برخی فقط تماشاچی هستند، بیشتر مراجعان در خواست تخفیف بیشتر دارند.

به گفته وی، بیش از 50 نفر از کتاب دوستان هم در این مدت به تعداد زیاد کتاب خریداری کردند، آنهم بدون تخفیف، این عده دردآشنا و عاشق کتاب هستند.

** حمایت مردم بیش از انتظار بود
مدیر مسئول انتشارات رود هم به خبرنگار ایرنا می گوید: کتابفروشی ها جزو سرمایه های فرهنگی هر کشور هستند، ازاین رو ضرورت دارد، متولیان به میدان آمده و از تعطیلی کتابفروشی ها و فروشگاه های عرضه کتاب جلوگیری کنند.

محمد زارع با بیان اینکه طی 20 سال فعالیت همواره سعی کردیم کار حرفه ای انجام داده و با بزرگترین کتابفروشی ها رقابت کنیم، می افزاید: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری درخواست داریم برای جلوگیری از حذف این انتشاراتی و کتابفروشی از چرخه نشر کاری کنند.

وی با اشاره به کمپینی که مردم در فضای مجازی برای خرید کتاب های رود راه اندازی کرده اند، ادامه می دهد: این حرکت فرهنگی جالب اما ناکافیست، هرچند نشان از دغدغه برخی افراد دارد که کتاب بخشی از زندگی آنهاست و نسبت به روند تعطیلی کتابفروشی ها نگران هستند.
مدیر کتابفروشی رود اضافه می کند: دوستداران کتاب علاقه مندان می توانند برای تهیه کتاب های مورد نظر خود تا پایان تیرماه هر روز از ساعت 9 تا 21 به این کتابفروشی مراجعه کنند.

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چندی پیش در گفت وگو با ایرنا، تعداد ناشران کشور دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حدود 14 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد، حدود چهار هزار نفر فعال و یا نیمه فعال هستند به عبارتی تعداد کتابفروشان کل کشور کمتر از یک هزار نفر است که البته تعدادی از آنها به کاری غیر از فروش کتاب مانند فروش نوشت افزار و یا سی دی و دیگر محصولات مشغول هستند.

سیدعباس حسینی نیک با بیان اینکه تعداد کتابفروشان، یک چهارم تعداد ناشران کشور است، ادامه داد: سالانه حدود 70 تا 80 هزار عنوان کتاب منتشر و وارد بازار می شود اما به دلیل کم بودن تعداد کتابفروشی ها و فقر ویترین، ‌این کتاب های جدید به خوبی در معرض دید مخاطب قرار نمی گیرد و ویترین و قفسه کتابفروشی های موجود گنجایش این تعداد کتاب جدید را ندارد.

کلام آخر: کارشناسان حوزه نشر همواره بر این موضوع تاکید کرده اند که کتاب ویترین ندارد و تناسبی میان میزان تولید کتاب با تعداد کتابفروشی ها را شاهد نیستیم بنابراین اگر قرار است کتاب های خوب را برای جذب مخاطب به نمایش گذاریم و شاهدبالا رفتن سرانه مطالعه باشیم، ضرورت دارد، به موضوع فعالیت کتابفروشی ها و استانداردهای لازم برای ادامه کار آنها توجه شود؛ افرادی که همه وقت و انرژی خود را صرف این حرفه کرده اند؛ حرفه ای که درآمد چندانی هم ندارد.

در صورتی که بخواهیم از تعداد کتابفروشی های کشور که به گفته رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تا دی ماه سال گذشته، حدود 5 هزار واحد بود، کاسته نشود و شاهد تقویت و رونق آنها باشیم، باید از تکرار آنچه برای کتابفروشی هایی چون رود در حال وقوع است، جلوگیری کنیم.

باید برای اقبال بیشتر مردم به کتاب و افزایش سرانه مطالعه همه ابزارها را بکار گیریم تا با معرفی و عرضه کتاب در فروشگاه یا کتابفروشی ، رغبت آنها برای خریداری و خواندن زیاد شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کتاب
نظرات شما
پیشخوان