تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
علی مزیکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بدون اعتماد عمومی، حباب قیمت‌ها تبدیل به واقعیت می‌شود/ خبر خوب سیاسی ورق را برمی‌گرداند

عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید چنانچه اعتماد مردم به نظام سیاسی و اقتصادی کشور بازنگردد حباب قیمت‌ها می‌تواند تبدیل به واقعیت شود اما معتقدم برای برون‌رفت از چنین وضعیتی به نظر می‌رسد، یک خبر خوب سیاسی می‌تواند شرایط را تغییر دهد
حباب قیمت‌ها می‌تواند تبدیل به واقعیت شود/ خبر خوب سیاسی ورق را برمی‌گرداند
رویداد۲۴ نوسان‌های نرخ ارز، افزایش شتابان نرخ مسکن، رشد لجام گسیخته سکه و طلا و وضعیت آشفته بازار، خبرهایی است که این روزها از اقتصاد کشور شنیده می‌شود. کسی نمی‌داند راه برون‌رفت از بحران‌های موجود چیست؟ معلوم نیست آیا دولت قادرخواهد بود جلوی رشد شتابان قیمت‌ها را بگیرد یا خیر؟ عده‌ای معتقدند اعتماد مردم از بین رفته است و یک خبر خوب سیاسی می‌تواند ورق را برگرداند و عده‌ای دیگر معتقدند بحران اقتصاد و اعتصاب هر روزه با رویاپردازی درمان نمی‌شود.

علی مزیکی عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی در تحلیل بحران‌های اقتصادی پیش آمده در روزهای اخیر به رویداد۲۴ گفت: علت  اعتراض‌های بازاریان و موبایل‌فروشان در روزهای گذشته را نمی‌توان تنها با متغیرهای اقتصادی توجیه کرد بلکه روند مسائل سیاسی درسال‌های گذشته به گونه‌ای پیش رفته است که اعتماد مردم تا حد زیادی از بین رفته است . 

حباب قیمت‌ها می تواند تبدیل به واقعیت شود

این استاد اقتصاد افزود: بالارفتن ناگهانی قیمت‌ها هم در سطح کالاهای ضروری و هم در دیگر بازارهای موازی نظیر ارز، سکه، مسکن، خودرو و ... ناشی از حباب در قیمت‌ها است و چنانچه اعتماد مردم به نظام سیاسی و اقتصادی کشور بازنگردد حباب قیمت‌ها می‌تواند تبدیل به واقعیت شود اما معتقدم برای برون‌رفت از چنین وضعیتی به نظر می‌رسد، یک خبر خوب سیاسی می‌تواند شرایط را تغییر دهد و مسئله قابل تامل این است که اصولا فردی در بین سیاستمداران کشور وجود دارد که در مواقع بحرانی با صحبت‌هایش اعتماد مردم را بازگرداند یا خیر؟ 

سلب اعتماد مردم به مدیریت اقتصادی دولت

مزیکی به تجربه کشورهای دیگر در وضعیت مشابه اشاره و تصریح کرد: هر کشوری که با بحران مالی شدید و خارج شدن ناگهانی سرمایه‌ها از بانک‌ها روبه رو شود در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار می‌گیرد بنابراین تنها برگ برنده هر دولتی اعتماد مردم است. درسال‌های گذشته کارنامه اقتصادی دولت در دوران مختلف (دولت‌های نهم و دهم و بعد از آن) چندان راضی کننده نبوده و همین امر در سلب اعتماد مردم به مدیریت اقتصادی دولت اثرگذار بوده است. 

این کارشناس اقتصادی اظهارکرد: نابسامانی‌های اقتصادی اخیر باعث شده مردم هراس از دست دادن سرمایه خود را داشته باشند و با تبدیل کردن پول‌های خود به دلار، به دامن زدن به وضع موجود و کاهش ارزش پول ملی کمک کنند این درحالی است که امکان پیش‌بینی قیمت‌ها به هیچ وجه ممکن نیست. در صورتی که دولت برنامه مشخصی برای خروج از بحران اقتصادی نداشته باشد و این اطمینان را به مردم منعکس نکند، وضعیت بدتر هم خواهد شد. 

دولت کوپن اعتباری خود را در زمان مناسب خرج کنند

مزیکی بیان کرد: اینکه اعتماد مردم به نظام چگونه باز خواهد گشت، بستگی به این دارد که آیا دولت حرف اثرگذار یا برنامه دقیقی برای خروج از بحران‌های اقتصادی طراحی کرده یا اینکه حرف‌های تکراری برای مردم دارد. از سوی دیگر مسئولان دولتی باید دقت داشته باشند که کوپن اعتباری خود را در زمان مناسب و بحرانی خرج کنند نه آنکه با پیش آمدن هر مشکلی به میدان آمده و به مردم وعده‌های بی سرانجام بدهند.

شخص اول اجرایی کشور از اعتبار خود به درستی استفاده کند

او به آغاز موج گرانی دلار در چند ماه پیش اشاره و خاطرنشان کرد: با شروع موج گرانی دلار رییس جمهور در صدا و سیمای حاضر شد و به مردم اطمینان خاطر داد که نرخ ارز (که آن موقع حدود 5 هزار تومان بود) گران‌تر نشود اما با وجود تضمین به مردم مبنی بر تثبیت قیمت ارز، باز هم ارز با نوسان‌های شدید مواجه شد لذا بسیار مهم است که شخص اول اجرایی کشور از اعتبار خود بین مردم درمواقع بحرانی به درستی استفاده کند تا به سرمایه اجتماعی مردم آسیب وارد نشود.
نظرات شما
پیشخوان