تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۷
سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شرکت‌های اروپایی از آمریکا وحشت کرده‌اند/ خرید نفت برای چین ابعاد امنیتی دارد

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با آنکه دولت اروپا در بحث‌های امنیتی و اقتصادی درحال گسسته شدن از آمریکا است اما شرکت‌های اروپایی به شدت از خط و نشان کشیدن های آمریکا وحشت کرده‌اند.
چه بر سر خریداران عمده نفت ایران می‌آید؟ / شرکت های اروپایی وحشت زده از رفتار تهاجمی ترامپ/ مشتریان نفت ایران یکی پس از دیگری پا پس می کشند
رویداد۲۴ جدیت آمریکا برای اعمال فشار به ایران این روزها رنگ جدی‌تر به خود گرفته است. آمریکا متحدان اروپایی خود را تحت فشار قرار گذاشته اند و با خط و نشان کشیدن برای اروپا، اعلام کرده خواب ارتباط با ایران را هم از سر بیرون کنند. طبیعی است بازار نفت جهان به این اخبار واکنش نشان دهد؛ آنگونه که شاخص نفت با اندکی افزایش قیمت مواجه شد و قیمت نفت برنت ۱.۵۸ دلار در هر بشکه جهش کرد و به قیمت ۷۶.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

گذشته از آن طبق داده‌های رویترز، وضعیت صادرات دریایی نفت ایران از ۲.۳۸ میلیون بشکه در روز در ماه می و ۲.۵۸ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز تنزل پیدا کرده است و این مسئله برای ایران که بیشترین درآمد ناخالص ملی خود را از نفت کسب می‌کند، می‌تواند به منزله آغاز بحرانی جدید باشد. 

این درحالی است که قصد بعدی ترامپ فشار بیشتر بر مشتریان پر و پاقرص خریدار نفت ایران یعنی هند و چین است تا در روابط خود با ایران تاملی دوباره داشته باشند هرچند مقامات آمریکایی دراین مورد با مقامات این کشورها مذاکرات جدی انجام ندادند اما پیش بینی می شود در هفته‌های آتی آن را عملیاتی کند. 

باید منتظر ماند و دید که پالایشگاه‌های هندی که تا پیش از این تا مدتی مشتری پایداری برای نفت ایران محسوب می‌شدند به تلاش‌های واشنگتن برای محدودیت فروش نفت ایران چه عکس العملی نشان خواهند داد؟ 

یک هفته تا اعلام موضع اروپا فرصت مانده است

سیدحمید حسینی درگفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره ماندن یا رفتن اروپایی‌ها در قراردادهای نفتی گفت: تا یک هفته دیگر موضع گیری اروپا مبنی بر ماندن یا نماندن در برجام و روابط بانکی با ایران مشخص می‌شود اما اگر اروپا به برجام متعهد بماند باتوجه به مشکلاتی که هند و چین با تعرفه‌ها پیدا خواهند کرد، قادر نخواهد بود خیلی تاثیرگذار باشد. بحث نفت برای بسیاری از کشورها از جمله چینی‌ها دارای ابعاد امنیتی است.

او افزود: باید سعی کنیم مسائل مربوط به FATF را در داخل هرچه زودتر حل کنیم و با فراهم کردن ابزارهایی که اروپا برای همکاری با ما نیاز نشان دهیم که به برجام پایبند هستیم.

شرکت های اروپایی وحشت زده هستند

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اروپا در بحث‌های امنیتی و اقتصادی در حال گسسته شدن از آمریکا است اما شرکت‌های اروپایی به شدت از آمریکا وحشت کرده‌اند و همین مسئله ماندن آنها در برجام را با مشکل مواجه می‌کند. به علاوه اینکه وزیر نفت که اخیرا از اروپا بازگشته تاکید داشت شرکت‌های اروپایی با آنکه خواهان علاقه ارتباط با ایران هسنند، اما گفته‌اند حریف ترامپ نخواهند شد.

او ادامه داد: ترامپ با قطع بودجه سازمان ملل نشان داده که با همه دنیا درافتاده است اما چنانچه تا پایان سال در ماه نوامبر کنگره سنای آمریکا بخشی از قدرت را از دست ترامپ خارج کند، امکان دارد جو جامعه جهانی رنگ آرامش به خود بگیرد. 

هند و چین چه تصمیمی می گیرند؟

حسینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر پالایشگاه‌های چین و هند دولتی هستند، از این حهت دولت آمریکا قادر نخواهد بود دولت‌ها را تحریم کنند. اظهارات آنها به ترامپ نیز این بوده که مشت را با مشت پاسخ می‌دهیم و فریز نفتی خود را با آمریکا قطع خواهیم کرد بدین ترتیب آن سهمی که درحال حاضر از آمریکا خریداری می‌کنند به سمت ایران بیاید.

او افزود: هند جزء کشورهایی است که بعید به نظر برسد تسلیم خواسته‌های آمریکا شود و آنطور که از شواهد  مشخص است به بازار ایران نیاز دارد. با این حال شاید پالایشگاه‌های بخش خصوصی هند مجبور به عقب‌نشینی شوند اما بعید است پالایشگاه‌های دولتی هند باوجود امتیازات حمل و نقل، پرداخت‌های بلندمدت و قیمت‌های خوبی که ایران کرده قصد عقبگرد داشته باشد. البته سرپرست شرکت پرتامینای اندونزی نیز اعلام کرد که دولت این کشور ماه گذشته تصمیم گرفت قرارداد شرکت پرتامینا برای اداره میدان نفتی منصوری در ایران را تعلیق کند چرا که می‌خواهد از روابط خوب این کشور با آمریکا حفاظت کند.

اقتصاد تهاجمی بهتر از اقتصاد مقاومتی

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: رفتار ایران در ارائه پیشنهادهای جذاب به کشورهای دیگر بسیار اهمیت دارد لذا اگر سیاست خود را به جای اقتصاد مقاومتی و بسته شدن درهای کشور و تاکید بر خودکفایی، بر اقتصاد تهاجمی استوار می‌ساختیم، می‌توانستیم کاهش احتمالی درآمدهای نفتی را با صادرات دیگر کالاها جبران کنیم. 

درآمد های نفتی امسال کاهش محسوسی خواهدداشت

حسینی تاکید کرد: مشکل اصلی این است که ظرفیت‌های صنعتی کشور خالی مانده است و می‌توان تا حدی با تشویق‌ها و تخفیف‌ها در قیمت‌ها کاهش میزان صادرات نفت را تا حدی جبران کرد تا درآمد نفتی‌مان را که امسال 70 میلیارد دلار بود، در حد 60 میلیارد دلار بود نگه داریم تا مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نیاید. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان