تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

زبان روحانی و وزرا به عذرخواهی آشنا نیست/ بزرگان اصلاح‌طلب به زودی مسائل را با مردم در میان می‌گذارند

ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بر این عقیده است که بخش اعظمی از مشکلات موجود کشور به دلیل تصمیمات نادرست 8 سال احمدی‌نژاد و فشارهای خارجی است، اما بخشی از آن هم به دلیل سومدیریت تیم اقتصادی روحانی است که نیاز است سریعا دست به جراحی اورژانسی بزند و تیم اقتصادی خود را تغییر دهد.
زبان روحانی و وزرای او به عذرخواهی آشنا نیست/ نیاز باشد بزرگان اصلاح‌طلب مسائل را صریحا با مردم در میان می‌گذارند

رویداد۲۴ برخلاف دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، این روزها وضعیت اقتصاد کشور به شدت دچار نوسان شده و همین مسئله باعث شده انتقادات زیادی به سوی دولت خصوصا تیم اقتصادی او روانه شود، تا جایی که بسیاری از سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا معتقدند روحانی باید سریعا دست به یک جراحی اورژانسی بزند و سریعا تیم اقتصادی خود را تغییر دهد. روحانی اما به نظر می‌رسد کماکان به تیم اقتصادی و اجرایی خود ایمان دارد و معتقد است که درصد بالایی از این مشکلات به دلیل عوامل مختلفی همچون دخالت‌های مخالفین دولت و خروج آمریکا از برجام است.

دولت در کنار توفیقاتش، قصور هم داشته است/ دولت زبان عذرخواهی ندارد

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین واکنش‌ها به سخنان اخیر حسن‌روحانی و محول کردن مشکلات کشور به سایر نهادها، گفت: این دولت در عین اینکه توفیقاتی را داشته، اما مشکلات و قصوری هم داشته است که این موضوع به تیمی برمی‌گردد که در این 5 سال با او کار می‌کنند. شاید ضعف دیگری را که بتوان در این دولت مشخص کرد، این است که هم رییس‌جمهور و هم بخش قابل توجهی از اعضای کابینه کمتر زبان عذرخواهی دارند. به معنای دیگر با واژه عذرخواهی و پوزش از مردم که طبیعتا تسکینی بر آلام و دردهایشان است، آشنا نیستند.

خروج آمریکا از برجام مشکلات را دو چندان کرد

ناصری ادامه داد: معتقدم مشکلات اقتصادی پیش رو عوامل متعددی را در بر دارد. فرای تحریم‌ها، عملکرد 8 ساله دولت آقای احمدی‌نژاد نیز بی تاثیر نیست. بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان نظام توسعه اعلام کرده بودند که این عملکردها آثار خود را بعد از چند سال به وضوح نشان خواهد داد. اصل مشکلات به بخش ساختاری مرتبط می‌شود و بخش قابل توجهی از آن نیز به عملکرد 8 ساله‌ای برمی‌گردد که بسیاری از بزرگان نظام معتقد بودند که دولت مورد نظر امام زمان است. بخش دیگری از این مشکلات به سیاست‌خارجی و سیاست‌هایی برمی‌گردد که به کشور ما فشار وارد می‌کند، از سوی دیگر هم خروج آمریکا از برجام این مشکلات را دو چندان کرده است.

تغییر کابینه از اختیارات روحانی است

این فعال سیاسی با بیان اینکه این مشکلات کم وبیش از دوران انقلاب تاکنون و در هردوره‌ای وجود داشته است، تصریح کرد: دولت توانسته از بخشی از این مشکلات عبور کند،  عبور از این مشکلات نیازمند یک تیم قوی و حرفه‌ای است که مردم هم به آن‌ها اعتماد داشته باشند. دولت اما به گونه‌ای رفتار کرد که نصیحت‌های خیرخواهان و بزرگان و حتی مرحوم هاشمی را نپذیرد و آن‌ها را در تیم مدیریتی و اجرایی خود به کار نگیرد. همانطور که می‌دانید خیلی نمی‌توان بر روی عوامل خارجی خورده گرفت، بالاخره اراده ترامپ و تحریم‌ها خارج از اراده رییس‌جمهور است، اما تغییر کابینه و آوردن یک تیم کاردان اقتصادی حتما از اختیارات رییس‌جمهوری است.

رییس‌جمهور هنوز به عمق مسائل اقتصادی کشور پی نبرده است

ناصری با اشاره به اینکه معتقدم رییس‌جمهوری هنوز به عمق مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه پی نبرده است،خاطرنشان کرد: درست است که برخی از قیمت‌ها آنچنان تغییری نداشته باشد، اما اعتماد مردم نسبت به کارآمدی نظام و دولت پایین آمده است. زمانی که برخی حتی با سرمایه‌های اندک در بازار سکه و ارز خریداری می‌کردند، زمانی که سود سپرده‌ها را به یکباره‌ کاهش دادند و تمام کارشناسان می‌گفتند که باید اجازه داد تا این مسائل روند طبیعی خود را طی کند و ... همه و همه سیاست‌های غلط و ناکارآمدی بود که بارها و بارها در کشورهای مختلف و در دوران‌های مختلف تجربه شد، اما آقای روحانی بار دیگر این رویه را به کار گرفت.

در آینده نزدیک بزرگان اصلاحات صریحا با مردم سخن خواهند گفت

عضو بنیاد باران با تاکید بر اینکه دولت باید سریعا یک جراحی اورژانسی در تیم اقتصادی و سیاسی خود انجام دهد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی علاوه بر ریشه اقتصادی، ریشه سیاسی هم دارند و به نظر می‌رسد دولت باید در این حوزه سریعا اقدامات لازم را صورت دهد. دومین کار هم این است که دولت و به طور کلی کابینه وزرا، فرافکنی را از دستور کار خود خارج کنند، هر چند که حامیان دولت کماکان حامی دولت هستند اما با دریافت سخنان ناامیدکننده از سوی دولت به جمع‌بندی‌های جدیدی می‌رسند. حتی بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور برخی از این مسائل از ناحیه بزرگان اصلاح‌طلب با مردم در میان گذاشته شود.

ناصری ادامه داد: روحانی از کیسه اصلاح‌طلبان هزینه کرده است و این اصلاح‌طلبان بودند که برای او ساز و کار انتخاباتی تعریف کردند و کارزار انتخاباتی را در سال 92 با کنار گذاشتن نامزد اصلاح طلب خود و در سال 96 با حمایت مجدد از او، به راه انداحتند. اصلاح طلبان نیز فقط برای مردم و مصالح جامعه دست به چنین کاری زدند و اگر روزی ببینید و به روشنی دریابند که با سو تدبیر در دولت و قوه مجریه، بخشی قابل توجهی از پایگاه اجتماعی و اعتماد جامعه مدنی به دلیل همین سو‌مدیریت‌ها نسبت به جریان اصلاحات زایل شده است، کنش‌گران اصلاح‌طلب حتما حسب وظیفه خودشان به صورت صریح‌تر با مردم صحبت ‌خواهند کرد.

از صد، به دولت نمره 55 را می‌دهم

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه به دولت اول روحانی از 20 نمره 15 را به دولت دادم، گفت: اکنون به دولت از صد نمره 55 را می‌دهم.

ناصری ادامه داد: امروزه باید بپذیریم که کشور و دولت ما وارث یک ساختار متورم شده و فساد سیستماتیک هستند. دولت باید بداند در شرایط کنونی هرچقدر هم که شرایط و قوانین برایش راهگشا باشد، بازهم یک مانع بزرگ بر سرراهش است و آن هم دولت قدرتمند موازی است که به همان میزان سرمایه‌ای که دولت در اختیار دارد، این دولت موازی هم در اختیار دارد. دولت موازی و هم توان دولت آقای روحانی وجود دارد که قدرت بالایی هم دارد و البته به بسیاری از نابسامانی‌ها و مفاسد کمک می‌کند. دولت باید شفاف این مسائل را به مردم بگوید. از ابتدای حضور آقای روحانی در پاستور، همه اعلام کردند که مشکلات موجود از دوران احمدی‌نژاد را برای مردم بازگو کنید تا مردم متناسب با مشکلات موجود و توان واقعی شما، مطالبه‌گری کنند. اما آقای روحانی به هردلیلی نپذیرفت و به جز کلی‌گویی‌ها، نه روحانی و نه سایر وزرا وارد این سیستم نشدند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان