تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۷

می‌توانیم حجم مبادلات ایران و افغانستان را به پنچ میلیارد دلار برسانیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تاکید کرد:‌ با تلاش و اهتمام بیشتر، می‌توانیم حجم مبادلات دو کشور را به پنچ میلیارد دلار برسانیم.

رویداد۲۴-معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تاکید کرد:‌ با تلاش و اهتمام بیشتر، می‌توانیم حجم مبادلات دو کشور را به پنچ میلیارد دلار برسانیم.بابک دین‌‌‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور روز سه‌‌‌‌شنبه در دیدار با نصیراحمد نور سفیر افغانستان گفت: یکی از اهداف راهبردی ایران، توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: با رفع برخی از موانع موجود در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری، رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم پنج میلیارد دلار، دور از دسترس نیست و در این راستا،‌ جمهوری اسلامی ایران آماده مساعدت و همکاری برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی  افغانستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: در کمیته مشترک اقتصادی و ترانزیت دو کشور، نقشه راه مشخصی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی با افغانستان تعیین شده و در راستای تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور پنج کمیته مشترک تخصصی تشکیل شده که از آن میان دو کمیته تخصصی اقتصادی و ترانزیت و اتباع، در وزارت کشور مستقر است.

دین‌پرست اضافه کرد: به دلیل مشترکات تاریخی، فرهنگی، ‌دینی و زبانی دو کشور،‌ ظرفیت بالایی برای رساندن حجم روابط دوکشور به بالاترین سطح ممکن وجود داشته و اراده مقامات ارشد دو کشور و همچنین مردم ایران و افغانستان نیز بر تحقق این موضوع استوار است. 

وی ادامه داد:‌ در چارچوب گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، در کمیته مشترک اقتصادی و ترانزیت، در چند حوزه مهم تجارت و سرمایه‌گذاری، ترانزیت و ترانسپورت و انرژی و معادن، ترتیبات دقیقی ترسیم وتبیین شده است.

معاون وزیر کشور با اعلام دو خبر مهم در خصوص تجار و سرمایه‌‌گذاران افغانستانی در ایران اظهار داشت: تمام پروژه‌‌‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران تکمیل لیکن افتتاح نشده‌ و همچنین پروژه‌‌‌‌هایی که پس از اخذ مجوزهای لازم در میانه‌‌راه متوقف و رها شده‌‌‌اند،‌ در سطح کشور شناسایی و در کمیته‌‌‌ای با حضور مدیران ذیربط ملی و استانی در حال بررسی و تعیین تکلیف است و اقدامات و برنامه‌‌‌‌ریزی اولیه برای برگزاری گردهمایی تجار و سرمایه‌‌‌‌گذاران منتخب افغانستانی در ایران صورت پذیرفته است. 

در ادامه این دیدار سفیر افغانستان نیز اظهار امیدواری کرد با برگزاری نشست‌‌‌های منظم، توافقات دو کشور در جهت تنظیم سند همکاری‌‌‌های راهبردی میان دو کشور اجرایی شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان