تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
دموکرات‌های سنا «قرص سمی» جمهوری‎خواهان را بی‌اثر کردند

توقف لایحه بودجه آمریکا برای مانع تراشی علیه برجام

جمهوری خواهان از هر فرصتی برای مانع تراشی علیه اجرایی شدن بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌کنند و اینبار نیز با گنجاندن اصلاحیه‌ای در لایحه بودجه آب و انرژی آمریکا، آن هم در لحظه آخر می‌خواستند به مقصود خود برسند که دموکرات‌ها مانع از آن شده و این اقدام را «قرص سمی» خواندند.
رویداد۲۴- جمهوری خواهان از هر فرصتی برای مانع تراشی علیه اجرایی شدن بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌کنند و اینبار نیز با گنجاندن اصلاحیه‌ای در لایحه بودجه آب و انرژی آمریکا، آن هم در لحظه آخر می‌خواستند به مقصود خود برسند که دموکرات‌ها مانع از آن شده و این اقدام را «قرص سمی» خواندند. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان ان، دموکرات‌های سنا در اقدامی دور از انتظار لایجه بودجه مهمی که مربوط به برنامه آب و انرژی آمریکا می‌شد را متوقف کردند تا مانع از رای گیری درمورد لایحه‌ای شوند که با اضافه شدن اصلاحیه جمهوری خواهان به آن، امکان استفاده از دلار آمریکا برای خرید آب سنگین از ایران در آینده از بین می‌رفت. 

این لایحه که برای نهایی شدن به ۶۰ رای نیاز داشت با آرای ۵۰ به ۴۶ متوقف شد. دموکرات‌ها این اقدام را که از سوی تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس صورت گرفته بود را یک «قرص سمی» خواندند که در لحظه آخر به لایحه بودجه دوحزبی ۳۷. ۵ میلیارد دلاری برای بخش انرژی اضافه شد و تاکید کردند رهبران حزب جمهوری خواه یا باید گامی برای رفع این مسئله بردارند یا این لایحه بودجه مهم با مشکل روبرو خواهد شد. 
چراکه در صورت انجام رأی گیری، دموکرات‌ها ناچار می‌شدند به اصلاحیه پیشنهادی سناتور تام کاتن در ارتباط با توافق اتمی ایران نیز رای بدهند. 

طرح اصلاحی این سناتور جمهوریخواه، در صورت تصویب، مانع تامین هزینه‌های مربوط به خرید محموله آب سنگین تولیدی ایران توسط دولت ایالات متحده از محل مالیات‌های مردم آمریکا خواهد شد. امری که در تناقض با تصمیم اخیر واشنگتن برای کمک به اجرای برجام است. 

وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه خبر خرید ۳۲ تن آب سنگین از ایران را تایید کردند. جمهوری خواهان با این استدلال که دولت با این کار عملا به برنامه هسته‌ای ایران کمک مالی می‌کند، می‌خواهند مانع هر گونه توافق مشابه احتمالی در آینده شوند. 

دیک دوربن از اعضای اقلیت دموکرات سنا به نشریه پولیتیکو گفت که سناتورهای دموکرات‌ در «موقعیت محکمی» برای بلوکه کردن لایحه تامین بودجه جاری دولت در زمینه آب و انرژی قرار دارند. 

بر اساس این گزارش هری رید، رهبر اقلیت سنا نیز صبح چهارشنبه جلسه ویژه‌ای را برای تصمیم‌گیری در مورد بلوکه کردن این لایحه و در نتیجه ناکام گذاشتن طرح سناتور کاتن برگزار کرد. 

تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس در صحن علنی گفت، در هیچ جای توافق ایالات متحده مجبور به خرید آب سنگین از ایران نشده است. هری رید، سناتور ایالت نوادا و رهبر اقلیت دموکرات‌ سنا در واکنش به این مسئله جمهوریخواهان را به اخلال در تامین هزینه‌های آب و انرژی، با ارائه طرح تام کاتن در آخرین دقایق، متهم کرد. 

این لایحه، که برخی برنامه‌های مرتبط با امنیت ملی آمریکا مانند تسلیحات هسته‌ای را نیز شامل می‌شود، به عنوان نخستین لایحه برای بررسی در صحن سنا در سال جاری مطرح شد؛ چرا که امید می‌رفت با همکاری هر دو حزب و با کمترین تنش و اختلاف، به تصویب برسد. 

جمهوری خواهان که اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند، تلاش بسیاری برای رد توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ بین ایالات متحده در چارچوب گروه ۱+۵ با ایران کردند، اما دموکرات‌ها با ادامه دادن به جلسات بحث و بررسی، مانع از انجام رای‌گیری شدند.
نظرات شما
پیشخوان