تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رویارویی نفتی و نظامی ترامپ و روحانی در تنگه هرمز/ سپاه و روحانی هم‌نظر شدند

ناوهای آمریکایی همچنان در خلیج فارس حضور دارند و هر از گاهی تنش‌هایی میان شناورهای سپاه و آمریکا پیش می‌آید. مهمترین مورد آن بازداشت افراد نیروی دریایی آمریکایی بود که در دوران اوباما اتفاق افتاد. باید منتظر ماند و دید رویارویی نفتی و نظامی در دوران ترامپ چه سرنوشتی خواهد داشت.
رویارویی نفتی و نظامی ترامپ و روحانی در تنگه هرمز
رویداد۲۴ لحظاتی پس از سخنرانی حسن روحانی در سوییس، رسانه‌ها یک جمله کوتاه او را به عنوان مهمترین بخش موضوع تحلیل کردند. روحانی گفته بود: «آمریکایی ها مدعی شده‌اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

سخنان روحانی در چند بخش تحلیل شده بود؛ اول آنکه آیا این اظهارات، نخستین کنش مهم ایران پس از برجام در تقابل با آمریکاست و پالسی است که ایران هراسی از جنگ ندارد. و دوم آنکه آیا اساسا چنین امکانی وجود دارد؟ و در نهایت اینکه بسته شده تنگه هرمز به ضرر چه کشورهایی است.

آنگونه که منابع نفتی گفته‌اند، روزانه حدود 10 تا 15 میلیون بشکه از نفت کشورهای جنوبی خلیج فارس در حال صادر شدن است. جالب آنکه پس از سخنان روحانی، قیمت نفت تغییر کرد و روزنامه الرای کویت نیز به این موضوع اشاره کرد و نوشت در صورت عملی شدن تهدید ایران در بستن تنگه هرمز قیمت نفت در بازارهای جهانی به 300 دلار در هر بشکه می‌رسد.

این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشته بود «تنها راه صادرات نفت کویت که به حدود 2 میلیون بشکه در روز می رسد تنگه هرمز است و در صورت توقف یا ممانعت از حمل و نقل دریایی در این منطقه صادرات نفت کویت کاهش و حتی متوقف خواهد شد.» اما کارشناسان بین‌الملل با توجه به جایگاه سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، سخنان روحانی در آن کشور را به عنوان پیامی برای واشنگتن تحلیل کردند؛ پیامی تند که قرار است نخست وزیر سوییس به نیابت از ایران به آمریکا بگوید.

یورونیوز البته به ماجرایی دیگر اشاره کرد و زمان‌بندی این موضوع را مورد توجه خود قرار داد و نوشت: «این اظهارنظر رئیس‌جمهوری ایران پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور بنا دارد با دیگر طرف‌‌های برجام دیدار کند و درباره خروج آمریکا از این توافق و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی واشنگتن با آن‌ها گفت‌وگو کند.»

بستن تنگه هرمز از دوران جنگ مورد بحث بوده است اما پس از پایان جنگ به فراموشی سپرده شد اما بحث آن در دولت احمدی نژاد دوباره به میان آمد. زمانی محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود «با توجه به موقعیت استراتژیک، بستن تنگه هرمز هیچ‌وقت از دستور کار ما خارج نمی‌شود.» حال پس از کمتر یک دهه از حرف جعفری دوباره فرماندهان سپاه از آن استقبال کرده‌اند و به حمایت از روحانی برخاستند. ابتدا سرلشکر سلیمانی در پیامی نوشت «این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد.» لحظاتی بعد سردار کوثری نیز به جمع حامیان اضافه شد و تاکید داشت که «اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس را نمی‌دهیم.»

ناوهای آمریکایی همچنان در خلیج فارس حضور دارند و هر از گاهی تنش‌هایی میان شناورهای سپاه و آمریکا پیش می‌آید. مهمترین مورد آن بازداشت افراد نیروی دریایی آمریکایی بود که در دوران اوباما اتفاق افتاد. باید منتظر ماند و دید رویارویی نفتی و نظامی در دوران ترامپ چه سرنوشتی خواهد داشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان