تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بستن تنگه هرمز یعنی تهدید نظامی/ موضع رسمی دولت نسبت به درگیری نظامی اعلام شود

کارشناس مسائل سیاست‌خارجی معتقد است سخنان حسن روحانی درباره بستن تنگه هرمز به معنای تهدید نظامی است لذا اگر ایران قادر به بستن تنگه هرمز نباشد فقط به صورت بی‌خود اقدام به تهدید دیگران کرده است.
بستن تنگه هرمز یعنی تهدید نظامی/ اگر قادر به بستن تنگه‌هرمز نباشیم فقط بیخودی دیگران را تهدید کرده‌ایم
رویداد۲۴ موضوع بستن تنگه هرمز موضوع جدیدی نیست. نخستین بار پس از انقلاب در زمان جنگ این بحث مطرح شد و اعلام شد تنگه هرمز برای کشورهایی که به صدام کمک می‌کنند، بسته می‌شود. این اقدام البته عملی نشد و مسکوت ماند. در دولت احمدی نژاد با افزایش تحریم‌ها این موضوع مجددا مطرح شد. پس از چند سال دوباره موضوع بستن تنگه هرمز با سخنان حسن روحانی به میان آمده است: «امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود» این بخشی از سخنان حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در سوییس است که البته واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را به همراه داشت.

چند روز گذشته حسن روحانی در سفری که به سوییس داشت، در سخنانی و با توجه به تحریم‌های نفتی جدیدی که علیه ایران صورت گرفته است، اعلام کرد که ممکن نیست نفت منطقه بدون نفت ایران به دنیا صادر شود. همه کارشناسان این سخنان را به معنای بستن تنگه هرمز از سوی ایران دانستند و به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداختند و آمریکا نیز صراحتا اعلام کرد که اگر ایران دست به چنین کاری بزند با برخورد نظامی توانایی باز نگاه داشتن تنگه را داریم.

علی خرم، کارشناس مسائل سیاست‌خارجی در گفت و گو با رویداد۲۴ با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان مبنی بر ممکن نبودن صادرات نفت منطقه بدون فروش نفت ایران، گفت: ریاست جمهوری و وزارت خارجه باید در این خصوص که آیا این سخنان به معنای بستن تنگه هرمز و اعلام درگیری نظامی بوده است یا نه را بدهند، اما معتقدم  واکنش آمریکا و عربستان به این حرف این است که آنها نیز این سخنان را به معنای تهدید نظامی در نظر گرفتند و حتی روز گذشته نیز اعلام کردند که ما توانایی باز نگاه داشتن تنگه هرمز را از نظر نظامی داریم.

بستن تنگه هرمز موضوع نظامی است

خرم ادامه داد: اینکه آقای روحانی از قبل این موضوع را پیش‌بینی می‌کردند یا خیر، آیا هماهنگ شده بود که اگر اینگونه شود پای ایران یه درگیری نظامی حاضر می‌شود و ... را نمی‌دانیم و باید دولت موضع رسمی خود را در این خصوص ارائه دهد.
 
این کارشناس مسائل سیاست‌خارجی با بیان اینکه این سخنان و این مباحث بحث نظامی است نه بین‌الملل، تصریح کرد: جواب این بحث را باید در مسائل نظامی جستجو کرد و باید سوال کرد که آیا از نظر نظامی، ایران قادر خواهد بود که تنگه هرمز را باز نگاه دارد یا نه؟ آیا دیگران با بستن تنگه هرمز، با ایران برخورد می‌کنند یا نه؟ ما این سخنان را باید از نظر نظامی مورد بررسی قرار دهیم.
 
اگر قادر به بستن تنگه‌هرمز نباشیم فقط بیخودی دیگران را تهدید کرده‌ایم

خرم با اشاره به اینکه سخنان روحانی به معنای تهدید نظامی است، خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل و فرماندهی در خلیج فارس نیز جواب این تهدید را داده‌اند و به نوعی طرفین اکنون تکلیفشان را می‌دانند. اگر ایران قادر به بستن تنگه هرمز باشد، حرف روحانی مناسب است، اما اگر قادر به بستن تنگه هرمز نباشد، ما بیخود فقط دیگران را تهدید کرده‌ایم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
1
0
محمدرضا شاه در یکی از آخرین سخنرانی های خود برای دلخوشی و خاطر جمعی آمریکایی ها گفت: این نفتی که در مخازن زیر زمینی ماست اگر چه در سرزمین ماست ولی چون جهان صنعتی نیاز شدید به آن دارد ما نمی توانیم جلوی صادرات آنرا بگیریم مشتی اخلالگر می خواهند روابط مارا باغرب بهم بزنند و استقلال مارا خدشه دار کنند ( یکی از خواسته های ملت ایران قطع رابطه اقتصادی با آمریکا و انگلستان و اسرائیل بود. اعتصاب کارکنان نفت هم در این راستا بود که بازرگان دست به کار شد که این اعتصاب شکسته شود) مگر نیروهای مسلح می گذارند؟ منظور از استقلال ادامه سلنطت خودش بود و مردم ایران را در مبارزه با استکبار اینگونه جواب داد .روزی به امام گزارش دادند صدام می خواهد اسکله صدور نفت و محل بارگیری نفتکش هار بزند امام لبخندی زدند و فرمودند حامیان صدام به نفت ما نیاز شدید دارند و به صدام اجازه قطع صادرات نفت را نمی دهند .
ضمنا هنگامیکه شورای انقلاب اسلامی در همان روزهای اول تشکیل جمهوری اسلامی تصمیم محرمانه گرفت که صدور نفت خودرا به آمریکا قطع کند قبل از اعلام دولت موقت فردای همان روز یا همزمان آمریکا شگرد تحریم خرید نفت از ایران را به کار برد و ملت مارا فریب دادند و هاشمی هم یا می دانست یا نمی دانست به هر حال با ما تا به امروز دارند بازی می کنندآقای کاظم پور اردبیلی و علی خرم و محمود واعظی ها باید خوب بدانند.) آقای روحانی دانسته یا ندانسته اولا می گوید ما به کشورهایی نفت خودمان را می دهیم که در مقابل نفت ما کالاهای مورد نیاز غذا و دارو به ما بدهند یعنی ما استقلال نداشته باشیم پول نفت را بگیریم و هرچه و هروقت و به هر میزان که تشخیص نیاز دادیم و از هر کجا که خواستیم تهیه کنیم وای بر ملت ما که دولت ما تابع نیرنگ ها فشارها و سیاست های دشمنان ایران شده باشد. ما اگر هنوز به شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی معتقد باشیم باید اعلام کنیم در مهلت معین اگر تحریم ها برداشته نشود ما به طور کلی صدور نفت خودمان را قطع خواهیم کرد و حق داریم از سرمایه های خودمان حفاظت کنیم نفت در مقابل استقلال آزادی جمهوری اسلامی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
به مطلب بالا کسی منفی می دهد که ضد ایران و منافع ایرانی است و حتما جاسوسان آمریکایی از تاریخ واقعی گذشته وحشت دارند .ولی بدانند بزودی ملت ایران بیدار خواهد شدو یوم تبلی السرایر در پیش است.
نظرات شما
پیشخوان