تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۷

شرایط نامطلوب بودجۀ دانشگاهها و مراکز پژوهشی

معاون آموزشی وزارت علوم میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور را ناچیز و حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو اعلام کرد.
میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور ناچیز است

رویداد۲۴-معاون آموزشی وزارت علوم میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور را ناچیز و حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو اعلام کرد.شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در «نشست هم اندیشی ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی» بیان کرد: در ابتدای اجرای این طرح  قرار شد به طور سالیانه ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص بدهیم که البته به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم به توافقات کامل دست یابیم.

وی ادامه داد: برای پیشبرد اجرای برنامه فوق کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شد که در این کمیته هر هفته در میان فعالیت‌های مراکز آموزش عالی را که قرار شد به تراز بین‌المللی دست یابند رصد می کنیم. در نهایت توانستیم شاخص ۴۲ و ۳۳ گانه را در این زمینه تعریف و به مراکز ۹+۱۶ ابلاغ کنیم و خوشبختانه هر کدام از مراکز نیز در این کمیته نماینده‌ای را معرفی کردند تا فعالیت‌های آن‌ها از طریق این نماینده در جلسات کمیته مورد رصد قرار بگیرد.

او با اشاره به شرایط نامطلوب بودجه در نظر گرفته شده بیان داشت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با علم بر اینکه وضعیت اعتباری و بودجه‌ای مطلوب در این زمینه وجود ندارد اما همواره در اجرای این طرح تأکید و روند فعالیت‌های خود را مثبت ارائه کردند. به طور کلی این مراکز نقش اجرای پروژه را حرکت موثر و خوب ارزیابی کزدند. اگرچه تدابیری نیز اندیشیده شده در سازمان برنامه و بودجه حمایت‌هایی نیز از اجرای این پروژه صورت بگیرد.

وی افزود: براساس شاخص‌ها میانگین درآمد سرانه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیأت علمی ۷۵۱ هزار دلار است. همچنین نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه‌ها ۱۱ به ۰.۷ درصد می‌رسد. ضمن اینکه ۲۰ درصد کادر هیأت علمی در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از اساتید خارجی تشکیل می‌شود. همچنین درآمد تحقیقاتی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۲۳۰ هزار دلار به ازای هر عضو هیأت علمی است و تقریبا ۴۳ درصد مقالات تحقیقاتی مربوط به این ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: میزان اعتبار اختصاصی به ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بهتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است و دانشگاه‌های متوسط در این رده بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت می‌کنند و در وضعیت بدتر نیز ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. بنابراین ما انتظار داریم دانشگاه‌های تراز اول کشور ما بتوانند با پایین‌ترین سطح شاخص‌های دانشگاه‌های برتر دنیا برابر باشند. این در حالی است که میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور ناچیز و حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.

وی درباره تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها گفت: مثلا دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶۰ میلیارد ریال، دانشگاه خوارزی ۹ میلیارد ریال، دانشگاه فردوسی مشهد ۱۴ میلیارد ریال، امیرکبیر ۱۱ میلیارد ریال، اصفهان ۴۵ میلیارد ریال را صرف این موضوع کرده‌اند.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان گفت: ایجاد زیرساخت‌های ملی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها، تعریف پروژه‌های پیشرو در حوزه علم و تأمین اعتبار آن در قالب منابع دانشگاه‌ها و برخی اقدامات دیگر از جمله پیشنهادهای مهم و اساسی برای اجرای پروژه فوق به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است. به طور کلی معتقدم لازمه تحول در آموزش عالی اقدام بالا به پایین است نه پایین به بالا و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان