تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۷
معاون مدیرکل برنامه‌ریزی آب وزارت نیرو در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ظرفیت نیروگاه آبی 80 درصد کاهش داشته است/ میزان مصرف تغییر نکند، نمی‌توانیم آب را تامین کنیم

معاون مدیرکل برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برنامه وزارت نیرو این است که تا حد ممکن از تلفات شبکه شهری و شبکه‌های آبیاری در مصارف غیرضروری کاسته شود و اگر در برخی از شهرها وضعیت مصرف به همین شیوه ادامه یابد قادر به تامین آب نخواهیم بود
اگر وضعیت مصرف به همین شیوه ادامه یابد قادر به تامین آب نخواهیم بود/ کاهش مصارف غیرضروری راهکار اصلی برای مقابله با بحران کم آبی است
رویداد۲۴ با افزایش میزان گرماي هوا، بحران کم‌آبي پررنگ‌تر از گذشته به چشم می‌آید. کاهش بارش‌هاي جوي و افزايش تبخير و مهمتر از آن سوءمدیریت منابع، باعث شده خشکسالی دغدغه بسیاری از مردم شهرهای کشور باشد. از برازجان و دشتستان و کازرون گرفته تا خرمشهر و اهواز و سیستان و بیرجند و اصفهان و حتی استان گلستان، مردم گرفتار کم‌آبی هستند. آنچنانکه مسئولان وزارت نیرو می‌گویند قرار است تا حد ممکن از تلفات شبکه شهری و شبکه‌های آبیاری در مصارف غیرضروری کاسته شود، شاید بخشی از مشکلات حل شود.

ظرفیت نیروگاه آبی 80 درصد داشته است

بر پایه آماری که هدایت فهمی معاون مدیر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو به رویداد۲۴ می‌دهد ظرفیت نیروگاه آبی 50 تا 80 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به رویداد۲۴ می‌گوید: پیش‌بینی می‌شد امسال در ساعات پیک قادر به تامین انرژی نباشیم؛ از طرف دیگر به علت بالارفتن دما، میزان مصرف انرژی نسبت به دیگر ایام سال بالا می‌رود و این مسئله تامین برق را در تابستان با مشکل مواجه کرده که باید زودتر از رسیدن به فصل گرما برای آن فکری می‌شد.

از تلفات شبکه شهری و شبکه‌های آبیاری در مصارف غیرضروری کاسته می‌شود

فهمی، به برنامه وزرات نیرو اشاره و تصریح کرد: برنامه وزارت نیرو این است که تا حد ممکن از تلفات شبکه شهری و شبکه‌های آبیاری در مصارف غیرضروری کاسته شود. اگر در برخی از شهرها وضعیت مصرف به همین شیوه ادامه یابد قادر به تامین آب نخواهیم بود البته برنامه دولت دربخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خانگی این است که تجهیزات کاهنده را فعال کند تا به مقدار زیادی در میزان مصرف صرفه‌جویی شود. 

معاون مدیرکل برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به تشکیل «کارگروه ملی سازگاری با کم آبی» گفت: اعضای کابینه، شامل وزیر جهاد کشاورزی، وزیرصنعت، وزیر کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان محیط زیست است و همچنین استانداران در این کارگروه مشارکت فعال دارند و اگر نیاز به منابع مالی باشد، از طریق وزارتخانه‌های متبوع تامین خواهد شد. 

فهمی اظهارکرد: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مسائل مختلفی از جمله اصلاح الگوی کشت، کاهش 30درصدی مصارف شهری، جلوگیری از کشت برنج به جز دو استان مازندران و گیلان، مدیریت مصرف و تقاضا در استان‌هایی که با چالش آب مواجهند مانند اصفهان و خوزستان، مطرح شده است.

معاون مدیرکل برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: خشکسالی، تغییر اقلیم و مصارف بالای بخش خانگی، کشور را با بحران آب روبرو کرده است و اعتقاد دارم راهکار اصلی آن در کنار تامین آب، کاهش مصارف غیرضروری است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان