تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

کلاف سردرگم دربی سوپرجام؛ یا ۲۹ تیر یا هیچ‌وقت

برگزاری سوپرجام، به اولین چالش سازمان لیگ در فصل جدید تبدیل شده است. باشگاه استقلال مصرانه خواهان تعویق برگزاری این دیدار است و در طرف مقابل سازمان لیگ و پرسپولیس مجدانه در برگزاری این بازی در تاریخ مقرر پافشاری می‌کنند.

رویداد۲۴ اولین دوره سوپرجام در اوسط دهه هشتاد بین فولاد خوزستان و صبا باطری برگزار شد.اما در برگزاری این بازی وقفه‌ای حدود ده ساله ایجاد شد.اما از سه فصل پیش سازمان لیگ اعلام کرد که هر سال بازی سوپرجام برگزار خواهد شد و این بازی بین استقلال خوزستان و ذوب‌آهن برگزار شد در فصل قبل نیز بازی سوپرجام بین پرسپولیس و نفت بود که برگزاری این دیدار بدون مشکل نبود و اسپانسر مشترک سرخابیها خواهان برگزاری دربی خارج از کشور در موعد برگزاری سوپرجام بود که این امر با مخالفت سازمان لیگ روبه رو شد. اما این بار وضعیت مشکل‌تر از فصل گذشته به نظر می‌رسد و یک طرف سوپرجام حاضر به بازی در تاریخ مذکور نیست.

 

 از اواسط فصل گذشته، که پرسپولیس مقتدرانه به سوی قهرمانی لیگ می‌رفت و استقلال نیز مسیر همواری در جام حذفی داشت اهالی فوتبال منتظر برگزاری دربی در سوپرجام فصل پیش رو بودند و با قهرمانی این دو تیم در دو جام این امر محقق شد.

در تاریخ ۱۳ فروردین، که هنوز قهرمانی پرسپولیس در لیگ مسجل نشده بود و فینال جام‌حذفی نیز برگزار نشده بود، سعید فتاحی رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، خبر از برگزاری سوپرجام در ۲۹ تیر سال ۹۷ و قبل از آغاز لیگ داد.یک ماه بعد، در تاریخ ۱۳ اردیبهشت، با مشخص شدن قهرمانان ایران، سعید فتاحی اعلام کرد دربی ۸۷ در قالب سوپرجام در ۲۹ تیر در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.در آن مقطع هیچ کدام از دو تیم، اعتراضی به این تاریخ نداشتند اما با توجه به اینکه بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی زودتر از چهارم تیر به اتمام نمی‌رسید و این دو تیم بیشترین تعداد ملی‌پوش را داشتند به نظر می‌رسید تاریخ اعلام شده کمی نامناسب باشد.

 آغاز یک فصل خوب با پیروزی در سوپرجام

فتح سوپرجام، علاوه بر اینکه یک جام معتبر را به تالار افتخارات دو باشگاه پرافتخار ایران اضافه می‌کند یک شروع خوب را برای تیم پیروز سوپرجام رقم خواهد زد و این تیم را از ابتدای فصل در موضع بالاتر از رقیب قرار می‌دهد.همین مساله اهمیت این بازی را بیش از پیش می‌کند.

برنامه‌ریزی تمرینات پیش فصل تیمهای لیگ ایران اصولا به گونه‌ای است که در آغاز لیگ در بهترین فرم ممکن نیستند و در طول فصل به بهترین حد آمادگی می‌رسند. اما با توجه به اهمیت بازی سوپرجام، سرخابیهای پایتخت باید به این درجه از آمادگی یک هفته قبل از آغاز لیگ و شروع سوپرجام برسند.

برانکو ایوانکوویچ تمرینات این فصل پرسپولیس را بر همین اساس برنامه‌ریزی کرد و آماده‌سازی قهرمان لیگ از ۲۶ خرداد آغاز شد.پرسپولیس که از نقل و انتقالات محروم است با جدایی چند بازیکن و در غیاب ملی‌پوشانش تمریناتش را آغاز کرد و اکنون در اردوی کرواسی به سر می‌برد.

اما استقلال ۱۰ روز تمرینات خود را دیرتر از رقیبش استارت زد.هر چند که آبی‌پوشان از نقل و انتقال بازیکن محروم نیستند ولی وضعیتشان چندان بهتر از پرسپولیس نیست. وضعیت ستاره‌های این تیم مثل تیام و جباروف و ابراهیمی مشخص نشده و از فصل قبل یک لشگر مصدوم به جا مانده که روزبه چشمی نیز در بازگشت به تیم ملی به این لیست اضافه شد و علاوه بر این برخی از بازیکنان جذب شده این تیم نیز مصدوم هستند.

دربی سوپرجام پَر

در تاریخ ۲۹ خرداد، رضا افتخاری مدیرعامل استقلال اعلام کرد وینفرد شفر سرمربی این تیم مخالف سوپرجام است این مربی اعتقاد دارد از آنجایی که هر دو تیم در آسیا هستند و باید کاری کرد که تیم‌ها آسیبی نبینند. برگزاری این بازی ممکن است تبعات داشته باشد و شاید استقلال  با تیم امید به میدان برود.

در روزهای بعد، وینفرد شفر در برنامه ۲۰۱۸ اظهار داشت که دربی سوپرجام برای او اهمیت زیادی دارد ولی موافق برگزاری بازی در تاریخ ۲۹ تیر نیست و در آن تاریخ استقلال در اردوی آماده‌سازی به سر می‌برد و نهایتا سرمربی استقلال به گفته خود عمل کرد و طبق برنامه ریزی استقلال در ۲۹ تیر در ترکیه خواهد بود.

از همین روی استقلال با ارسال نامه به سازمان لیگ خواهان برگزاری بازی سوپرجام در نیم فصل شد که این درخواست توسط سازمان لیگ رد شد. پرسپولیس نیز خواهان برگزاری بازی در همان تاریخ مقرر است با این وضعیت برگزاری سوپرجام پیچیده‌تر از قبل شود.حال باید دید استقلال چه گزینه‌هایی برای پشت سر گذاشتن سوپرجام دارد.

حضور در دربی با تیم اصلی

اگر استقلال بخواهد با تمام قوا در دربی شرکت کند باید اردوی ترکیه را نیمه کاره رها سازد و در شرایطی که هنوز در دوران بدن‌سازی به سر می‌برد پا به دیدار سوپرجام بگذارد. البته استقلال هنوز تیم کامل خود را در اختیار ندارد و احتمال وقوع آنچه شفر از آن هراس دارد یعنی بروز مصدومیت در آستانه لیگ قهرمانان آسیا زیاد است.


تعویق دربی به نیم فصل

خواسته اصلی استقلال، تعویق این بازی به تعطیلات نیم فصل دوم است و باید دید این خواسته تا چه حد شدنی است.برگزاری سوپرجام در نیم فصل هر چند غیرمتعارف است ولی بی‌سابقه نیست به عنوان مثال سوپرجام این فصل ایتالیا در تعطیلات نیم فصل و در کشور عربستان برگزار خواهد شد.

در تعطیلات نیم فصل لیگ هجدهم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود و با توجه به اردوی آماده سازی تیم ملی جهت حضور در این مسابقات، برگزاری سوپرجام قبل از جام ملتها میسر نیست و باید بعد از جام ملتها یعنی در بهمن ماه برگزار شود. این تاریخ برای پرسپولیس از آن جهت مناسب است که امکان استفاده از خریدهای جدید خود نظیر رفیعی و ترابی را دارد ولی این مقطع در آستانه فصل بعدی لیگ قهرمانان دارد و باز هم فشردگی رقابتها به تیم‌ها لطمه خواهد زد.

انصراف از سوپرجام

یکی از گزینه‌های پیش روی استقلال، عدم حضور در سوپرجام است که طبق اعلام سازمان لیگ، این اتفاق برای استقلال ۲ ملیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت. با توجه به بدهی‌های استقلال و هزینه بالای این تیم، تحمیل ۲ ملیارد تومان هزینه اضافی چندان عقلانی به نطر نمی‌رسد

حضور در دربی با تیم امید

از همان روزی که خبر مخالفت استقلال با برگزاری سوپرجام در تاریخ مقرر به گوش رسید گزینه حضور با تیم امید مطرح شد.شاید حضور استقلال با تیم امید به همراه استفاده از چند بازیکن باتجربه با توجه به شرایط استقلال گزینه منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

با حضور جوانان استقلال در این بازی، در صورت شکست، این تیم وارد بحران و حاشیه نخواهد شد ولی در فوتبال هیچ نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی نخواهد بود و در صورتیکه پرسپولیسِ خسته از اردوی تدارکاتی مغلوب جوانان استقلال شود. تیم سرخپوش وارد بحران عجیبی می‌شود.

به هرحال استقلال فرصت کمی دارد و باید هر چه زودتر تکلیف خود را جهت حضور در سوپرجام مشخص کند

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان