تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۷
محمدرضا عارف:

پخش بازجویی در تلویزیون کمکی به حل مسائل فرهنگی نمی‌کند

بحث ممنوع التصویری را خود بنده پیگیری کردم. در خصوص سپنتا نیکام هم مجلس اقدامات خوبی انجام داد، شورای نگهبان رد کرد ما پا فشاری کردیم به مجمع آمد که دو مورد مهم پیش آمد که اختلافی هم بودند .به همین دلیل نوبت بحث آقای نیکنام نشد.
پخش بازجویی در رسانه ملی چه کمکی به حل مسائل فرهنگی می‌کند؟/ رفع ممنوع‌التصویری خاتمی را خودم پیگیری کردم/اگر محدودیتی برای عبدالحمید هست باید برداشته شود

رویداد۲۴ محمدرضا عارف در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه دعواهای حیدری و نعمتی درون جریان‌های سیاسی پیش می‌آید که هیچ نفعی برای کشور ندارد، گفت: این‌ها دعواهایی است که نباید مطرح و رسانه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی جزء لاینفک زندگی است و باید راهبرد حداکثری از این فن‌آوری داشته باشیم، گفت: شبکه‌های اجتماعی داخلی باید توان رقابت را با خارجی داشته باشد. هنر در این است که رقیب داشته باشد. شبکه اینترنت چیست ؟ یک شاهراه است، کامیونی از آن عبور می کند، آیا می توان به این دلیل که بار یک کامیون نامشروع است، اتوبان را ببندیم؟

نماینده تهران با تاکید بر اینکه رسانه می‌تواند پیام‌دهنده فرهنگ غنی باشد، گفت:به محض این که در کشور به مشکل برمی‌خوریم قانون می‌نویسیم. هنر ما قانون‌نویسی است، در واقع انشانویسی می‌کنیم.

وی در خصوص اظهارات اخیر سعید حجاریان درباره شکل‌گیری هسته سخت اصلاح‌طلبان گفت: آن چه مسلم است به استناد قانون اساسی این است که کشور به سمت تحزب برود، خوشبختانه این در کشور جا افتاده است. متاسفانه یک احزابی تشکیل می‌شوند از مردم رای می‌گیرند، اما همانطور بارها در مورد جبهه‌های سیاسی گفته‌ام، کسی پاسخگو نیست.

عارف خاطرنشان کرد: ما چند صد حزب داریم که کسی پاسخگو نیست. جبهه‌ها باید پاسخگو باشند مردم باید از آن‌ها حتی اگر نام عوض کردند، پاسخ بخواهند.

وی افزود: در جبهه اصلاحات جمع‌بندی صورت گرفت که به شورای عالی سیاست‌گذاری رسیدیم . در شورای عالی سیاست‌گذاری بحث‌های چالشی صورت گرفت که اعضای حقیقی و حقوقی با چه مکانیزم و شاخصی انتخاب شوند.

نماینده تهران تاکید کرد: آن چه مسلم این است که هسته قوی تشکیل شود و در هیچ محفلی که من حضور دارم، بحث آقای حجاریان مطرح نشده است. بحث اصلی ما این است که سازو کار دموکراتیک برای انتخاب شکل بگیرد.

عارف درباره رفع حصر و ممنوع التصویری محمد خاتمی و تاثیر آن در وحدت گفت: از همان روزهای اول دست دوستی و همدلی را در مجلس دراز کردیم که نتیجه هم گرفتیم. در خصوص رفع خصر ما یک کارگروه تشکیل دادیم که رسانه‌ای نشود، همه باید در این خصوص احساس برد کنند، پیگیری کردیم تسهیلاتی هم ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: بحث ممنوع التصویری را خود بنده پیگیری کردم. در خصوص سپنتا نیکام هم مجلس اقدامات خوبی انجام داد، شورای نگهبان رد کرد ما پا فشاری کردیم به مجمع آمد که دو مورد مهم پیش آمد که اختلافی هم بودند .به همین دلیل نوبت بحث آقای نیکنام نشد. در کمیسیون سیاسی و امنیتی مجمع این مساله مطرح شد که ان‌شاالله با همدلی اعضای مجمع این مسئله حل شود.

عارف در خصوص سکوت در برابر طیف تندروهای مجلس که به وحدت و انسجام ملی ضربه می‌زند، گفت: استفاده از واژه‌هایی مثلا اینکه مجلس مرکز دروغ‌پردازی است، درست نیست، باید حرمت مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری حفظ شود. یک نماینده‌ای به جای اینکه صحبت همکاران خود را نقد کند، می‌گوید این‌ها سربازان ترامپ هستند، آن هم افرادی که از هفت‌خوان می‌گذرند تا نماینده شوند.

وی با بیان اینکه ان‌شاالله خدا توفیق دهد ذره‌ای از اخلاق عبور نکنیم، گفت: فضای مجلس دهم با بقیه مجالس متفاوت است، اما برخی از دوستان ظرفیت استفاده از این فضا را ندارند. اگر احساس کنیم این رفتارها با رویکرد ملی تعارض دارد، تذکر می‌دهیم.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: فراکسیون امید رویکردش آرامش است، می‌توانیم ده تا تیتر صحبت کنیم و یک شبه هم قهرمان شویم اما رویکرد ما آرامش است. ما در بحث گفت‌وگوی ملی انتظار نداریم مسائل یک شبه حل شود و کارگروهی هم تشکیل دادیم که رسانه‌ای هم نخواهیم کرد تا کارها پیش برود.

وی افزود: ما در فراکسیون مطالبات خبرنگاران پارلمانی را پیگیری خواهیم کرد ، در بحث جایگاه و بحث امنیت شغلی و مصونیت خبرنگاران باید بیشت‌تر توجه کنیم، این روزها گاهی یک روزنامه را به خاطر یک مقاله می‌بندند، هیچ اطمینانی روی شغل خبرانگاران وجود ندارد. البته گاهی اوقات خبر را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که گوینده صد در صد خلاف آن را گفته است. ما بحث شفافیت را قبول داریم البته در این مورد دولت باید پیش‌قدم باشد .

عارف در پاسخ به سوال ایلنا درباره محدودیت سفر علمای اهل سنت و مولوی عبدالحمید گفت: اگر محدودیتی هست باید برداشته شود. اگر لازم باشد ، ما در فراکسیون امید این مسئله را پیگیری می‌کنیم ، صادقی در حال پیگیری است و منتظر گزارش ایشان هستیم. قطعا ما محدودیت‌ها پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی گفت: از دی ماه با دانشگاه در این خصوص پیگیری‌هایی داشته‌ایم، اما بعد از بازداشت دانشجویان کارگروهی تشکیل شد که ریاست آن را خانم سعیدی برعهده گرفتند، به دانشگاه تهران تذکر دادیم که باید پیگیری کند.

عارف ادامه داد: در کمیسیون با وزیر صحبت کردیم که سال تحصیلی را با آرامش شروع کنیم. این که گفته می‌شود من در این زمینه سکوت کرده‌ام درست است یا خیر؟ وظیفه ما در فراکسیون امید مشخص است، تک‌تک اعضا وظیفه خود را انجام می‌دهند. وقتی من می‌بینم یک همکار برای مطلبی وقت می‌گذارد، باید فرصت دهیم. باید به بقیه وقت دهیم، دوستان بسیار هماهنگ هستند، نباید به فرد حساسیت داشت، باید فرد را دید.

وی در خصوص مطرح شدن استیضاح رئیس‌جمهور از سوی فراکسیون امید گفت: اینقدر این مساله روشن بود که نیاز به بیانیه نداشت. موضع ما نسبت به دولت مشخص است، ما نقد مشوقانه داریم اما حمایت می‌کنیم. سوال از رئیس‌جمهور حق مجلس است اما هنوز آن را در دستور کار فراکسیون امید قرار نداده‌ایم.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه پنج استیضاح در دستور کار مجلس است که در دستور کار فراکسیون نیست، گفت: نماینده حق امضا را دارد اما مطرح شدن آن در فراکسیون نیازمند جدی شدن است.

وی با اشاره به پخش اعترافات در رسانه ملی گفت: چیزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که آیا اعلام یک خبر و یک بازجویی و محاکمه در رسانه ملی کمکی به حل مسائل فرهنگی و ارتقای آن می‌کند و یا تنها باعث ایجاد مساله می‌شود.

عارف ادامه داد: گاهی دولت مواردی را مطرح می‌کند که انعکاس آن در جامعه به کمک رسانه نیاز دارد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر مهمترین موضوع جلب اعتماد مردم است که نگاه مردم از رسانه‌های خارجی به سمت رسانه‌های داخلی رود، قطعا رخ دادن این اتفاق برخورد صادقانه با مردم و شفاف‌سازی است نه اینکه مردم احساس کنند اطلاع‌رسانی‌ها جانبدارانه است

وی تاکید کرد: اثر خبر کذب در جامعه حتی با تکذیب آن نیز رفع نمی‌شود. از سوی دیگر شاهد تیترهای غیرواقعی هستیم که بعضی از رسانه‌ها تنها به دنبال افزایش تیراژ و مراجعه‌کننده به رسانه‌هایشان حتی با استفاده از حربه تیترهای غیرواقعی هستند.

نماینده تهران گفت: متاسفانه می‌بینیم که شخصیت‌های برجسته‌ای از طریق رسانه‌ها تخریب می‌شوند که اثرش را در جامعه می‌گذارد آن هم در شرایطی که باید رسانه‌ها امانتدار باشند، ما نقد را نفی نمی‌کنیم اما می‌گوییم نقد باید مشفقانه، مبتنی بر تحلیل و راهگشا باشد.

عارف یادآور شد: خوشحالم این نشست خبری در آستانه روز گفت‌وگو برگزار می‌شود، گفت‌وگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کرده‌ایم اما شاید یکی از چالش‌های کشور و انقلاب این است که با هم گفت‌وگو نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم، کار سختی است. چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بی‌بدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانه‌ها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.

عارف عنوان کرد: این موضوع را می‌توان در سه محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچ‌گاه احساس رضایت نمی‌کنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد. محور دوم شامل اصحاب رسانه می‌شود که احساس استقلال نمی‌کند، دست خبرنگار می‌لرزد وقتی می‌خواهد مطلب و یا خبری دهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را می‌سنجد که مبادا به گوشه قبای کسی برخورد. حال اینکه باید بخش‌های حاکمیت و دولت از رسانه‌ها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمی‌شود.

وی افزود: حمایت داخلی از رسانه صورت نمی‌گیرد و اگر هم حمایت باشد بعضا جانبدارانه است، اینکه چقدر رسانه اخبار آنها را پوشش می‌دهد و چه جایگاهی برای آنها قائل می‌شود. وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مساله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامه‌ها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری می‌پردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانه‌ای در رسانه ملی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی حاکم است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عارف ، حصر ، اصلاح ، طلبان ، ممنوع ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان