تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

اعتراض دانش‌آموزان به تاثیر قطعی۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸/ پیگیری مجلس برای بازبینی مصوبه

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به اعتراض دانش‌آموزان به تاثیر قطعی۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: به آنها قول می‌دهیم که این مساله را دنبال می‌کنیم، همچنین مذاکره می‌کنیم تا دوباره این مصوبه مورد بازبینی قرار گیرد.

رویداد۲۴-نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به اعتراض دانش‌آموزان به تاثیر قطعی۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: به آنها قول می‌دهیم که این مساله را دنبال می‌کنیم، همچنین مذاکره می‌کنیم تا دوباره این مصوبه مورد بازبینی قرار گیرد.با اعلام تعیین‌تکلیف کنکور سال ۹۸ توسط رئیس سازمان سنجش آموزش کشور موجی از اعتراضات از سوی دانش‌آموزان و داوطلبانی که قصد شرکت در این کنکور را دارند، شکل گرفته است.

از زمان انتشار خبر تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، تماس‌های متعددی از سوی دانش‌آموزان از نقاط مختلف کشور با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در اعتراض به این مصوبه گرفته شده و اکثر معترضان ضمن گلایه از ناعادلانه بودن چنین تصمیمی از سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم درخواست اصلاح مصوبه شورای سنجش پذیرش دانشجو را دارند، چرا که می‌گویند با اجرایی شدن مصوبه فوق الذکر شانس قبولی آنها در کنکور پایین می‌آید و موجب می‌شود، یک سال از زندگی‌شان عقب بمانند، زیرا باید تلاششان را معطوف به شرکت در کنکور سال ۹۹ کنند.
 

شانس قبولی داوطلبان نظام جدید در مقابل نظام قدیمی‌ها پایین می‌آید

یکی از داوطلبان معترض شرکت در کنکور ۹۸ از استان آذربایجان غربی که دارای معدل ۱۹ است، طی تماسی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: افرادی که پیش از سال ۸۴ دیپلم گرفتند، سوابق تحصیلی‌شان در کنکور لحاظ نمی‌شود، این در حالی است که در مورد دانش‌آموزان نظام جدید میانگین تراز معدل و تراز نمره کنکور آن‎ها در نظر گرفته می‌شود، اما آن داوطلبی که پیش از سال ۸۴ دیپلم گرفته است، تنها تراز نمره کنکور در رتبه‌اش تاثیر دارد. با این حساب ما نظام جدیدی‌ها شانس بسیار پایینی در مقابل آنها داریم، زیرا سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیم لحاظ نمی‌شود و تنها ترازشان در کنکور می‌تواند رتبه آنها را تعیین کند.

امیدی برای قبولی در کنکور نداریم

یکی دیگر از داوطلبان معترض که از استان خوزستان تماس گرفته و دارای معدل ۱۵ است، می‌افزاید: دانش‌آموزان موفقی بودند که با تاثیر معدل بالا در نتیجه کنکورشان توانستند، بهترین رتبه‌ها را در کنکور کسب کنند، اما با وجود تاثیر قطعی ما دیگر هیچ شانس و امیدی برای قبولی کنکور نداریم و از شما می‌خواهیم با پیگیری‌ها خواستار تغییر این طرح شوید.

چرا نظر دانش‌آموزان را نادیده می‌گیرند؟

دواطلب دیگری با معدل ۱۹ از استان سمنان به نظرسنجی درباره تاثیر مثبت و قطعی سوابق تحصیلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نظر سنجی که از دانش آموزان برای تاثیر مثبت و قطعی سوابق تحصیلی صورت گرفت؛ ۷۵ درصد از دانش‌آموزان به تاثیر مثبت رای دادند و این نکته مطرح است که چرا این میزان ۷۵ درصد نادیده گرفته شده و در آخر شورای سنجش پذیرش دانشجو تاثیر قطعی را نهایی کرد؟

دیگر هیچ انگیزه‌ای برای درس خواندن نداریم

یک دانش آموز پایه دوازدهم از تهران مقایسه نظام جدید و نظام قدیم و نیز در نظر گرفتن سوابق تحصیلی را  نوعی نابرابری می‌داند و تصریح می‌کند: ما می‌خواهیم اعتراضمان به گوش مسئولان برسد تا بدانند ما پشت کنکوری‌ها به این مصوبه معترض و خواهان اصلاح آن هستیم. با این تصمیم ما دیگر هیچ انگیزه‌ای برای درس خواندن نداریم و چرا باید با این کار در حق ما ظلم شود؟ این در حالی است که کنکور به خودی خود استرس زیادی  برای دانش‌آموزان دارد و باید حذف شود. حتی اگر معدل ۲۰ داشته باشیم، بازهم شانس چندانی در مقابل نظام قدیمی‌ها یا دیپلمه‌های سال ۸۴ نخواهیم داشت.

پدرم کارگر است؛ هزینه ترمیم معدلم را ندارم

یکی دیگر از داوطلبان معترض نیز اینطور می‌گوید که برای ترمیم معدل مجبور هستیم دوباره برخی درس‌ها را امتحان دهیم و برای هر امتحان باید ۱۵ هزار تومان بدهیم، برای من که پدرم کارگر است و ماهی ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد، پرداخت این هزینه بسیار سخت است. از طرفی بحث تقلب مطرح است، چرا که شاهد بودیم در همین سال تحصیلی گذشته در برخی دروس امتحان نهایی تقلب صورت گرفت و گذشته از این، احتمال این وجود دارد که امتحانات سلیقه‌ای تصحیح شود، از همین رو در نظر گرفتن سوابق تحصیلی بی‌عدالتی است.

داوطلبان معترض کنکور فعلا باید منتظر باشند

یک منبع آگاه در واکنش به اعتراضات داوطلبان کنکور سال ۹۸ به خبرنگار ایلنا گفت: این طرح توسط شورای سنجش پذیرش دانشجو که سه وزیر در آن حضور دارند، مصوب شده است. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا تغییری صورت می‌گیرد یا نه؟ به هر حال این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد که باید علاوه بر مخالفان، صحبت‌های موافقان طرح را هم شنید.

عموم خانواده‌ها به روش برگزاری کنکور معترض هستند

داود محمدی (نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات) در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: قانونی در مجلس تصویب شد، مبنی بر اینکه کنکور به صورت تدریجی حذف و به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور شود. با توجه به نگرانی‌ها و استرس‌های کنکور این امر خواسته عموم بود که کنکور حذف شود. تقریبا می‌‎توانیم بگوییم که عموم خانواده‌ها به روش برگزاری کنکور معترض هستند و از طرفی این روش به گونه‌ای نیست که شرایط علمی افراد را مشخص و به طور منصفانه توان علمی دانش آموزان را بررسی کند.

راهکار اجرایی حذف تدریجی کنکور، تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که قانون حذف تدریجی کنکور در مجلس شواری اسلامی تصویب شده، ما از وزات علوم و وزارت آموزش و پرورش خواسته‌ایم آن را طبق قانون اجرایی کنند و راه اجرایی آن نیز همین است. این تصمیم باید گرفته می‌شد و چاره دیگری نبود. ما باید سوابق علمی دانش‌آموزان را جایگزین آزمونی کنیم که حداکثر دو تا سه ساعت زمان می‌برد و در واقع آن شاخص‌های لازم برای تشخیص توان علمی دانش آموزان را ندارد، این در حالی است که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان که در دوران دبیرستان به دست آورده‌اند باید با دقت استخراج شود.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید با شرایط کنکور کاملا آگاه باشند، گفت: ضمن اینکه چگونگی برگزاری امتحانات در مدارس باید با دقت کافی باشد و عادلانه در رابطه با توانمندی‌های یک داوطلب اظهارنظر دقیق صورت بگیرد.

نمی‌گذاریم حقی از کسی پایمال نشود

محمدی افزود: ‌اینکه شما حرف‌های دانش آموزان و داوطلبان را به ما منتقل می‌کنید، برای ما ارزشمند است. ما هم این نظرات را به سازمان سنجش منتقل خواهیم کرد و ایرادهایی که در جهت اجرایی شدن آن وجود دارد را پیگیری می‌کنیم تا حقی از کسی پایمال نشود. اتفاقا خواسته ما هم همین است. به طور کل برنامه ما این است که حقی از کسی پایمال نشود و اگر الان هم شرایط جایگزینی را در نظر گرفته‌ایم به همین دلیل است، اما اگر دوباره قرار باشد؛ مشکلات سابق پیش بیاید و در این روش هم همین اتفاقات بیافتد، طبیعتا مورد اعتراض ما هم هست. نظرات و اعتراضات دانش آموزان به سازمان سنجش را منتقل و روی آن بحث خواهیم کرد تا آن‌ها نیز روش‌هایشان را اصلاح کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پیامی به دانش آموزان گفت: ما به شما قول می‌دهیم که این مساله را دنبال می‌کنیم، همچنین مذاکره می‌کنیم تا دوباره این مصوبه مورد بازبینی قرار گیرد. به هر حال این طرح در ابتدای مسیر قرار دارد و ممکن است هر کاری در ابتدای راه اشکالاتی داشته باشد. بنابراین ما مسائل را به مسئولان منتقل می‌کنیم و طبیعتا اگر جایی از کار اشکال دارد، آن‌ها باید برطرف کنند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
سید مرتضی علائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
1
با سلام
درخواست لغو تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1398 از اصحاب رسانه و استمداد در اطلاع رسانی
اینجانب یکی از داوطلبان آزمون سراسری 1397 که در این کنکور شرکت نموده تاثیر سوابق تحصیلی از سال 95 بصورت مثبت
ارزیابی میگردید .درست در حالیکه داوطلبان سال های قبل از شانس شرکت عادلانه مجدد در کنکور سال بعدشان بهره مند بودند،
در تاریخ 19 تیر 1397 شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم به قطعی نمودن سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98 نمود .
آیا این عدالت آموزشی و سنجشی می باشد که بدون اطلاع در سالی که بنده و دانش آموزان با اطلاع مثبت بودن سوابق به امتحانات
نهایی که سرشار از تقلب و لودگی سوالات بوده و تایید شده رفته و سنجیده شدیم و درسال بعد این تاثیر به شکل قطعی اعمال شود .
دلایلی بر قطعی نمودن و جبران های زیان بار و خسارات اجتماعی و بی عدالتی آن را برمیشمرم:
1-آیا این تاثیرات به داوطلبان قبل 84 و رشته های دیگر که در آزمونی بغیر رشته خود شرکت میکنند و جابجایی بالایی ترازی
دارند موثر واقع میشود؟
2-عدم ناآگاهی واطلاع رسانی ناصواب به داوطلبان امسال که نظام قدیم قلمداد میشوند از قطعی شدن سوابق در کنکور سال بعد
عدالت است یا از ریشه بریدن استعداد ها و تمایلات شخصی شورای سنجش و پذیرش علی الخصوص معاون آموزش و پرورش .
3-این تصمیم در واقع هر شخصی اگر در جلسه آزمون حتی تمام دروس خود را بالای 90 درصد هم بزند تراز معدلش اجازه قبولی
در رشته دلخواهش را نمیدهد و در واقع چند هزار معدل 19 در کشور است که طوری تراز شوند و عادلانه در رقابتی سالم باشند .
4-مگر امتحانات سراسری در سالهای مختلف یک درجه سختی و حجمی برای داوطلبان داشته نگاهی خرد به کتب نظام جدیدها
گویای این مطلب است.چطور داوطبان نظام قدیم دو پایه سنجشی برای تراز و سوابق داشته و جدید ها فقط سال دوازدهم.

با تشکر
داوطلب کنکور سراسری 1398
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
1
این ظلم آشکاراست ...شما دارید چیکار میکنید چرا همه رو با یه چشم میبینید داوطلبی که سال ۸۶ دیپلم گرفته رو با کسی که سال ۹۷ دیپلم گرفته فرق نداره اگه اینطور باشه شما یه مشت آدم بی سواد بیش نیستید تا کی بی عدالتی تا کی بس کنید این مصوبه رو بازبینی کنید
یلدا ایرانپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
1
این تصمیم خیلی نا عادلانه هست کشور ما کم رتبه برتر ندارد ک معدل های پایینی داشتند اگر تاثیر بطعی بود رستگار رحمانی با معدل ۱۱رتبه یک کنکور تجربی نمیشد من اعتراض دارم مگر وقتی ما امتحان نهایی داشتیم کسی از قطعی بودن تاثیر سخنی بود این در حالی هست ک دوازدهمی ها از همین ابتدای کار جدی گرفتند نهایی رو اگر کسی پول ترمیم معدل را نداشت باید ب روی ارزوهایش چشم ببند و یک عمر با حسرت سپری کند من ک ب دلایلی نتونستم خوب مطالعه کنم امتحان نهایی رو ب دلایلی و تنها امیدم ب کنکور هست میخوام جبران کنم منی ک روزانه ۱۸ساعت همت کردم و درس میخوانم با چ امیدی با چ انگیزه ای ادامه دهم ایا این انصافه؟انصافه استعداد هامون هدر بره منی ک میتونم با این ساعت مطالعه ی رتبه عالی بیارم چرا ب خاطر گذشته ایندمم خراب بشه
کاوه آباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
1
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اون هم به میزان ۳۰% واقعا ظلم بزرگیه در حق اون دسته از داوطلبان کنکور ۹۸ که به دلایل متعددی نتونستن نمرات خوبی رو در امتحانات نهایی کسب کنن و تنها امیدشون به کنکوره. دلایل زیادی که این تصمیم رو به یه تصمیم کاملا ناعادلانه تبدیل میکنه، از جمله اینکه سوالات امتحانات نهایی از نظر سطح دشواری در سال های مختلف یکسان نیستند و ثبات ندارن و این باعث میشه تفاوت زیادی بین نمرات دانش آموزان مختلف به وجود بیاد که در سال های مختلف این امتحان ها رو دادن، مسئله دیگه اینه که این تصمیم کاملا بدون هماهنگی و بدون نظرسنجی از دانش آموزان و بدون اطلاع اولیه گرفته شده، حتی اگه قرار هم باشه که سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور تاثیر قطعی داشته باشه، این موضوع باید خیلی قبل تر از این ها به دانش آموزان و داوطلبان کنکور اطلاع رسانی بشه تا دانش آموزان قادر باشن خودشون رو برای امتحانات نهایی حاضر کنن و با آمادگی کامل در این امتحانات شرکت کنن نه اینکه این تصمیم کمتر از یک سال مونده به کنکور بدون هیچ هماهنگی گرفته بشه، او هم وقتی که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در چند سال اخیر همیشه به صورت مثبت بوده نه قطعی و دانش آموزان هم این احتمال رو میدادن که بر طبق روال عادی امسال هم تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت مثبت باشه. من به عنوان یه دانش آموز و داوطلب کنکور سراسری ۹۸ به این تصمیم سازمان سنجش کاملا اعتراض دارم و از این سازمان تقاضا دارم که در این مصوبه تجدید نظر کنن و قبل از تصمیم گیری جدید از دانش آموزان نظر سنجی بکنن یا حداقل راه و روش هایی رو برای جبران و ترمیم نمرات نهایی دانش آموزان قرار بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
1
واقعا براتون متاسفم بي عدالتي تو اين مملكت بيداد ميكنه .مملكت افتاده دست ي دسته ادم بي سواد كه هيچي سرشون نميشه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این طرح۳۰درصد معدل ناعادلانه هست چون منکه سال۹۴دیپلم گرفتم با معدل۱۲با اون سختی ولی سال۹۶و۹۵سوالات امتحان نهایی رو فروختید مسوولان الانم با اینده ی ما بازی نکنید
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
ناعادلانه ترین تصمیم ممکن.همه ما دانش اموزان شاهد تقلب در امتحانات و حتی خرید نمره بوده ایم به همین دلیل با برگزاری فعلی امتحانات نهایی و پیش دانشگاهی تاثیر نمرات بدست امده ناعادلانه است مسئولین عزیز قبل از اجرای هر طرحی باید به همه جوانب توجه کرد و تمام پیش نیاز ها را تامین کرد از نمایندگان مردم در مجلس و جناب اقای رییس جمهور درخواست دارم که تا زمانی که پیش نیاز ها تامین نشده اند تاثیر معدل به حالت قبلی یعنی مثبت اعمال شود. با احترام داوطلب کنکور
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
سلام.الان از ساله ۹۰ به اینطرف مسوولان اومدن تا با تاثیر معدل چه به صورت مثبت و چه به صورت قطعی از استرس کنکور کم کنند.همینقدر بگویم که در هر دوصورت چه تاثیر مثبت وچه تاثیر قطعی خونه تمامه داوطلب های کنکور که خواهان رشتهایه پر متقاضی هستند داخله شیشه شده و استرس خیلی بیشتر شده.آقا بیایید و خودتون رو خلاص کنید.برایه رشته دانشگاهایی که تقاضا کم هست تاثیر معدل قرار بدید ولی برایه رشته هایه پر طرفدار تماما یک آزمون استاندارد عینه همین کنکور برگذار کنید حالا اگر خواستید فشار رو کمتر کنید دو مرحله ای برگذار کنید.یا اینکه کلا عینه کشور هایه پیشرفته ای مثله چین یا ژاپن یا ترکیه وغیرو همین کنکورو برگذار کنید .تو رو خدا بس کنید بخدا ۹۹ درصد داوطلبا همین کنکورو به عنوانه یک آزمونه عادلانه که برایه همه برگذار میشه رو قبول دارند و هیج اعتقادی به تاثیر معدل ندارند.تکلیفشونم روشن میشه.الان بدبختها نمیدونن امتحان نهایی بخونن یا تستی.جمعش کنید این سابقه تحصیلیه مسخره رو.تو رو به جانه عزیزاتون بس کنید.سرنوشت و امید این همه جوون رو که تو این جامعه از نبود شغل رنج میبرن رو خراب نکنید.این جوانها تو این زمونه تنها امیدشون و انگیزشون برایه زندگی همین تلاش کردن برایه کنکوره و نتیجه گرفتن بر اساسه تلاششون.همین یک آزمون به اندازه کافی به ما فشار میاره لطفا اینو تبدیل به ده تا آزمون اونم به دو شیوه ی تستی و تشریحی تبدیل نکینید.شما زمانی میتونید کنکور رو حذف کنید که همه داوطلبا برایه یک آینده خوب نیاز نباشه که فقط وارد ۵ تا رشته تحصیلی بشن.اونموقع هر کس وارد هر کاری بشه میتونه آینده بسازه و همه به سمت یک رشته هجوم نمیارند.ولی الان که همه میخوان یک رشتع قبول بشن واقعا واقعا واقعا هیج راهی به جز کنکور نیست.حداقلش اینه که این کنکور اگر سخته واسه همه سخته و همه تو یک مسیر باید باهم رفابت کنند.پس لطفا خواهش میکنیم تاثیر معدل رو برایه رشته هایه پر متقاضی کلا کنار بگذارید.خواسته ی جمعی از بچهایه کنکوری که ۸۵ درصد داوطلبا رو تشکیل میدهند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
توروخدا بس کنید بی عدالتی رو من پدرم بد بخته بی چاره هس حتی اونایی ک میگن پدرشون کارگره من پدرم گارگرم نیس ک بتونه کار کنه سکته کرده و افتاده تو خونه من تک پسرم مجبورم خرج خونه شش نفرمون رو دربیارم و کار کنم و هم درس بخونم وقتی شنیدم تاثیر معدل قطعی شده کل انگیزمو از دست دادم واسه درس خوندن اخه چه قانونیه این همه سال نبوده همین امسال که ما پشت کنکور موندیم این طوری شد بقول دوستمون رستگار رحمانی با معدل 11 رتبه یک شد چون تاثیر مثبت بود و تو کنکور 95 هم طرف با معدل 9 رتبه سه رقمی شده از طرفی سوالات نهایی هرساله لو رفته بوده و بعضیا بخاطر این معدلشون بالا شده جون مادرتون بیخیال تاثیر قطعی بشید
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
سلام قرار بود سوابق 3 سال آخر تاثیر داده شود ولی الان میخوان سوابق فقط یک ترم از سال چهارم (یا دوازدوهم) ملاک قبولی در دانشگاه شود، خیلی جالبه
نیلوفر
|
Netherlands
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
خدا ازتون نگذره با این همه بی عدالتی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
معنی این قانون اینه که فقط اون ۱۰۰ هزار نفری که معدل ۱۹ تا ۲۰ دارن امتحان کنکور بدن. ما بقی که تو شهرستان بودن برن َشغل های کم زحمت تر مانند کشاورزی بپردازن .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
عدالت در کنکور یعنی اینکه همه با یک ترازو سنجیده بشن . نه هرکسی با ترازوی خودش یعنی دانش اموز تهرانی یا شهرهای بزرگ با تمامی امکانات و پول و کلاس ها و استادان و مدرسه ها و ارامش رو با دانش اموز سال ۸۴ بمی که بعد از زلزله بم دیپلمش رو گرفته و در همین سال مدرسه و همکلاسی ها و معلم ها و خانواده و ... رو از دست داده با هم و با یک ترازو سنجیده نشن . این دو فقط در دین ،میهن، انسانیت و رویاهاشون با هم برابرن نه چیز دیگه . تنها این جمله ارومم میکنه الهم عجل لولیک الفرج .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
این واقعاًظلم است که تاثیرسوابق تحصیلی راقطعی کنید. من ونه تنها من بلکه الآن هزاران نفرازفارغ التحصیلان دارندبه امیداین که کنکورهنوز هست وتاثیرسوابق قطعی نمی شود دارنددرس میخونند شما روبه خدا تاثیرسوابق تحصیلی را قطعی نکنید.
نظرات شما
پیشخوان