تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۷
جاسمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سودجویان بازار ارز به رانت اطلاعاتی وصل هستند/ دولت توان کنترل بازار را ندارد

70 یا حتی 80 وضعیت آشفته بازار ارز به خاطر سوءمدیریت دولتمردان است. وقتی دولت، کنترل و نظارت کافی و لازم را در بازار ارز نداشته باشد آن بخش دیگر که به نظر من در حد 20 یا 30 درصد است، خودش را نشان می‌دهد.
دولت برای کنترل بازار ارز از توان و عرضه لازم برخوردار نیست

رویداد۲۴ محمد آیتی: با گذشت شش ماه از التهابات بازار ارز همچنان بحران در این حوزه ادامه دارد. در این مدت، افراد زیادی به اظهارنظر پرداختند. عده‌ای دولت را مقصر اصلی دانستند و برخی دیگر از ردپای مافیای ارزی داخلی و خارجی یاد کردند.

در همین رابطه به سراغ سیدقاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا از نقطه نظرات ایشان باخبر شویم.

دولت کام مردم را تلخ کرد

جاسمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه چه کسانی بازار ارز را ملتهب کردند، گفت: به نظر من اوضاع نابسامان ارزی بیش از همه به عملکرد ضعیف دولت برمی‌گردد و دولت نشان داد برای کنترل بازار ارز از توان و عرضه لازم برخوردار نیست. وضعیت تورم در سال گذشته یک شرایط قابل قبولی را پشت سر گذاشت. از طرفی در لایحه بودجه سال 97 آمده بود که نرخ بنزین 500 تومان گران شود ولی مجلس به خاطر اینکه گرانی در کشور رخ ندهد و باعث دلخوری مردم نشود این موضوع را تصویب نکرد و علیرغم تصمیم مجلس با ضعف مدیریتی که دولت از خود نشان داد، کام مردم تلخ شد.

او ادامه داد: اگر دولت به موقع به بازار نابسامان ارز ورود پیدا می‌کرد و با متخلفانی که به آشفتگی این بازار دامن زدند برخورد می‌کرد شاهد چنین شرایط اسفناکی نبودیم. به هر حال در بازار ارز افراد دلال، سودجو و فرصت‌طلب حضور دارند که حتی برخی از آن‌ها را منتسب به دولت می‌دانند. یعنی احساس می‌شود برخی از سودجویان بازار ارز به رانت اطلاعاتی وصل هستند زیرا خرید و فروش میزان زیادی از ارز توسط این عده قلیل حکایت از این واقعیت دارد که این افراد خبر از آینده داشته‌اند.

نماینده کرمانشاه در پاسخ به اینکه به غیر از دولت چه مقصران دیگری را در این بحران می‌توان نام برد، اظهار کرد: باید گفت 70 یا حتی 80 وضعیت آشفته بازار ارز به خاطر سوءمدیریت دولتمردان است. وقتی دولت، کنترل و نظارت کافی و لازم را در بازار ارز نداشته باشد آن بخش دیگر که به نظر من در حد 20 یا 30 درصد است، خودش را نشان می‌دهد. پس اگر دولت وظیفه خود را به درستی ایفا می‌کرد شاید بخش دیگری که به این بحران دامن زد فرصت ظهور و بروز پیدا نمی‌کرد.

التهاب بازار ارز سیاسی نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نیت مافیا و دلالان ارز که چقدر سیاسی و چقدر اقتصادی بود، گفت: من حضور این فرصت‌طلبان را خیلی سیاسی نمی‌دانم و معتقدم این افراد تنها به پر کردن جیب خود فکر می‌کنند. اینکه گفته شود این نابسامانی‌ها در امتداد اعتراضات دی‌ماه سال گذشته بود و با هدف سیاسی، برای آسیب زدن به نظام این روند دنبال شد را قبول ندارم زیرا اگر دولت با برنامه و هدفمند در صحنه حضور پیدا می‌کرد چنین التهابی که آن هم اقتصادی است و نه سیاسی گریبان کشور را نمی‌گرفت.

بحران ارز زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار داده است

جاسمی با اشاره به وجود عوامل خارجی در این بحران متذکر شد: شاید اگر موضوع با دقت رصد شود ردپای آمریکا، عربستان و حتی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس دیده شود. به هر حال کشورهایی در جهان وجود دارند که به نوعی دشمن ما هستند و تمام توان خود را به کار بستند که جنگ اقتصادی بزرگی را علیه ایران به راه بیاندازند. ولی جا دارد باز هم تاکید کنم که اگر دولت وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و نظارت خود را بر اقتصاد کشور افزایش دهد، عوامل دیگر خیلی نمی‌توانند جدی تلقی شوند.

او در پایان در خصوص نقش مجلس برای خروج از این بحران خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس قانون‌گذاری و نظارت است. پس از این بحران، نمایندگان جلسات متعددی را برگزار کردند که حتی چند جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد. در این رابطه، موضوع به طور جدی بررسی شد و همکاران نظرات خود را بیان کردند. امیدوارم جلسات روسای سه قوه تا حل کامل این شرایط تداوم داشته باشد زیرا این بحران زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان