تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

رضایی: مسئولان دولتی به مشکلات آب و کشاورزی استان خوزستان رسیدگی کنند

نماینده شورای عالی استان‌ها گفت: مسئولان دولتی به مشکلات آب و کشاورزی استان خوزستان رسیدگی کنند.

رویداد۲۴ عدنان محمد نصاری نماینده عالی استان‌ها اظهار داشت: در خوزستان نعمت‌های فراوانی چون آب، خاک، نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی، صنایع و معادن، آبراه‌های آزاد و راه‌آهن، منطقه آزاد، بندر و گمرک وجود دارد، متاسفیم از اینکه با وجود این نعمت‌ها روز به روز به محرومیت‌های خوزستان افزوده می‌شود.

او افزود: هر چقدر صنایع و پالایشگاه‌های ما افزایش می‌یابد، جوانانمان بیشتر بیکار می‌شوند. با وجود چندین رود در خوزستان زمین‌های کشاورزی زیادی رو به خشکی می‌روند. با اجرای پروژه‌های عظیم کشاورزی متاسفانه نزدیک به دو میلیون نفر نخل خرمای خوزستان از بین رفته است.

نصاری ادامه داد: چندین سال در استان خوزستان میلیاردها تومان در طرح‌های کشاورزی هزینه شد اما در مدت یک هفته و با ورود آب شور به زمین‌های کشاورزی آبادان، خرمشهر و اروندکنار همه بودجه‌ها و اعتبارات و همچنین کار ۲۰ ساله صدها مهندس، طراح، مجری و پول بیت المال به باد رفته، زمین‌های کار شده تبدیل به شوره‌زار شده‌اند.

وی گفت: رئیس‌جمهور و دولت محترم، در چند روز اخیر شاهد بحرانی‌ترین روزهای خوزستان بودیم. روزهای سختی که مردم را نگران کرد و کشاورزی، دامداری، صیادی و اشتغال خوزستان را در معرض خطر قرار داد.

نصاری عنوان کرد: کشاورزان شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و اروند کنار تقاضای رسیدگی به مشکل زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌های خود را دارند. آب شور در حال از بین بردن نخل‌های آنان است.

او ادامه داد: جناب آقای وزیر کشاورزی حضور شما و کارشناسان متخصص در خوزستان برای حل بحران آب، ضروری است لطفا به خوزستان سفر کنید و به داد کشاورزان و نخلداران این مناطق برسید.

این عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه اظهار داشت: خوزستان در مسائل فرهنگی و بهداشتی که مهم‌ترین مسائل یک جامعه به شمار می‌رود نیز با مشکلاتی مواجه است کمبود معلم عدم وجود سرویس مناسب جهت ایاب و ذهاب دبیران دو مشکلی است که تقریبا کل این استان از آنها رنج می‌برد چنین مشکلاتی باعث شده که سطح آموزش به خصوص در جامعه روستایی به طور محسوسی پایین بیاید و دانش آموزان را با فقر تحصیلی مواجه سازد.

نصاری گفت: ضمن تشکر از استخدام معلمان حق‌التدریس لازم است دوره‌های تخصصی برای این عزیزان جهت بالا بردن کیفیت تدریس به ویژه در پایه ابتدایی برگزار شود.

او با بیان اینکه یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات آموزشی در استان خوزستان عزل و نصب‌های سیاسی در آموزش و پرورش است افزود: تسهیل و آموزش ما را قربانی خود کرده است قطعا این رفتار ناشایست نباید به آموزش و پرورش ورود کنند و لازم است عزل و نصب‌ها بر اساس مدیریت صحیح برای تقویت تحصیلی صورت گیرد. با توجه به اینکه تعطیلی در استان خوزستان به علت گرمای زیاد و ریزگردها بیشتر از دیگر استان‌هاست ترتیبی اتخاذ شود که در زمان آموزش این تعطیلی‌ها در نظر گرفته شده و جهت جبران ساعت‌های آموزشی از دست رفته برای دانش آموزان برنامه‌ای جایگزین شود.

نصاری خاطرنشان کرد: امروز بهداشت و درمان استان در شان مردم نیست بیمارستان‌ها، خدمات خوبی به بیماران ارائه نمی‌دهند مراجعه مردم به استان‌های دیگر جهت درمان و مداوا رو به ا فزایش بوده که این خود گویای عدم وجود خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی در این استان است. تجهیزات درمانی و نیروهای متخصص را افزایش داده، بیمارستان را توسعه دهید.

وی ادامه داد: جناب آقای وزیر بهداشت ضمن تقدیر و تشکر از سفر شما به استان خوزستان شایسته دولت جمهوری اسلامی ایران نیست که سایت‌های خبری و دیگر رسانه‌ها مسمومیت چندین تن از هموطنان ما را در شهرستان رامهرمز سرتیتر خبر خود قرار دهند. نظارت خود را در مسائل بهداشتی افزایش دهید مشکل ریزگردهای استان خوزستان اساسی بوده و راه حل اساسی می‌خواهد تا کی می‌توان شاهد بیشترین آلودگی در برخی شهرهای استان خوزستان که جان مردم را به خطر انداخته باشیم و برای رفع مشکل اقدامی نشود.

نصاری افزود: در برخی شهرستان‌ها و بخش‌ها سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که فقط پول بیمه شدگان را می‌گیرند و بیمه‌شدگان جهت خدمات فرمانی ناگزیر به پیمودن مسیر صدها کیلومتری می‌شوند برای این شهرها و بخش‌ها درمانگاه تامین اجتماعی ساخته شود. آقای وزیر سربازان بهداشتی شما همان بهورزانی هستند که در روستاهای محروم و در بدترین شرایط کاری سینه سپر کرده و در سخت‌ترین و صعب‌العبور ترین مناطق استان خوزستان و تمامی کشور در حال ارائه خدمات به محروم‌ترین و ضعیف‌ترین قشر جامعه و روستائیان عزیز هستند و اولین فردی که جهت مبارزه با بیماری‌ها و کمک به قشر بیمار روستایی پیش قدم می‌شود بهورز است طبعا اولین فردی خواهد بود که در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری قرار خواهد گرفت. لازم است جهت حمایت از این عزیزان زحمت‌کش که در بحرانی‌ترین شرایط زیست محیطی و در گرمای شدید و سرمای طاقت فرسا بدون هیچ اقداماتی جهت پیش برد خدمات بهداشتی درمانی روستایی تلاش می‌کنند شغل آنان جزو مشاغل سخت محسوب شود و دو سال آموزشی بهورزی به سنوات خدمت آنان اضافه شود.

وی ا دامه داد:‌ صیادان و لنجداران زحمتکش سهم خوبی در بکارگیری جوانان و اشتغال بر عهده دارند در خوزستان قریب به دو هزار شناور صیادی وجود د ارد که هر کدام از این شناورها به طور متوسط برای شش نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کنند برای این شناورها محدودیت صید فصلی ایجاد شده در حالی که هیچ جایگزینی برای فصل‌های مذکور توسط شیلات تعریف نشده است و چنان عرصه را بر صیادان تنگ کرده‌اند که خیلی از این عزیزان قصد فروش شناورهای خود را دارند و این ضربه مهلکی به اشتغال خوزستان خواهد زد. قطعا همین امر مهاجرت بالعکس روستائیان به شهرها را بیشتر کرده است. عدم وجود اشتغال در خوزستان جوانان را مجبور به مهاجرت به استان‌های همجوار می‌کند. از مسئولان محترم خواهشمندیم در این  خصوص اقدام عاجلانه و تصمیمی اتخاذ کنند.

این عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه اظهار داشت: خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین و بهترین منافع و خدمات را برای کشور ایران دارد در حالی که بزرگترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند. وجود مرزهای آبی و خاکی زمینه خوبی برای تجارت کشور مهیا می‌سازد اما راه‌های مواصلاتی استان علاوه بر پرخطر بودن، زیرساخت‌های خود را در ا ثر تردد بیش از حد خودروهای سنگین از دست داده و شاهد فرسودگی بیشتر این جاده‌ها هستیم. همچنین سالانه میلیون‌ها زائر توسط کاروان‌های راهیان نور به استان خوزستان سفر می‌کنند. بدون شک با وجود دو مرز مهم چزابه و شلمچه در این استان که مورد استقبال خیل عظیمی از زائران ایرانی و خارجی برای شرکت در اربعین حسینی قرار می‌گیرد. حجم تردد جاده‌ای را چند برابر کرده که این تردد نیازمند ایجاد زیرساخت‌های بیشتر و جدیدی است.

وی گفت: در حالی که خوزستان در مقابل این آسیب‌ها هیچ خدماتی جهت جبران دریافت نمی‌کند متاسفانه بودجه سالانه استان کمتر از دیگر استان‌های کشور است. وجود چندین جاده مرگ مانند جاده آبادان - اروندکنار، رامهرمز - بندر امام، ایذه – باغملک، سوسنگرد – هویزه و چندین راه مواصلاتی دیگر آمار تصادفات و مرگ  میر جاده‌ای را افزایش داده همچنین برخی راه‌های روستایی استان وضعیت مناسبی ندارد و تردد روستانشینان را با مشکل مواجه ساخته است.

نصاری افزود: جناب آقای رئیس جمهور یکی از مهمترین دلایل وجود چنین مشکلاتی  در استان خوزستان عدم گزارش صحیح برخی مدیران کل استانی به دولت و رئیس جمهور است آنها برای حفظ مناصب و سمت‌های خود حقیقت‌ها را کتمان و همین امر باعث شده تصمیم‌گیری‌ها دولت برای خوزستان بر اساس واقعیت‌‌های موجود نباشد و امروز خوزستان بیش از پیش نیاز به مدیریت صحیح و مدیران دلسوز دارد از دولت و رئیس جمهور خواهشمندیم در انتصاب مدیران استانی بی‌تفاوت نبوده و نگاه ویژه به استان خوزستان داشته باشند. خوزستانی که هوای پاک نداشت ولی هوای روحانی را داشت.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان