تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

72 متهم کودتای نافرجام ترکیه به حبس ابد محکوم شدند

دادگاه رسیدگی به پرونده پل 'شهدای 15 جولای' استانبول، این 72 نفر را به اتهام 'تلاش برای براندازی نظم قانون اساسی' به حبس ابد محکوم کرد.

رویداد۲۴-دادگاه رسیدگی به پرونده پل 'شهدای 15 جولای' استانبول، این 72 نفر را به اتهام 'تلاش برای براندازی نظم قانون اساسی' به حبس ابد محکوم کرد. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که پس از دو سال بررسی قضایی و رسیدگی به پرونده، 72 نفر از متهمان کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) ترکیه به حبس ابد محکوم شدند.

دادگاه رسیدگی به پرونده پل 'شهدای 15 جولای' استانبول، این 72 نفر را به اتهام 'تلاش برای براندازی نظم قانون اساسی' به حبس ابد محکوم کرد.

آناتولی همچنین خبر داد که 22 نفر از متهمان این پرونده نیز به 17 سال زندان و پنج نفر هم به 15 سال حبس محکوم شدند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 اعلام شده و اعاده او که بیش از 17 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های ترکیه از آمریکا بوده که تاکنون با پاسخ منفی مقامات واشنگتن موجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه همچنان در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

تاکنون بیش از 200 هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت در کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شده و نزدیک به 130 هزار نفر از مراجع دولتی اخراج شده اند.

همچنین بیش از 50 هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای دو سال پیش ترکیه زندانی شده اند.

ترکیه بعد از کودتا با برقراری هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده سه ماهه که تا 28 تیرماه امسال ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترکیه ، کودتا ، حبس ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان