تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

بزرگترین عامل موثر در مقابل افراطی‌‌‌گری و جنون شوونیسم عقلاء هستند

یادگار امام، عقلا را بزرگترین عامل موثر مقابل افراطی‌‌‌‌گری خواند و تاکید کرذ: عقلاء می‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.

رویداد۲۴-یادگار امام، عقلا را بزرگترین عامل موثر مقابل افراطی‌‌‌‌گری خواند و تاکید کرذ: عقلاء می‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و مؤسسه فرهنگی اکو گفت: واقعیت این است که اگر همیشه سخن از فرهنگ در میان کشورهای منطقه ما واجب بوده، امروزه از اوجب واجبات است.

وی با بیان اینکه فضای جهانی، برخلاف انتظار، به سمت نوعی ستیزه‌‌‌جویی پیش می‌‌رود، اظهار داشت: شاید دهه‌‌‌های قبل کسی فکر نمی‌‌‌کرد که تنش در دنیا دوباره به نوع دیگری پدید آید، اما پیدایش افراط‌‌‌گری که در جامعه اسلامی در قالب داعش و امثال آن خودش را نشان داد و همچنین افراط‌‌گری دیگری که در تمامیت‌‌‌خواهی آمریکایی‌‌‌ها جلوه کرده است و ماجراجویی‌‌‌هایی که در برخی از کشورهای منطقه ما ملاحظه می‌‌‌شود - با هزینه هنگفتی هم که می‌‌‌کنند - این ضرورت را به وجود می‌‌‌آورد که عقلای جهان بیش از پیش با هم صحبت کنند.

یادگار امام با تأکید بر اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، سخن گفتن عقلای جهان با یکدیگر، تبدیل به یکی از نیازهای اساسی شد، تصریح کرد: در آن مقطع همه احساس کردند جدا از هم افتادن‌‌‌ها باعث شده تا که گروهی بتوانند کشورها را به جان هم بیاندازند؛ نتیجه آن سخن گفتن‌‌‌ها و مراودات نیز پدید آمدن یک صلح‌‌‌طلبی جهانی بود که جنگ را به عنوان یک ناهنجاری جلوه داد و آثار بسیار خوبی هم به جا گذاشت.

سید حسن خمینی ادامه داد: با توجه به فضایی که امروز در دنیا مشاهده می‌‌‌‌شود، بعد از جنگ جهانی دوم خیلی افراد انتظار جنگ جهانی سوم، هسته‌‌‌‌‌ای و کشتارهای دیگر را داشتند، ولی در حقیقت سخن گفتن‌‌‌ها، هماهنگی‌‌‌‌ها و مراودات فرهنگی عقلای دنیا مانع هر جنگ جهانی شد. البته در این دهه‌‌ها جنگ‌‌های منطقه ای پدید آمد؛ ولی با توجه به سلاح‌‌هایی که دست کشورها بود می‌‌توانست فاجعه‌‌هایی به مراتب سنگین‌‌تر پدید بیاورد.

وی با یادآوری اینکه ۱۰ کشو عضو مؤسسه فرهنگی اکو هستند، خاطرنشان کرد: این مؤسسه دارای ظرفیت بسیار مهمی است که باید از آن استفاده کرده و منافع کشورهای ده‌گانه عضو آن را قالب منافع مشترک تعریف شود؛ در همین راستا. باید از سخن گفتن با هم، رفت و آمد کردن با هم و بهانه‌‌هایی برای همین سخن گفتن‌‌ها که می‌‌‌‌‌تواند فرهنگی، ورزشی یا مراودات مختلف باشد، استقبال کرد.

یادگار امام با اشاره به جایگاه بسیار مهم اکو ابراز داشت: این اتحادیه شاید بیش از آنچه که تاکنون شناخته شده باید شناسانده شود و فعالیت کند؛ لذا لازم است که از قالب دفاتر بیرون بیاید و به متن جامعه برود؛ کاری که بنیاد فارابی هم می‌‌‌تواند در قالب سینما - که زبان مشترک بسیار قوی امروز جهان است - و مراودات هنرمندان با هم، انجام داد.

سید حسن خمینی اضافه کرد: مطمئن باشیم بزرگترین عامل موثر در مقابل افراطی‌‌‌گری و جنون شوونیسم (میهن شیفتگی)، که می‌‌‌تواند هر منطقه‌‌‌ای را دستخوش خودش کند، عقلاء هستند؛ عقلاء می‌‌‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.

وی  افزود: از پتانسیل دیپلماسی عمومی بسیار می‌‌‌توان در جهت صلح خواهی جهانی استفاده کرد.

یادگار امام همچنین از بخش‌های مختلف موسسه فرهنگی اکو بازدید کرد.

در این مراسم؛ حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ُس)، طی سخنانی با ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه، غیردولتی بودن موسسه فرهنگی اکو را امکان مناسبی برای فعالیت آن در کشورهای عضو اکو برشمرد و بر ضرورت انجام فعالییت‌‌‌های مشترک میان تمام بخش‌‌‌های مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام با موسسه فرهنگی اکو تأکید کرد.

در این مراسم تفاهمنامه همکاری معاونت بین‌‌‌الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و موسسه فرهنگی اکو(ECI) میان حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم و محمدمهدی مظاهری امضاء شد.

بر اساس این تفاهمنامه، تشکیل کارگروه‌های مشترک و نشست‌‌‌های هم‌‌‌‌اندیشی، شناسایی کتابخانه‌‌‌ها، مراکز فرهنگی - اسلامی و شرق‌‌‌شناسی کشورهای عضو اکو در راستای ارتباط و تعامل با موسسه تنظیم و نشر آثار امام و تجهیز کتابخانه تخصصی موسسه فرهنگی اکو به آثار فارسی و کتب ترجمه شده امام، ارتباط چندجانبه با مراکز حقیقی و حقوقی کشورهای عضو اکو در خصوص معرفی اندیشه‌‌‌های امام و... در معرفی چهره و سلوک اجتماعی امام راحل به علاقه‌‌‌مندان انقلاب اسلامی در کشورهای حوزه اکو از جمله کارهای مشترک دو موسسه است.

موسسه فرهنگی اکو با رویکرد «تحکیم قرابت‌‌‌‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی به صورت تئوری و عملی» در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان