تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

زمان انتظار تحویل خودرو های ثبت نامی طولانی می شود؟

مشكلات و مسايل مربوط به تامين ارز و خريد مواد اوليه و برخي قطعات «هاي تِك» از سوي قطعه سازان، توليد در خطوط توليد خودروسازان را با چالش مواجه كرده و آمار موجود از پیش بینی كاهش تعداد توليدخودرو در تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نيز خبرمي دهد.

رویداد۲۴ اوج تاثيرگذاري تحريم خودروسازي در سال هاي 91 در كاهش چشمگير تيراژ توليد خودروسازان به خوبي نمايان شد، به گونه اي كه در اين سال تعداد توليد خودروسازان به نصف رسيد و بسياري از خطوط توليد قطعه سازان متوقف شد و يا به حالت نيمه تعطيل درآمد.

 اين روزها با وجود اين كه اعمال تحريم ها به صورت رسمي آغاز نشده،‌ اما برخي مسايل و مشكلات پيش روي تامين كنندگان و قطعه سازان، تيراژ توليد خودروسازان را تحت تاثير قرار داده است.

اين در حالي است كه عملكرد خودروسازان در بهار 97 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزايش 9 درصدي توليد را نشان مي دهد اما پیش بینی افت تيراژ در  تیرماه حكايت از شكل گيري شرايط مشابه سال 91 و آغاز بحران در خودروسازي دارد.

علت اصلي اين امر كه قبل از شروع رسمي تحريم هاي بين الملل ايجاد شده شرايط سخت تامين ارز و مشكلات گمركي براي ترخيص قطعات عنوان شده است. بخشي از مسايل مربوط به ترخيص قطعات از گمرك نيز مربوط به بدهي بالاي قطعه سازان به طرف هاي خارجي است. از سويي ديگر قرار گرفتن قطعات CKD مورد نياز توليد در گروه هاي دوم و سوم اولويت بندي تخصيص ارز قرار گرفته اند كه به اين ترتيب پازل مشكل تامين قطعه و تغذيه خطوط خودروسازان تكميل شده است.

با توجه به شكل گيري شرايط بحراني و خاص براي صنعت خودرو كشور و ادامه روند ايجاد شده در كاهش تيراژ توليد در ماه هاي آينده تاخير در تحويل خودرو به مشتريان نيز دور از انتظار نيست.

موعد تحويل بسياري از خودروهاي ثبت نامي مشتريان در سال گذشته و در طرح هاي پيش فروش خودروسازان در ماه هاي اخير، در سال 97 بوده و با توجه به شرايط فعلي، در صورت عدم مشکلات ناشی از تامین ارز و ترخیص از گمرکات مشتريان بايد براي دريافت خودروي خود همچنان در صف انتظار بمانند.

تحريم سال 91 نیز، افزايش نرخ ارز و كاهش عرضه خودرو در بازار  را به همراه داشت و موجب افزايش قيمت محصولات نيز در آن سال شد، در آن مقطع تمامي خودروهاي داخلي جهش قيمتي قابل توجهي را تجربه كرده اند.

تجربه تحريم گذشته نشان مي دهد شرايط مشابهي در حال شكل گيري است و با توجه به قيمت هاي نجومي ارز در بازار و كاهش تيراژ توليد خودروسازان،‌ مشتريان بايد خود را براي افزايش قيمت و تاخير در تحويل خودروهاي ثبت نام شده آماده كنند.

منبع: خودروکار

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان