تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

داربی سوپرجام، دیداری حیثیتی برای سازمان لیگ/ استقلال حرفش را به کرسی می نشاند

برگزاری دیدار سوپرجام بین استقلال و پرسپولیس با پافشاری آبی پوشان برای برگزاری این دیدار در تاریخی دیگر به معضلی بزرگ برای سازمان لیگ تبدیل شده است؛ درخواستی که اگر با موافقت سازمان لیگ روبرو شود این سازمان را در فصل پیش‌رو و حتی در فصول آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه می کند.
دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛ دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و ذوب آهن
رویداد۲۴ در همه لیگ های جهان، پیش از اینکه فصل جدید فوتبالی آغاز شود، قهرمان لیگ و جام حذفی دیداری برگزار می کنند که به آن دیدار سوپرجام می گویند. این شاید ساده ترین تعریف از دیداری است که امسال برای فوتبال ایران به معضل بزرگی تبدیل شده است.
درست زمانی که استقلال قهرمان جام حذفی شد، خیلی ها به این فکر افتادند که حالا با قهرمانی استقلال و از طرفی قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر ، آیا سوپر جام پیش از آغاز لیگ برگزار خواهد شد؟
سعید فتاحی ، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ پیش از اتمام لیگ هفدهم و در حاشیه دیدار استقلال در لیگ‌قهرمانان آسیا اعلام کرده بود که دیدار سوپرجام در تاریخ ۲۹ تیر برگزار می‌شود. نکته‌ای که دست دو تیم حاضر در این دیدار را برای برنامه‌ریزی اردوهای آماده‌سازی‌شان و حضور در دیدار سوپرجام باز گذاشت.
پرسپولیسی ها در زمینه برگزاری سوپرجام موضع مشخص داشتند. آنها از همان ابتدا اعلام کردند مشکلی با برگزاری این بازی ندارند و طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ عمل خواهند کرد اما باشگاه استقلال با  آغاز تمریناتش رسما اعلام کرد که این باشگاه در سوپرجام شرکت نمی کند.
البته سرخ‌پوشان پارسال مشکلی همانند استقلال داشتند و با پافشاری اسپانسر پرحاشیه فصل گذشته‌شان برای برگزاری داربی در آلمان، قصد حضور در سوپرجام فصل گذشته مقابل نفت را نداشتند اما در نهایت داربی آلمان لغو شد تا سوپرجام بین نفت و پرسپولیس در تاریخ مقرر برگزار شود.
اما امسال هم با زود شروع شدن لیگ که نتیجه آن زمان کم آماده سازی تیم ها بود، استقلال با برگزاری سوپرجام در تاریخ تعیین شده مخالفت کرد. شفر معتقد است تیمش در فشار تمرینات بدنسازی است و اگر در دیدار حساس برابر پرسپولیس بازیکنی از تیمش دچار مصدومیت شود، برای دیدارهای  حساس پیش رو با مشکل مواجه خواهد شد. به همین خاطر استقلالی ها  پیشنهاد داده اند سوپرجام ایران در زمانی دیگر برگزار شود، اتفاقی که در هیج جای جهان اتفاق نمی افتد.
البته برنامه فشرده لیگ هجدهم و آغاز زودهنگام این رقابت‌ها به دلیل حضور تیم‌ملی در جام‌ملت‌های ۲۰۱۹ امارات است، به همین دلیل دست برگزار کنندگان لیگ برتر برای تغییر برنامه فصل جدید لیگ باز نیست.
این که چطور یک باشگاه یک طرفه تصمیم می گیرد در مسابقه ای مهم شرکت نکند اتفاق کمیابی است که شاید فقط در فوتبال ایران رخ دهد. درحالی که طبق برنامه سازمان لیگ 29 تیر ماه باید مسابقه سوپرجام بین استقلال و پرسپولیس برگزار شود اما استقلالی ها در ترکیه درحال انجام مقدمات سفر به آلمان هستند؛ سفری که به گفته پندار توفیقی اگر طبق برنامه انجام شود، کاروان استقلال یکم مرداد به تهران باز خواهد گشت. مسئله‌ای که با آغاز شدن لیگ‌هجدهم در تاریخ پنج مرداد برای آبی‌پوشان عجیب به نظر می‌رسد و حتی ذهن را به این سمت می‌برد که آن‌ها پس از بر کرسی نشاندن حرفشان درباره سوپرجام، خواهان تعویق دیدارشان در هفته نخست لیگ برتر هم شاید بشوند.
با تمامی این اوصاف، عقب‌نشینی سازمان‌لیگ و برگزاری سوپرجام در تاریخ دیگر، مسئولان این سازمان را در جریان رقابت‌های لیگ برتر در موضع ضعف قرار می‌دهد؛ مسئله‌ای که موجب می‌شود در جریان لیگ برتر و حتی در فصل آینده، این مشکل تکرار شود و باشگاه‌ها با آوردن بهانه‌های مختلف، خواستار تغییر تاریخ بازی‌هایشان شوند، اتفاقی که اگر رخ دهد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و فوتبال ایران شاهد زورگویی باشگاه‌ها به سازمان لیگ یا اختلاف دو طرف این قضیه می‌شود.
در نتیجه، اگر سازمان لیگ به دنبال برگزاری منظم لیگ‌برتر، جام‌حذفی و سوپرجام طبق برنامه از پیش اعلام شده‌اش است باید از همین ابتدا بر برنامه خود پافشاری کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان