تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۷

آموزش و پرورش جای تصمیم‌گیری‌های شتابزده نیست

وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با تاکید بر عقلانیت وتدبیر گفت: آموزش و پرورش جای تصمیم گیری های شتاب زده وآنی نیست.

رویداد۲۴-وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با تاکید بر عقلانیت وتدبیر گفت: آموزش و پرورش جای تصمیم گیری های شتاب زده وآنی نیست.سید محمد بطحایی در جمع اعضای شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد:  وجود تشکل ها در آموزش و پرورش ظرفیت بسیارعظیمی است که سایر دستگاه ها از آن بی بهره هستند و از گذشته همواره معلمان از سطح افق بالاتر وجایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار بوده اند.

وزیر آموزش و پرورش تشکل های  فرهنگیان را ظرفیت های ارزشمندی برشمرد که باید از نظرات شان  بهره مند شد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که تحول در آموزش و پرورش صورت نگیرد، توسعه ای در کشور اتفاق نمی افتد و شرط ایجاد تحول، شجاعت و پرهیز از محافظه کاری است و نباید محافطه کاری کرد و فرصت ها را از دست داد.

وی ادامه داد: مشکلات معیشتی، سطح دانش معلمان، فضای آموزشی، تجهیزات و بسیاری از مسایلی که به عنوان مشکلات آموزش و پرورش مطرح می شود،  همیشه در جامعه فرهنگیان وجود داشته است، اما مشکل اصلی نظام تعلیم وتربیت که امروز نیاز به اصلاح دارد عدم انطباق آموزش های ارائه شده بانیازهای روز دانش آموزان است و آنچه امروز در مدارس تدریس می شود نیازهای فردی واجتماعی دانش آموزان را بر طرف نمی کند و متناسب با مطالبات جامعه نیست.

بطحایی تحول را سیاستی دانست که وزارتخانه در یک ساله اخیر آن را دنبال می کند و اظهار کرد: باید تلاش کنیم که جامعه نسبت به معلمان بی تفاوت نباشد و شان و منزلت معلمان را درک کند و اگر چنین شود همه مشکلات حل می شود و مطالبات جامعه از معلمان نیز محقق می شود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: آموزش و پرورش جای تصمیمات شتابزده نیست و باید با عقلانیت وتدبیر، متغییرها را در راستای ایجاد تحول دنبال کنیم و از حاشیه سازی پرهیز کنیم.

وی گفت: تحول در آموزش و پرورش تنها در محیطی آ رام امکان پذیر است و نباید طوری حاشیه سازی درست شود که مدیران در ایجاد تغییرات ترس  داشته باشند و بتوانند با تدبیر وعقلانیت کار ها را جلو ببرنند.

وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: رویکرد ما در آموزش و پرورش تنها مدرسه محوری است و همه تغییرات باید در سطح مدرسه انجام شود و دنیا نیز به این نتیجه رسیده است، بنابراین مدیران مدارس نباید دائما منتظر دستور از مدیران بالادست باشند بلکه مدرسه خودش باید خلاقیت داشته باشد .

بطحایی با اشاره به لازمه مدرسه محوری، تفویض اختیار از ستاد به استان ها و به ترتیب به مناطق و مدارس انتقال می یابد و ادامه داد: تا زمانی که صلاحیت های لازم در معلمان ومدیران محقق نشود تفویض اختیار موثر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای چند برنامه تحولی از جمله اجرای طرح سنجش صلاحیت ها، اجرای طرح انتخاب مدیران، تفویض اختیار به مدارس خاطرنشان کرد: امیدواریم از اول مهر 97  اجرای این تغییرات در مدارس محسوس باشد وحل بسیاری از مسائل توسط خود مدارس صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود انتقاداتی نسبت  به تغییرات صورت گرفته در احکام جدید فرهنگیان گفت: این تغییرات ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و علیرغم مقاومت های آموزش وپرورش از سوی نهادهای ذی ربط صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش، انتخاب ۲نفر از اعضای هئیت امنا صندوق ذخیره فرهنگیان  از طریق برگزاری انتخابات سراسری را تجربه ای موفق برشمرد وافزود: این موفقیت ما را بر آن داشته تا در موضوع مدیران نیز به سمت انتخابات به جای انتصابات برویم و شرط اصلی منسوب کردن مدیران همسویی آن ها با سیاست های دولت است وهمچنین شایستگی ها و صلاحیت ها از مهمترین شاخصه های وزارتخانه برای انتصاب مدیران است، هرچند ممکن است خطایی هم صورت گیرد، اما این سیاست اصلی ما در عزل ونصب ها خواهد بود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان