تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۷
سفر پرحاشیه ترامپ به لندن دردسرساز شد؛

ترامپ روی صندلی چرچیل/ توصیه رییس جمهور آمریکا برای تغییر کابینه ترزا می!

ترامپ در نخستین سفرش به انگلیس از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش پنجشنبه گذشته وارد لندن شد. سفری که باچاشنی اعتراضات گسترده و احتمالا حواشی بسیاری همراه است.
حواشی سفر ترامپ به لندن/ از پرواز بالن بچه ترامپ تا عذرخواهی از ترزا می
رویداد۲۴ از چند روز پیش از سفر ترامپ به انگلیس اعتراضات گسترده‌ای علیه وی آغاز شد. این اعتراضات در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته و همزمان با دیدار ترامپ با ترزا می و ملکه انگلیس در لندن و دیگر شهرهای انگلیس پابرجا بود و تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خطاب به ترامپ می‌گفتند: چند کودک را امروز زندانی کرده‌ای؟ اما این همه ماجرا نبود:

اعتراضات گسترده با طعم بالن بچه‌ترامپ تا نشستن ترامپ بر صندلی چرچیل

سفر چهارروزه رئیس جمهور آمریکا به انگلیس در میانه ناآرامی‌های گسترده سیاسی و اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های وی در شهرهای مختلف انگلیس انجام شد و روز گذشته جمعه نیز هزاران نفر در لندن در اعتراض به اقدامات و تصمیم‌گیری‌های ترامپ دست به اعتراضات گسترده زدند.

سیاست‌های «اسلام‌هراسانه» و بحث‌برانگیز او در حوزه مهاجرت و همچنین «اظهارات آتش‌افروزانه‌اش» نسبت به معلولان از جمله مهمترین موضوعاتی است که خشم مردم انگلیس را در قبال ترامپ برافروخته کرده است. بر همین اساس از مدت‌ها پیش از سفر ترامپ به انگلیس مخالفان او اعلام کردند که یک بالن بزرگ شش متری با شکل و شمایلی مشابه ترامپ را بر فراز لندن به پرواز درخواهند آورد. این اقدام با انتقاداتی نیز همراه بود.

با این وجود سازمان دهندگان این برنامه آن را صرفاً یک مزاح خوانده و اعلام کردند که امیدوارند ترامپ این بالن را ببیند. در نهایت این بالن با مجوز شهرداری به مدت 2 ساعت بر فراز لندن به پرواز درآمد و به نمایش گذاشته شد.

ترامپ در جریان دیدار با ترزا می برر روی صندلی چرچیل نشسته است و تصاویری از او در این حالت منتشر شده است که با انتقادهای بسیاری همراه بود. نشریه میرور با انتقاد از این اقدام ترامپ نوشت: ترامپ در اندازه‌ای نیست که روی صندلی چرچیل تکیه بزند و او نخست وزیر انگلیس را تحقیر کرده است.

از مخالفت با برگزیت تا دخالت در کابینه انگلیس

ترامپ سفر به انگلیس را طوفانی آغاز کرد و انتقادهای ریز و درشت بسیاری را متوجه نخست وزیر این کشور کرد. ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه اسن انگلیس از طرح ترزا می در خصوص بریگزیت انتقاد کرده و گفته این طرح وی خیانت به رای دهندگان انگلیسی بوده و در صورت اجرا، احتمالا به روابط تجاری مهم انگلیس با آمریکا پایان خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که برنامه فعلی دولت انگلیس برای خروج از اروپا می‌تواند مانع از انعقاد یک توافق تجارت آزاد بین لندن و واشنگتن شود. ترامپ همچنین گفت که طرح لندن برای روابطش با اتحادیه اروپا پس از اجرای برگزیت با آنچه مردم به آن رای دادند تفاوت زیادی دارد. ترامپ علاوه بر این گفته بود که من به ترزا می گفتم که چطور از اتحادیه اروپا خارج شود اما او به حرف من گوش نکرد.

در مقابل ترزا می معتقد است خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) فرصتی تازه برای گسترش روابط کشورش با آمریکاست. او در پی انعقاد یک پیمان تجارت آزاد جدید با آمریکاست تا اقتصاد کشورش پس از برگزیت را تقویت کند. 

دخالت‌ها و انتقادهای ترامپ به برگزیت محدود نمی‌شود، او در مصاحبه با سان، ابراز امیدواری کرد که بوریس جانسون به کابینه بازگردد. او جانسون را «یک نماینده عالی برای انگلیس» توصیف کرد. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در پی اختلاف با ترزا می بر سر برگزیت استعفا کرد و از کابینه رفت.

دیداری کلافه کننده با ملکه انگلیس

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در دیداری غیر تشریفاتی با ملکه انگلیس دیدار کرد. مراسم استقبال از دونالد ترامپ و همسرش که به انگلستان سفر کرده است در کاخ ویندزور برگزار شد.

تصاویر منتشر شده از این دیدار حاکی از آن است که بی توجهی ترامپ به برخی از قوانین و سنت‌ها در دیدار با ملکه انگلیس موجب کلافکی ملکه انگلیس شده است. 

پیش از سفر ترامپ به انگلیس مخالفان وی اما مخالفان در یک کمپین اینترنتی بیش از یک میلیون امضا علیه این دعوت جمع کردند و ضمن اعلام مخالفت خود با دیدار ترامپ با ملکه انگلیس، اعلام کردند که ترامپ لیاقت دیدار با ملکه را ندارد.

از تعریف و تمجید و عذرخواهی از «ترزا‌ می» تا حمله به ایران

انتقادها و سخنان بی‌پروای رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه سان انگلیس با عواقب بسیاری برای وی همراه بود تا جایی که وی طی سفر 2 روز اخیر خود به انگلیس ناچار شد چندین بار درباره سخنانی که در این مصاحبه گفته بود توضیح دهد. ترامپ در این مصاجبه به دلیل سیاست‌های می در قبال مسائل مختلف حوزه اتحادیه اروپا به ویژه برگزیت انتقادات بسیاری را متوجه نخست وزیر انگلیس مطرح کرده بود، اما پس از دیدار با می در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: بعد از انتشار مصاحبه اش با روزنامه سان به ترزا مِی گفته می خواهد بابت انتقادها از او عذرخواهی کند و روابطش با می بسیار مستحکم است.

ترامپ در ادامه گفت: من گفته‌ام که این خانم فوق العاده که اینجا ایستاده است، بسیار موفق است، من طی دو روز اخیر او را بیشتر از هر زمان دیگری شناخته‌ام و معتقدم که کار او بسیار خوب بوده و مسأله برگزیت هم بسیار مسأله پیچیده و دشواری است و مطمئنم که او از پس آن بر خواهد آمد تنها مسأله‌ای که من خواسته بودم این است که او این مسأله را حل و فصل کند تا ما (آمریکا) بتوانیم تعامل برابری با اروپا داشته باشیم زیرا در حال حاضر تعامل اقتصادی ما با اروپا عادلانه نیست.

ترامپ در این کنفرانس خبری به تکرار مواضع خود در قبال ایران نیز پرداخت و با اشاره به اینکه ایران یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار دوجانبه وی با نخست وزیر انگلیس بوده است، عنوان کرد:  ترزا می را تشویق کرده‌ام که به ایران فشار بیشتری وارد کند.

رییس جمهور آمریکا همچنین گفت: ایران نباید به هیچ وجه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این کشور نباید هیچ وقت سلاح هسته‌ای داشته باشد.
برچسب ها: ترامپ ، ترزا می ، لندن
نظرات شما
پیشخوان