تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

آمادگی ایران برای همکاری در غرب آسیا به منظور مقابله با ریزگردها

در پی پیشنهاد ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، اولین نشست عالیرتبه مقابله با ریزگردها با هدف ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با این معضل جهانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

رویداد۲۴-در پی پیشنهاد ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، اولین نشست عالیرتبه مقابله با ریزگردها با هدف ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با این معضل جهانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.سید علیمحمد موسوی، مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست وزارت امور خارجه که به نمایندگی از کشورمان در این نشست عالیرتبه شرکت کرده است،‌ در سخنرانی خود به آسیب‌های مستقیم ریزگردها بر ابعاد مختلف اجتماعی،‌اقتصادی و زیست محیطی بخش عظیمی از کشورمان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مسئله ریزگردها یک موضوع فرامرزی است و بخش عمده‌ای از آن از کشورهای همسایه وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود، اقدامات صورت گرفته از سوی کشورمان را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه کنفرانس بین‌المللی تهران برای مقابله با ریزگردها در تیرماه ۱۳۹۶ را برشمرد.

مدیرکل توسعه پایدار وزارت خارجه برخورد با معضل ریزگردها را مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی دانست و در این خصوص آمادگی کشورمان را برای همکاری به ویژه در سطح منطقه غرب آسیا برای مقابله با ریزگردها اعلام کرد.

موسوی در ادامه ضمن تاکید بر نقش سازمان ملل متحد در مقابله با ریزگردها از تلاش‌های برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) و اسکاپ در راستای مقابله با ریزگردها قدرانی کرد.

وی توصیه‌های عملی کشورمان را در پنج حوزه مربوط به هماهنگی و همکاری لبین کلیه آژانس‌های ذیربط سازمان ملل متحد برای مقابله با ریزگردها،‌بسیج منابع مالی و فنی لازم و ضرورت حمایت از کشورهای متاثر از ریزگردها، تهیه برنامه اقدام زمانبندی شده از سوی آژانس‌های سازمان ملل، ایجاد یک واحد منطقه‌ای در حوزه سلامت برای کشورهای متاثر از ریزگردها به ویژه با مشارکت سازمان بهداشت جهانی و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و همکاری‌های عملی برشمرد.

میروسلاو لاجاک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز در مراسم افتتاحیه این نشست از تلاش‌های ایران برای مقابله با ریزگردها قدردانی کرد.

وی ضمن برشمردن خطرات جدی ریزگردها و تاثیرات منفی آن بر ابعاد مختلف زندگی مردم، گفت: بایستی به دنبال راه حل‌های فوری و جهانی برای این چالش باشیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از کشورها و آژانس‌های سازمان ملل خواست تا به ویژه از فرصت برگزاری این نشست استفاده کرده و به دنبال ارائه راه‌حل‌های عملی برای مقابله با ریزگردها باشند.

در ادامه این نشست، اریک سولهایم، معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به سفر خود به تهران و اهواز برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مقابله با ریزگردها، ضمن تأکید بر نقش ایران در مقابله با ریزگردها، بر ضرورت اقدام جهانی در سازمان ملل در این خصوص تأکید کرد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت اقدام عملی برای مقابله با ریزگردها گفت که برنامه محیط زیست سازمان ملل در شهریور ماه سال جاری ائتلاف جهانی مقابله با ریزگردها را متشکل از سازمان‌ها و آژانس‌های مختلف سازمان ملل تشکیل خواهد داد.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: این ائتلاف برای مقابله با ریزگردها خواهد بود و کلیه آژانس‌های سازمان ملل متحد می‌توانند برای مقابله با ریزگردها در آن مشارکت کنند.

سولهایم در ادامه اختلافات سیاسی موجود بین کشورها را مانعی برای همکاری در جهت مقابله با ریزگردها عنوان و در ادامه گفت که جهان بایستی از تجارت ارزشمند جمهوری اسلامی ایران و چین در جهت مقابله با ریزگردها بیاموزد.

پس از آن، لیو ژینمین، معاون دبیرکل و رئیس دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز بر جهانی بودن معضل ریزگردها تأکید کرد و گفت: ریزگردها در حال حاضر تبدیل به یک موضوع جهانی شده است.

وی اضافه کرد که مسئله ریزگردها ارتباط مستقیمی با مسئله بیابان زایی، مدیریت آب، تغییر اقلیم، کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت و مدیریت شهرها دارد.

ژینمین در راستای ارائه راه‌حل‌های عملی برای مقابله با ریزگردها گفت که نیازمند یک رویکرد یکپارچه و تدوین یک استراتژی واحد برای مقابله با ریزگردها هستیم.

شایان ذکر است در این نشست دستیار دبیر اجرایی سازمان هواشناسی جهانی و رئیس بخش همکاری‌های خارجی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی نیز شرکت و سخنرانی کردند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان