تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۷
مسئولان وعده نامعلوم داده‌اند؛

ناامیدی دانشجویان معترض به احکام قضایی بازداشتی‌ها

دولت، مجلس، نهادهای دانشجویی و حالا استادان دانشگاه نیز برای اعتراض به احکام دانشجویان بازداشت‌شده، وارد میدان شده‌اند اما دانشجویان چندان امیدی ندارند. بااین‌حال برخی نمایندگان نیز وعده داده‌اند اگر لازم باشد از وزارت علوم، طرح تحقیق و تفحص انجام می‌دهند.
ناامیدی دانشجویان معترض به احکام قضایی بازداشتی‌ها

رویداد۲۴ در روزهای اخیر دانشجویان معترض به احکام قضایی درحالی‌که به گفته خودشان از پیگیری‎های نمایندگان مجلس و وزارت علوم ناامید شده‎اند به سراغ دولت رفتند تا «صدای خودشان را به روحانی برسانند.» روز گذشته نیز تعداد زیادی از اساتید دانشگاهی کشور در نامه‎ای خطاب به شخص رئیس‌جمهوری از او خواستند که از دانشجویان حمایت کند و دستور دهد که روند قضایی پرونده‎های دانشجویان «به‎طور کامل» لغو شود.

دانشجویان معترض به احکام قضایی همکلاسی‌های بازداشت‌شده خود می‌گویند امید چندانی به وعده‌ها ندارند. یکی از دانشجویان حاضر در تجمع دانشگاه تهران که نخواست نامش فاش شود به ایرنا درباره جلسه دانشجویان معترض با شهیندخت ملاوردی دستیار رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی می‌گوید: این جلسه از طرف دانشجویان معترض به‌منظور رساندن صدای ما به دولت و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهوری برگزار شد. هرچند به نظر می‌رسید خانم ملاوردی از وضعیت دانشجویان اطلاعات چندانی ندارند، اما قول پیگیری دادند.

اوایل هفته گذشته شهیندخت ملاوردی دستیار رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی اعلام کرد که به احکام قضایی صادره برای دانشجویان بازداشتی رسیدگی می‌کند.

دانشجویانی که تمایلی به رسانه‌ای شدن نامشان ندارند معتقدند که وزارت علوم تا به امروز هیچ کاری انجام نداده است و کمیته پیگیری مجلس هم سابقه خوبی در زمینه پیگیری ندارد چراکه بارها کمیته‌های متعددی برای پیگیری مسائل مختلف تشکیل‌شده اما به‌جایی نرسیده است. در کل اوضاع امیدوارکننده نیست.

بااین‌حال یکی از این دانشجویان معترض به ایرنا می‌گوید: آقای اعتمادی‌فر سرپرست دانشکده علوم اجتماعی تهران با دانشجویان همراهی کرده و در رساندن صدای‌شان به مسئولین کمک زیادی کرده است.

در این میان گفته می‌شود برخی نمایندگان مجلس به دانشجوایان معترض اعلام کرده‌اند که درصدد پیگیری جدی وضعیت احکام قضایی دانشجویان بازداشتی هستند و در همین حال هم قصد دارند طرح تحقیق و تفحص از وزارت علوم را پیگیری کنند. اما یکی از دانشجویان می‌گوید که به‌شدت نگران وضعیت دانشجویان هستند چراکه به هیچ‌کدام از پیگیری‌ها امیدی ندارند.

**روایت تحریف‌شده از جلسه نهاد رهبری با دانشجویان

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به احکام قضایی همکلاسی‌های خود که در حوادث دی‌ماه سال گذشته بازداشته شده بودند، با همراهی استادان دانشگاه و نهادهایی همچون بسیج دانشجویی و نهاد رهبری در دانشگاه نیز همراه بوده است.


در همین راستا یکی از دانشجویان معترض می‌گوید: ما از طریق دانشکده و آقای فرج‌اللهی، نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی و چند تن از استادان، نخستین جلسه را با حجت‌الاسلام کرمی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تهران داشتیم. خروجی جلسه این بود که یک نماینده از نهاد رهبری (آقای افکانه مدیرکل سیاسی نهاد رهبری)، یک نماینده از اساتید ( دکتر نادری)، یکی از چهار نماینده دانشجویان و یک نماینده از قوه قضاییه با یکدیگر دیدار داشته باشند. در پایان این جلسه قرار گذاشته شد که صحبت‌های این جلسه رسانه‌ای نشود، اما متوجه شدیم که آقای افکانه با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده است. در مصاحبه مدیرکل سیاسی نهاد رهبری دانشگاه تهران با خبرگزاری فارس که در کانال تلگرامی بسیج دانشجویی نیز قرارگرفته است این‌طور آمده که در جلسه مذکور دو تن از دانشجویان ابراز ندامت کرده‌اند و همچنین در این جلسه مقررشده که تجمع دانشکده تمام و امتحانات نیز در زمان مقرر خود برگزار ‌شود.

این درحالی است که این دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا تأکید کرد که دو نفر از دانشجویان با احکام قضایی صادره در این جلسه حضور داشتند و آن‌ها ابراز پشیمانی نکرده‌اند بلکه یکی از آنان اظهار داشته که چون دبیر شورای صنفی بوده است درصدد آرام کردن سایر دانشجویان برآمده اما خود نیز بازداشت‌شده است.‎ او همچنین در مورد آنچه در گزارش منتشرشده در خبرگزاری فارس آمده‌، گفت که در این جلسه از اتمام تجمعات در لابی دانشکده علوم اجتماعی صحبت نشده است و گزارش مذکور تحریف‌شده است.

این دانشجوی دانشگاه تهران تصریح می‌کند که پس‌ازآن، جلسه‌ای برای هماهنگی‎های اولیه صورت گرفت و دو جلسه بدون حضور نماینده قوه قضائیه تشکیل شد. بعد تصمیم گرفته شد که جلسه‎ای در هفته گذشته با حضور نماینده قوه قضائیه برگزار شود اما تا امروز خبری به اطلاع ما نرسیده است.‎

ابتدای تیرماه امسال محمدمهدی کرمی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، با سنگین خواندن احکام صادرشده برای دانشجویان با اشاره به اینکه برای یکی از دانشجویان هشت سال حبس در نظر گرفته‌شده است گفت: این حکم برای یک دانشجو بسیار سنگین است و از طرف نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است. جلسه‌ای با مسئولان قوه قضائیه و قاضی پرونده داشتیم و حتی حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به این قضیه ورود پیدا کرد، اما به دلیل هم‌زمانی این اتفاقات با هفته قوه قضائیه از امروز 9 تیر بررسی این پرونده‌ها شتاب خواهد گرفت و به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.

**فضای دانشگاه را امن می‎خواهیم نه امنیتی

استادان دانشگاه تابه‌حال دانشجویان معترض را تنها نگذاشته‌اند. روز گذشته 125 تن از اساتید دانشگاه نامه‎ای را خطاب به رئیس‌جمهوری منتشر کردند. آن‎ها در این نامه گفته‎اند که عمده دانشجویانی که بازداشت شدند افرادی هستند که تا پیش‌ازاین فعالیت قانونی داشته‎اند. همچنین در ادامه این نامه آمده است که این دانشجویان ازجمله منتقدان دولت در حوزه دانشگاه بوده‎اند و ممکن است این شائبه به‌وجود بیاید که عده‎ای در تلاش هستند تا صدای منتقدان دانشگاهی را خاموشش کنند.

در بخش دیگر نامه با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهوری به‌عنوان «رئیس شورای امنیت ملی» آمده:« ما اساتید دانشگاه‎های کشور بار دیگر اعلام می‎داریم که فضای دانشگاه را «امن می‎خواهیم، نه امنیتی» و خواهان آنیم که به وظایف و وعده‎های خود در پاسداری از حقوق ملت و حمایت از فضای انتقادی دانشجویی، وارد عمل شوید و از دانشجویان حمایت کنید. با توجه به این‎که نهاد بازداشت‌کننده بسیاری از دانشجویان وزارت اطلاعات دولت شماست و عطف به مسئولیت جنابعالی در شورای عالی امنیت ملی، از شما می‎خواهیم که بدون فوت وقت دستور فرمایید که روند قضایی پرونده‎های دانشجویان به‌طور کامل متوقف شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان