تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
رویداد۲۴ از آثار قانون «کشور یهود» گزارش می‌دهد؛

شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها در فلسطین ارزش ملی شد!/ رسمیت آپارتاید در تل‌آویو

رژیم صهیونیستی به اعتبار در اختیار داشتن حمایت کاخ سفید نژادپرستانه‌ترین طرح تاریخ این رژیم را تصویب کرد تا بار دیگر فلسطینیان برای فریاد ابتدایی‌ترین حقوق و خواسته‌های خود به خیابان‌ها بیایند.

رویداد۲۴ کنیست، پارلمان رژیم صهیونیستی پنجشنبه لایحه تبعیض‌آمیز کشور یهود را به طور نهایی تصویب و به قانون تبدیل کرد، قانون تبعیض‌آمیزی که به موجب آن سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها دانسته و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می‌کند. بر اساس این قانون زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر زبان عربی زبان رسمی نیست.

این قانون جدید که که «کشور ملی یهود» نام دارد، بیت‌المقدس را شامل بخش الحاقی شرقی آن به عنوان پایتخت اسرائیل خواهد کرد و طبق یکی از بندهای این قانون، امکان ایجاد مکان‌های اختصاصی برای یهودیان به وجود خواهد آمد. بدین ترتیب توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر ارتقای این شهرک‌ها تاکید می‌کند. این در حالی است که بخشی حدود ۱۷.۵ از شهروندان اسرائیل، اعرابی هستند که در حقیقت نوادگان فلسطینی‌های باقی مانده در اسرائیل پس از سال ۱۹۴۸ هستند.

تصویب این قانون که همزمان با هفتادسالگی تشکیل دولت اسرائیل است، موجی از انتقادها را در این کشور برانگیخته است. این قانون که از حمایت حکومت راستگرای اسرائیل برخوردار بود با 62 رای موافق در برابر 55 رای مخالف و 2 رای ممتنع پس از ماه‌ها جدل سیاسی به تصویب رسید. تصویب این قانون نژادپرستانه با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارجی اراضی فلسطینی همراه بود.

نیویورک تایمز: قانون کشور ملی یهود به توازن شکننده میان اعراب و اسرائیل ضربه وارد می‌کند

سایت روزنامه نیویورک تایمز در واکنش به این خبر نوشت که ائتلاف حاکم به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به انتظارها پایان داد و قانون کشور یهود را تصویب و آن را به حقیقت تبدیل کرد. مخالفان این قانون معتقد هستند این مصوبه به توازن شکننده میان اکثریت یهودیان در اسرائیل و اقلیت اعراب ضربه وارد خواهد کرد.

پاییز گذشته ترامپ بیت المقدس را به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل به رسمیت شناخت و موجی از اعتراضات و انتقادات را از سراسر جهان روانه این تصمیم خود کرد، اعتراضاتی که بیش از ده‌ها کشته و زخمی در میان فلسطیان برجای گذاشت و در نهایت با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس به پایان رسید، اکنون و با تصویب این قانون بعید به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی که مبهوت تصمیم و اقدامات واشنگتن و حمایت‌هایش از تل‌آویو است کاری از پیش ببرد و بتواند در برابر اسرائیل اقدام قابل توجهی به جز محکوم کردن صورت دهد.

فریاد اعتراض نمایندگان عرب کنیست

نخستین واکنش‌ها به تصویب این قانون مربوط به نمایندگان عرب اسرائیلی کنیست بود که این قانون را نژادپرستانه و نابرابر خواندند و پس از تصویب این قانون با فریاد رونوشت‌های این مصوبه را پاره کردند و نیروهای امنیتی نیز به دستور مقام‌های اسرائیل آنها را از صحن پارلمان بیرون بردند.

حماس: اگر حمایت‌های آمریکا نبود این قانون تصویب نمی‌شد

حماس در واکنش به این مصوبه تاکید کرد که این قانون نژادپرستانه موجودیت فلسطینیان و حق تاریخی آنان در سرزمین خود را به خطر می‌اندازد و موجب مصادره و غصب علنی اراضی فلسطینی خواهد شد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که اگر سکوت و ناتوانی کشورهای منطقه و بین‌الملل در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه جانبه و نامحدود آمریکا از این رژیم نبود هرگز چنین قوانینی تصویب نمی‌شد.

جهاد اسلامی: موجودیت فلسطینیان را نشانه رفته‌اند

جهاد اسلامی فلسطین نیز با اشاره به اینکه این قانون موجودیت فلسطینیان را نشانه رفته است و این قانون زمینه ساز مصادره هرچه بیشتر زمین‌های فلسطیان ساکن کرانه باختری و الحاق آنها به مجتمع های شهرک‌های یهود می‌شود.

ساف: آپارتاید را قانونی کردند

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تصویب این قانون را به شدت محکوم کرد و گفت: اسرائیل موفق به قانونی کردن آپارتاید شد و نظام آپارتاید را به صورت قانونی ایجاد کرد.

او ادامه داد این قانون ادامه میراث استعماری است که بر اساس پاکسازی نژادی بنا شده و این قانون نادیده گرفتن عامدانه حقوق ساکنان اصلی یک سرزمین تاریخی است.

اتحادیه اروپا: نگرانیم

اتحادیه اروپا از تصویب قانون نژادپرستانه «دولت یهود» در کنست رژیم صهیونستی ابراز نگرانی کرد. «مایا کوچیانچیک» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما نگرانیم، قبلا نگرانی‌های خود را ابراز کردیم و به تماس با مقامات اسرائیل در این باره ادامه خواهیم داد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این قانون مانعی در برابر روند صلح بین اسرائیل و فلسطین به شمار می‌رود، گفت: این قانون می‌تواند تشکیل دو دولت را پیچیده‌تر کند.

ترکیه: محکوم می‌کنیم

ریاست‌جمهوری ترکیه نیز به تصویب قانون نژادپرستانه در پارلمان اسرائیل واکنش نشان داد و اعلام کرد: قانون دولت یهود را که توسط کنست اسرائیل (پارلمان رژیم صهیونیستی) تصویب شد، شدیدا محکوم می‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فلسطین ، رویداد 24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان