تاریخ انتشار: ۰۵:۴۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۷

'جنگل شهر' ایده چینی ها برای بهبود فضای سبز

چین برای بهبود شرایط زیست محیطی و ارتقای استانداردهای فضای سبز در مناطق شهری این کشور، دست به اقداماتی چشمگیری زده که احداث «شهرهای جنگلی» یکی از این اقدامات است.
'جنگل شهر' ایده چینی ها برای بهبود فضای سبز


رویداد۲۴بر اساس برنامه مدون، این کشور می خواهد تا سال 2025 میلادی با ساخت نزدیک به 300 «جنگل شهر»، از محیط زیست حفاظت کند اقدامی که می تواند نقش زیادی در جذب گردشگر و همچنین بهبود وضعیت فضای سبز این کشور داشته باشد.
کاهش دمای هوا، کیفیت خوب آب و هوایی، فضای سبز وسیع تر، کاهش آلودگی صوتی و بهبود فضای شهرها برای زندگی بهتر و طبیعی تر از اهداف این برنامه محسوب می شود.
این برنامه در واقع یک برنامه ملی به حساب می آید که مجری آن اداره منابع جنگلی و مراتع چین است و در چارچوب آن یک گروه از شهرها با مراتع، جنگل ها و فضای سبز بزرگتر ایجاد می شود.
از سوی دیگر برای بهبود شرایط زیست محیطی در مناطق مختلف، این طرح بخشی از شهرهای شمال کشور از جمله پکن، 'تیان جین'، استان 'خه بی' و رودخانه 'یانگ تسه' و مناطق مرتبط با برنامه راه ابریشم نوین را نیز شامل می شود.
ارزش صنایع جنگلی چین در حال حاضر افزون بر یک هزار و 100 میلیارد دلار است و حجم تبادلات تجاری مرتبط با جنگل در چین هم نزدیک به 150 میلیارد دلار براورد می شود.
دولت توانسته است با اجرای برنامه ها، طرح های زیربنایی و توسعه جنگل ها نه تنها بیش از 50 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند بلکه 20 درصد از جمعیت کشور را نیز از طریق ساخت جنگل از لحاظ درامد مورد مساعدت قرار داده است.
چین نزدیک به 306 میلیون و 700 هزار هکتار جنگل، 400 میلیون هکتار مرتع، 53 میلیون هکتار زمین خیس و مرطوب و 53 میلیون و 300 هزار هکتار زمین های شنی دارد که منابع عظیمی برای تولید و درامد زایی و بهبود محیط زیست به حساب می آید.
چین در سال های گذشته نیز در این زمینه فعال بوده و حدود 10 میلیون هکتار از اراضی این کشور درختکاری شده است.
در حال حاضر علاوه بر جنگل، مساحت فضای سبز چین یک درصد از کل مساحت 9 میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع این کشور را شامل می شود که رقمی در حدود 100 هزار کیلومتر مربع می شود.
اگرچه وضعیت سرانه فضای سبز در چین وضعیت مناسبی است و به رقم 7.8 متر مربع برای هر فرد می رسد با این حال میانگین فضای سبز در شهرها و سایر مناطق این کشور متفاوت است به طوری که در حال حاضر 32.5 درصد شهرها و 28.5 درصد بیابان ها و صحراهای این کشور فضای سبز است.
'پنگ یو دونگ' معاون اداره امور جنگلبانی چین در مورد این طرح دولت می گوید ساخت شهرهای جنگلی یکی از بدیع ترین و مهمترین کارها در جوامع به حساب می آید و با توجه به مشکلات زیست محیطی، اقدامی با ارزش محسوب می گردد.
در مجمع زیست محیطی هم که بتازگی در استان 'گویی جو' در جنوب شرق چین برگزار شد شماری از کارشناسان از سراسر دنیا برنامه های زیست محیطی و ساخت فضای سبز و جنگل را مورد رایزنی قرار دادند.
'هانس فردریش' از کارشناسان زیست محیط و صنایع جنگل در همین همایش در چین گفت که شبکه های جنگلی در هر شهر و منطقه ای در سراسر دنیا در واقع برای انسان تداعی گر طبیعت بکری است که جامعه بین المللی نیاز مبرمی به آن دارد.
وی خاطر نشان کرد اگر محیط زیست بهبود یابد و منابع جنگلی توسعه یابد شبکه هایی از شهرهای تمیز شکل می گیرد و این برای مساعدت به اجرای برنامه توسعه و کمک به کاهش مشکلات اقلیمی مساعد است.
کارشناسان معتقدند چین که اکنون قدرت دوم اقتصادی جهان است و با شتاب به پیش می رود قصد دارد در زمینه فضای سبز و ساخت جنگل نیز به شدت پیشرفت کند به همین دلیل به دنبال اجرای چنین طرح هایی است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: چین ، محیط زیست ، شهر ، فضای سبز
نظرات شما
پیشخوان